onsdag 17 februari 2016

Det blir sällan som jag tänkt...





Detta är en elmätare, min kan se ungefär likadan ut men den sitter så högt upp i ett skåp i hallen att jag gissar lite.
Å varför lägger jag ut en sån bild kanske ni undrar?

Jo jag satt i går och kollade genom räkningarna som ska betalas denna månad.
Jag gillar att ha pejling på hur mycket utgifter jag har.
Nå så funderade jag över elräkningen, hade ännu inte fått den så jag gick ut på nätet och kollade på deras hemsida.
Jag bara skakade på huvudet när jag såg antal kronor på räkningen.
Tycker att den var väl hög och fattade nada.
Så upptäcker jag att jag kan se min egen elförbrukning där vilket jag kollade och där blev jag fast...
Jag kollade bakåt, jämförde med förra året, med året innan det osv.
För Januari betalade jag 140 kr mer än i Oktober.
Tja det är ju mitt i vintern så det brukar väl vara dyrare.
Sen ser jag att jag gjort av med fler kilowatt än i fjol i Januari.
Hm, kan det bero på att vi tillfälligt är tre som bor här i stället för två.
Fattar ni hur jag snöade in på denna sida...
Jag fick t.o.m  Mini att sitta och titta.

Nu vet ju jag vad jag ska göra varje dag.
Gå in på Vattenfall och se hur mycket el jag förbrukar..
Och nu ska jag verkligen försöka ta mig i kragen och sluta upp med att somna med tv;n på ( det lär ju dra el att ha tv;n på hela nätterna genom).
Gjorde första försöket i går kväll.
Hur gick det då?
Inge bra alls, jag har varit vaken större delen av natten.
För mig är tv,n ett skönt bakgrundsbrus som är lugnande, inte störande men nu vill jag ju ha billigare elräkningar så då får jag ju skärpa till det som går.

Så idag är jag trött som attan.
Där fick jag för att jag börjar tänka elekonomiskt...
Har ni koll på sånt som elförbrukning hemma?

I övrigt blir det en lugn dag.
Ska bege mig ut på en promenad och få nalta friskluft.
Det är bara -3 grader men tyvärr lyser solen med sin frånvaro.
Det är helt igenmurat.

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!



15 kommentarer:

  1. Ja, elen är ju inte billig.....vi har en rätt så hög förbrukning p.g.a ladugården. I januari rätt så hög för det var ju så kallt
    Ha en bra onsdag'
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och ni har ju eget hus oxå, jag hyr men kan tänka mig att kostnaden kan dra i väg rejält.
      Kram

      Radera
  2. ja du många bäckar små gör skillnad ..o visst vill man inte betala mer än vad man behöver bra att du kollar upp det :) man tror inte att det lilla gör skillnad men det gör det :) lycka till å ha en fin dag kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag ska försöka vara energismart och se om det gör någon skillnad.
      Kram

      Radera
  3. Hej jag har ingen koll alls på elräkningen jag betalar bara, man kanske borde kolla då man har en del som går här hemma.. kanske skulle få en chock, där emot så betalar jag väldigt mycket.. får nog kolla upp det jag med..

    Önskar dig en fin dag KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att flertalet bara betalar utan att tänka efter.
      Jag undrar just om jag börjar bli lik min far, han har alltid kollat elmätare och allt annat du kan ha koll på oavsett han har haft eget hus eller hyrt.
      Äpplet faller inte långt från trädet sägs det ju.
      Kram och ha en fin dag!

      Radera
  4. Tack snälla, jag ska strax ut och hämta ett paket, jag har köpt en mopp och vattenpass....haha
    Jo jag brukar ha rätt så bra koll på elräkning fast nu när jag bor i hyreslägenhet så blir det inte samma grej. Nu betalar jag bara så lite som ca 280 kr i månaden, resten av elen betalar hyresvärden. Skönt!!
    Synd att du inte sovit så bra, känner igen det där med TV, den har jag också på ibland bara för att få ha något mänskligt ljud omkring mig. Men jag stänger alltid av den helt och hållet när jag går och lägger mig.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju vant mig att somna till bakgrundsbruset, förstår inte vad jag håller på med, hade lyckats vänja av mig i våras och sen på förvintern så började jag med att somna till tv;n igen.
      Dumheter...
      Ha en skön em och kväll!
      Kram

      Radera
  5. Har inte heller stenkoll på det, men det känns rätt med siffrorna iaf.

    Önskar dig lycka till med stänga av tv:n :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det kan behövas.
      Och kula att du hittade min blogg!
      Kram

      Radera
  6. Jag har varmhyra och då är det jättesvårt att veta exakt vad elen går på för just mig... Jag brukar vanligtvis släcka lyset efter mig som exempel när jag varit i ett rum (om ingen annan är i rummet) Nu är det dock svårt att ha släckt efter sig då lillan går och slår på lyset i alla rum hela tiden. Och alltid ska ha tv:n på även om jag släcker den när hon slagit på tv:n. Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag missade att stänga tv;n innan jag somnade.
      Blir helt klart arg på mig själv för det men bättre lycka i natt.
      Ha en toppendag fina du!
      Kram, kram

      Radera
  7. Klart man vill ha koll...det vill vi också. Inte vill man betala en massa el-räkning i onödan. Ha det fint söta du. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig men det verkar vara många som betalar utan att tänka på det.
      Kram

      Radera