måndag 15 februari 2016

Jamen se där...







...det är Måndagsmorgon igen.
Jag tycker att veckorna består av enbart Måndagar, i alla fall så känns det så.

Fotot visar gårdagens Söndagsmiddag;
Rostade rot-och grönsaker, köttfärslimpa med bacon och touch av dijonsenap, gudomlig sås och min hemgjorda lingonsylt.
Till efterrätt fick ungdomarna glass, hade ett paket Vienetta i frysen.
Vi njöt av maten för det var jättegott!

Min lärdom av gårdagens middag var att jag ska använda en större kastrull när jag gör sås.
Det blev lite möckligt då det blev så fullt men jag redde givetvis ut situationen och det kokade aldrig över.
Jag är ytterst observant när jag lagar mat.

Vi hade i alla fall en mysig Alla Hjärtans Dag vilken började med en gemensam lyxig frukost.
Ungdomarna åkte sen in till byn och Mini kom hem med en jacka han köpt för en hundring.
Kul med rea som nästan känns gratis.

Resten av dagen softade vi runt.
Mini och Midi inne på hennes rum och jag i köket eller i mitt sovrum.
Såg två avsnitt av "Unge kommissarie Morse".
Har alltid gillat Morse och som ung är han oxå riktigt bra.

På agendan denna vecka står samtal på Torsdag.
Jag riktigt gruvar mig redan för jag vet att det samtalet kommer att bli svinjobbigt för mig.
Måste ta upp mitt mående men jag kanske ännu hellre borde ta det med läkaren nästa Måndag.
Nog för att jag fuckade upp doseringen av nya och gamla tabletter men nu har jag ätit som jag ska.
Känner mig ovanligt irriterad (inom mig själv-inget jag visar utåt) och samtidigt väldigt gråtmild.
Gråten stockar och fastnar i halsen och jag har ingen aning vad som utlöser det.
Såg en dokumentär om våra fina hockeykillar som gått vidare till NHL och tro på f-n så satt jag där och snyftade för "våra Killar" är så duktiga...
Nej det är verkligen inte sån jag är.
Beda sa att det är lika så gott att du skippar "Lilla huset på prärien" för då kommer du väl att böla ihjäl dig.
Och det är sant, men tur är väl att jag inte har lust att se det gamla programmet. *L*

Den nya tabletten jag fick utskrivet ska verka stabiliserande på humöret, ja jisses säger jag då bara.
Såhär var jag inte innan jag började med tabletten...
Men det är ju klart, denna tablett var ju en gissning lika god som en annan.

I dag har jag fastedag.
Det innebär vatten och kaffe större delen av dagen och så ska jag laga en potatis och löksoppa på klar buljong som jag inte lagat på evigheter.
Tänk att vissa maträtter kan man glömma av i flera år och vips så dyker det upp i minnet?

I övrigt så händer inte så mycket, jag blir ensam här över dagen då Mini redan åkt till skolan och Midi snart till jobbet.
Funderar på en promenad om det inte är alltför kallt ute.
Nope tittade på termometern som visar på -11 garder så jag tror att jag blir kvar inomhus.

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!

16 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Här har vi -1 grader, inte såå kallt. Blir nog en promenad med hunden idag
    Ha en fin måndag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här blev det lite mildare så jag var ut på en promenad i solsken.
      Kram

      Radera
  2. God morgon ..låter som en fin söndag o gott med maten :) ja här är nog oxå kallt men ljust så jag skall ut o träna :) tänk inte på torsdag nu ta det när det är dax o njut av dagen även om d är måndag ;) kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo Söndagen var en skön dag.
      Nej jag tänker inte så mycket på Torsdagen, den kommer när den kommer.
      Kram

      Radera
  3. Det lät väldigt gott med maten. Ja visst är det lustigt att plötsligt så kommer man ihåg nån rätt man inte ätit på åratal. För mig är det spaghetti med köttfärssås...haha
    Jobbigt med samtal och medicineringen,hoppas det går bra och att de hittar nån bra lösning som funkar för dig. Förresten...roligt att du skriver ut dialektord för jag tror det är det, har hittat åtminstone två ord som jag aldrig hört förut. Kul!!
    Idag ska jag på zumba, yippeee!, och sen blir det väl en promenad i solen, här är det kring nollan och sol, riktigt behagligt. Ha en bra dag, kramen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å jag älskar spagetti och köttfärssås så det är en rätt jag ALDRIG glömmer. *L*
      Tro vilka ord du menar, har själv inte den blekaste måste jag tillägga men du har säkert rätt att det är dialektala ord.
      Kram och ha en fin em och kväll!

