tisdag 16 februari 2016

5:2...





Jag har av någon anledning fortfarande inte hittat mina måttband så jag har inte kunnat mäta kroppen och se de faktiska resultaten i centimeter.
Nå jag kan ju tänka mig att nån från andra sidan gömt undan dom, sånt händer lite nu och då här hemma.
Har ju periodvis ganska så livlig aktivitet i min lägenhet.
Alltså besök från andevärlden.
Givetvis ren rappakalja för dom som inte tror på att det finns en andevärld men jag både tror och vet.

Jag byter vägdag så jag kör Tisdagar i stället för onsdagar.
Vågen visar -0.5 kg så efter 4 veckor med 5:2 är viktnedgången - 3.4 kg, den totala viktnedgången är dock - 6.4 kg.

Det förekommer i kommentarer att "jag skulle aldrig fixa en fastedag utan mat, då jag behöver äta mycket, eller rent bara behöver äta".
Det förstår jag.
Så fungerar ju de flesta.
Och visst hade jag kunnat börja typ väga all mat och räkna om till kalorier men det är så mycket mer jobb med en sån diet.
Och jo jag kunde nog oxå använda mitt sunda förnuft och gå ner i vikt på sånt sätt men jag behövde något som fick igång mig.

Med 5:2 behöver jag bara tänka på dessa två fastedagar.
Å det är ju inte så att jag inget äter, däremot blir det endast ett mål per dag.
Som i går då jag åt en tallrik potatis och löksoppa (den blev supergod by the way) och sen tog jag en härligt saftig apelsin som efterrätt.
Utöver det en hel massa vatten och lite för mycket kaffe.

Nu är det ju så att man automatiskt tänker på vad man stoppar i munnen de övriga 5 dagarna av dieten.
Jag lagar samma mat som alltid men jag äter så mycket mindre.
Har ju skrivit att jag äter på assietter i stället för stora mattallrikar.
Bara där är en ren vinst.
Sen äter jag i princip bara frunch och middag och en frukt mitt emellan eller på kvällen.
Det händer att det slinker ner en kaka men typ bara en av dagarna.
På fettisdagen åt jag och Midi en semla.
Jag gick ner i vikt ändå.

Varför detta fungerar så bra för mig har nog med mina depressioner att göra.
I och med dom så fungerar inte de basala behoven av mat (egentligen inga basala behov alls).
Antingen överåt jag eller så åt jag ingenting alls.
Jag kunde gå dagar utan mat då jag helt tappade hungerskänslorna i perioder eller så var jag döhungrig hela tiden och smååt.

Att jag hela tiden går på medicin, fasar in nya tabletter eller fasar ut gamla hjälper inte heller till rent viktmässigt.
Medicinen är oxå en stor bov i dramat.

Men anyway så har jag hittat det som fungerar för just mig.
Detta handlar ju oxå väldigt mycket om att faktiskt äta regelbundet, för mig är detta regelbundet.
Att äta varje dag, trots fastedagarna, jag äter ju ett mål då.
Jag har kommit en lång väg med mig själv just när det kommer till matbiten.
Å jag är extremt taggad fortfarande.

Framöver när det inte är så vidrigt kallt ute kommer jag att vara ute och promenera mer.
Som min kurator sa sist, börja med maten, vänta med promenaderna tills du faktiskt mår bättre av att vara ute, när vintern går mot sitt slut.
Nu är det ju inte så att jag låter bli att promenera men det är inte med glädje jag bylsar på mig massa kläder för att klara av att vara ute i kylan.

I början var jag mer hungrig på kvällen jag hade fastedagar men nu efter dessa veckor så har det gått väldigt bra.
Å så tanken att i morgon får jag äta gör det mycket lättare.
Det går ju inte att jämföra med en riktig fasta då man endast dricker dag efter dag.
Det blir tråkigt i längden, jag fastade ju så i början av December och jisses vad trött jag var på drickandet den 13;onde dagen då jag bröt fastan.
Men måste säga att den fastan gjorde mig väldigt gott då min mage helt plötsligt började fungera igen.
I och med dessa två fastedagar i veckan jag kör nu fortsätter magen att fungera så detta är bara rena vinster för mig.

Om ni undrar över något är det bara att fråga!

Ha en superdag alla fina!

Kramen om!




10 kommentarer:

  1. Vad duktig du är. Jag har oxå testat den dieten och tyckte att den passade mig perfekt. Så enkelt. Dessutom så är det ju som du säger att då man väl har bestämt sig så tänker man ju på vad man stoppar i sig de andra dagarna oxå. Tror att jag ska ta och köra 5:2 några månader igen....Jasså du har spöken hemma i lägenheten. Jag är glad att de jag fått kontakt med håller sig på mitt jobb.
    Tisdagskramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till när du börjar med 5:2.
      Japp jag har en hel del besök från andra sidan i perioder.
      Just för tillfället är det ganska så lugnt här.
      Onsdagskram!

      Radera
  2. Oj låter spännande med andevärlden ...va bra att du hittat någon metod som funkar för dig, jag har tänkt att ta en eller 2 faste dagar mest för att rensa magen liksom sen äta som jag gör nu för det passar mig :) grattis till din viktnedgång kramen här är det ett besök för sårkontroll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just för magens skull är fasta bra.
      Min mage har blivit mycket bättre av fastan.
      Kram

      Radera
  3. Så duktig du är! Stark! Kan tänka mig att prova på 5:2 sen när jag mår lite bättre!

    Måste tyvärr låsa min blogg. I takt med att den har blivit större, så har även nättrollen hittat dit. Och någonstans mitt i alla, har jag tagit beslutet att inte acceptera det. Så vill du fortsatt följa min resa, lämna en kommentar under senaste inlägget, så kommer ett lösenord per mail.

    Styrkekram❤️❤️❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har skrivit på din sida att jag gärna fortsätter följa dig!
      Kram

      Radera
  4. Jag har aldrig " vad jag vet eller har uppmärksammat " haft besök från andra sidan i min lägenhet. Jag tror definitivt på andeväsen, Inget tu tal om det - att det finns ett liv efter detta. Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa människor är inte öppna för att känna eller se. *L*
      Kram

      Radera
  5. Tycker också du är duktig. Jag håller fortfarande på med att fundera på att börja...vääääldigt trög i starten...men jag tror på metoden, den verkar så enkel.
    Andar...hmm...kan inte bestämma mig för om jag tycker det är läskigt eller spännande...jag har haft en underlig, eller tre, underliga upplevelser men jag vet inte om jag tror att det är andar, har ingen aning....kanske bara är kemi? ;)

    Jo, har kommit på det att istället för att tänka på allt dumt jag varit med om så kan jag ju försöka fokusera på det som faktiskt varit bra....
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en sund insikt,kanske inte alltid så lätt att följa men man kan alltid göra tappra försök.
      Kram

      Radera