söndag 14 februari 2016

Alla Hjärtans Dag...





...är det idag!
Nå jag är ju singel så det blir inte tal om någon middagsdejt eller liknande för mig.
Däremot så har jag mina ungdomar här minus den äldsta som jobbar.
Vi äter en god middag tillsammans här hemma.

I dag tänker jag göra en köttfärslimpa med bacon och en touch av dijonsenap, rostade rotsaker, sås, kokt broccoli och min egen hemgjorda lingonsylt.
Lite av en redig Söndagsmiddag men som ni märker är det inte direkt oxfilé eller annat fint kött.

Sånt förekommer inte ofta i min frys då jag tycker att det är alldeles för dyrt att köpa.
Jag har haft oxfilé två gånger i min frys under min livstid.
Den ena gången hade vi fått av svärföräldrarna och den andra gången köpte jag i en butik som var på väg att lägga ner.
Då fick jag 70% rabatt så det högg jag direkt.

Efter jag skiljde mig har jag aldrig haft ekonomi att köpa ex oxfilé, eller det är väl egentligen så att jag inte tycker att det är värt att slösa så mycket pengar på sån dyr råvara då jag kan få så mycket mer om jag handlar annat.

Jag har däremot en pinpackad frys med massa annat gott.
Jag kan välja nästan att laga vilken mat som helst, bara att öppna frysen och ta fram men minus oxfilé och andra dyra köttslag/råvaror.

Men vi är alla olika med olika förutsättningar beroende på ekonomi, om man lever i tvåsamhet eller som ensamstående.
Jag har vant mig och blivit bra som ensamstående, jag är en j-vel att snoka reda på bra priser så jag alltid har min kyl, frys och skafferi fulladdat.
Har jag en sämre månad med mer utgifter så klarar jag mig matmässigt, kan låta bli att handla då, förutom färskvaror.
Jag har investerat i trygghet.

Å jag vet hur det känns att vara så fattig att jag inte vetat vad och hur jag ska kunna ställa fram mat på bordet till barnen.
Så var det i begynnelsen efter skilsmässan, när jag nästan inte fick några pengar alls.
Det var ett rent helvete.
Jag har varit där några gånger efter den perioden oxå men idag är det inte så.
Jag har blivit lite av en hamster, i rädsla för att jag skulle kunna hamna i samma situation igen.
Nej, så illa vill jag aldrig mer ha det!

Nu om annat.
Kokar ägg till vår mysiga Alla Hjärtans Dags frukost.
Det blir förutom ägg, kaviar, gott bröd, kaffe, te eller juice, pålägg, grönsaker, frukt och en kaka för den som vill.
Lite härlig Söndagslyx.

Nu får ni ha en underbar Alla Hjärtans Dag alla fina!

Kramen om!





10 kommentarer:

  1. Mums vad gott! Igår lagade jag till lasagne, man kan gör så mycket gott med köttfärs. Önskar er en fin alla hjärtansdag <3

    Kramar Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lasagne är ju jättegott, var ett tag sedan jag gjorde.
      Kram

      Radera
  2. Ha en bra Alla Hjärtans Dag !

    Kram,kram

    SvaraRadera

  3. Många tror sig att vi lever i ett välfärdsland där ingen är direkt fattig. Som fattig lär man sig att bli "smart" för att få pengarna att räcka. Jag har också haft det betydligt sämre ställt då jag var hemmamamma i 18 år och bodde med barnens far. Han hade inget jobb under hela tiden vi var i hop (22 år) utan gick mellan arbetsmarknadsåtgärder där inkomsten var den lägsta (alltså grundbeloppet eftersom han inte var inskriven i någon A-kassa) Det var ekonomiskt mycket tuffa år och bara det var nedbrytande för kropp och själ. Idag är jag fortfarande fattig (ligger under normen) då jag bara har grundbeloppet i sjukersättning. Men jag har ändå mer pengar att röra mig med idag även om det inte är mycket, men det är i alla fall mer än vad jag någonsin hade när jag bodde med barnens far. Idag har jag råd att handla mat även om det inte blir lyxmat man köper, men mat på bordet har jag, kläder till barnen, och andra tillbehör om än det är begagnat och som krävs exempelvis från skolan att barnen ska ha tillhanda som skidor/skridskor och dylikt. Jag själv unnar mig väldigt sällan någonting (men visst händer det ibland att jag unnar mig nåt - men det beror helt på hur mycket pengar som finns kvar när räkningar är betalda som sagt) jag är tacksam att jag har trots min låga inkomst en lägenhet, kan ställa mat på bordet, barn som är duktiga i skolan och är väluppfostrade glada och positiva och är uppskattade av både vuxna och barn. Alla hjärtans dags kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig i det du skriver och mörkertalet över de som ligger under gängse norm är nog hiskeligt stor.
      Jag har inte heller massor av pengar att röra mig med idag men ändå bättre än för några år sedan.
      Sen har jag som sagt hamstrat upp när det varit bra priser så nu känner jag mig trygg.
      Inte heller jag unnar mig särskilt mycket.
      Framöver ska jag ju på kryssning och det är nog första gången på åratal jag unnar att göra något bara för mig själv.

      Ha en fortsatt fin kväll och sussa sött!

      Radera
  4. Så härligt du skriver om mat, jag blir hungrig fast jag precis ätit spaghetti med köttfärssås, något jag för övrigt inte ätit på år och dar men plötsligt längtade efter.
    Jag känner ju igen så mycket av det du skriver hos mig själv. Även jag har haft svårt med ekonomin och hamnat väldigt snett en gång där min syster kom till undsättning. Det är svårt att vara ensamstående och sjukskriven men jag har också blivit väldigt bra på att fylla frysen och köpa billigt. Oxfilé i all ära men det är ingen mat man behöver. Det går så bra med mycket annat och man kan faktiskt äta billigt och nyttigt. Hurra vad vi är bra! :D Men det är klart, jag har faktiskt inga pengar kvar när det är ungefär en vecka kvar...då kan jag inte handla utan då blir det frysen och äta hos snälla föräldrar och syster.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tragisk att se hur många vi är som lever på gränsen här i vårt underbara land där ingen svälter och alla har det bra..(lite ironi där)
      Men vi som har lite blir som en jonglör när det kommer till pengar.
      Vi blir duktiga på att handla billigt och på att inte unna oss själv särskilt mycket.
      Allt går, man får dra ner på utgifterna, valen är inte många.

      Ha en härlig början på veckan fina du.
      Kram,kram

      Ps. Vilken tur att du har släkt du kan äta hos i slutet av månaden...*L*

      Radera
  5. Kikar in hos dej lite sent;) hoppas du hade en bra alla hjärtans dag. Jag kan väl i o för sig tycka att det inte behövs en speciell dag för att vara lite "hjärtlig" med varandra...det kan man väl ha oftare än då:) bara att vara lite omtänksam...KRAM till dej vännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tack vi hade en skön Alla Hjärtans Dag!
      Kram

      Radera