      Radera
  4. Men så gott de såg ut =) det låter som ni fick en trevlig Alla hjärtans dag och vad kan ju inte bli bättre en att fira den med sina barn.. förstår att det känns jobbigt med samtalet på torsdag, men samtidigt kanske du känner att det känns bättre efteråt... så har det varit för mig när jag vet att de ska tas upp något jobbigt så har det känts bättre efter.. istället för jag ska gå och fundera en massa och bara att få ut det i ord har gjort att det känns bättre...

    Jag hoppas att allt går bra och att medicinen hjälper dig på så sätt som du vill..

    Kramar om <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa gånger känns det bättre,andra inte.
      Det beror på vad som kommer fram under samtalet.
      Nej jag tror inte att denna medicin hjälper mig och jag har inte själv valt att äta medicin, det bestämmer läkarna.
      Kram

      Radera
  5. Tack för middagstipset!
    Det låter som en neråtdag för dig. Tror mig veta hur din inre är. I morgon ska jag till psykiatern, tablettutskrivare som jag brukar kalla det, fast för rättvisans skull är läkaren jag har nu tid för samtal också. Samtalsterapeuten jag hade turen att få ha i flera år har tyvärr blivit förflyttad och har inte fått någon ny. Otroligt vad ont om personal det är inom psykvärden.
    Lycka till, det känns säkert se.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ovanligt labil i humöret just för tillfället och det är jag inte van att vara.
      Tror att det är den nya tabletten eller så är det den gamla jag håller på att fasa ur som stör mig.

      Ha en fortsatt fin dag!
      Kram

      Radera
  6. Jag gillar oxå unge Morse, sympatisk!

    SvaraRadera
  7. Vad jobbigt för dig när du har fått biverkningar av medicinen (Förmodligen av den nya medicinen du tar gissar jag på eftersom du inte mått så bra efter att du började med den nya medicinen. Tror inte att det har med din gamla medicin som du fasar ut med att göra för då skulle du ha haft känningar långt tidigare av den på samma sätt som du har nu - vilket jag förmodar att du ej har haft ? ) Samtidigt gör nog den nya medicinen mycket gott i slutändan. Bara det att det brukar ta ett tag innan en ny medicin tar skruv och du slutar att känna av obehaget.
    Nu fick du mig att längta efter köttfärslimpa så här mitt i natten och det går ju rakt inte för sig, hi hi... Det är nog ett halvår sedan jag sist gjorde just köttfärslimpa. Tummen upp för köttfärslimpa =) Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får tyvärr alltid biverkningar av mediciner.
      Den jag håller på att fasa ut nu var inte rolig att fasa in.
      Man är ju inte sig själv heller under invänjningsfasen.
      Nu har läkaren sagt att just nedtrappningen av den medicinen kan vara besvärlig men jag tror fortfarande att det är den nya medicinen som ger mig besvär.

      Köttfärslimpan var fantastiskt god.

      Kram,kram

      Radera
  8. Du verkar göra så goda maträtter...jo allt ser så gott ut på tallriken:)) Inte lätt när mediciner ska provas ut o in...det blir som värsta hormonsvängningarna. Kan tänka mig att du reagerar på hur du blir och inte brukar vara...bivärkningseffekten...trist. Skulle aldrig klara av att ha en fastedag utan mat...nänä inte jag. Jag är som en bäbis...äta ofta:)) Ha en fin dag. Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar att laga mat även om det den sista tiden känts ganska så motigt men det beror väl på depressionen och medicinerna.
      Får ju alltid en j-kla massa biverkningar.
      Det är inte så svårt att ha fastedagar, jag äter ju ett mål per dag men jag kan förstå dig,de flesta vill/behöver äta flera gånger per dag.

      Kram,kram

      Radera