lördag 20 februari 2016

När orken inte finns...





Idag känner jag mig fullkomligt dränerad på energi.
Straffet för att jag gjorde för mycket under en och samma dag.
Har försökt kliva ur sängen sen 07 i morse men det tog ända till 13.15 innan det lyckades.
Vill inte vara i min kropp idag.
Å samtidigt är det härligt att ha ett rent hem som svagt doftar grönsåpa.

Midi har kommit hem efter gårdagens svirande.
Mini har varit här och packat ihop sina kläder, pappan satt ute i bilen och väntade.
Så nu ser jag inte honom förrän Fredag.

I går kväll gjorde jag något riktigt dumt.
Jag förstår inte själv varför, eller egentligen förstår jag ju att det finns en längtan efter något som inte finns och aldrig har gjort det.
Jag ringde min mor.
Hur idiotiskt korkat var inte det.
Å jag fick mina fiskar varma, direkt när hon hörde att det var jag.
En rejäl utskällning igen där hon försökte trycka ner mig med alla medel.
Och så låtsas hon veta saker om mig, det var tydligen två små fåglar som kvittrade i hennes öra.
Ja tjena, gud så hon ljuger, hon kan inte veta någonting om mig, dom där fåglarna använder hon bara för att hon tror att det skulle stressa mig.
Nå samtalet var inte trevligt och hon slängde på luren i örat på mig.
Hon kom tydligen inte på mer vedervärdiga saker att vräka ur sig.

Men konstigt nog så berörde det mig inte, som jag trott att det skulle göra.
Och det kan vara bra att ha som underlag inför nästa kuratorsamtal då vi ska prata om den tanten.
Jag skrev ner det mesta hon vräkte ur sig och tänker ta med det till kuratorn.

Nej jag har verkligen ingen mamma.
Det är det krassa faktumet.
Nu vet jag det en gång för alla och jag kommer aldrig mer att söka kontakt med henne.
Det här var absolut sista gången.
Tror ni att hon frågade något om sina barnbarn, nej ingenting, de är tydligen inte intressanta.

Nåväl det är som det är.
Nu ska jag försöka ta mig genom denna helg med denna ömkliga kropp och myrbrus i skallen.
Tänk att jag kan bli så slut på bara för att jag gjorde det jag gjorde igår.
Nu menar jag inte mamma utan allt annat jag åstadkom igår.

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!

Ps. Nu har jag raderat mammas nummer och slängt bort sidan i telefonboken så att jag aldrig mer ska kunna ringa henne.
Hon har nämligen hemligt nummer så det går inte att få tag på.
Jippi för mig!

12 kommentarer:

  1. Obegripligt att en mamma kan bete sig så illa åt. Som tur var har du i alla fall en pappa som är omtänksam och snäll =)
    Känner igen detta med att bli dränerad jag vet var gränsen går för vad jag orkar/klarar av men samtidigt inte förrän jag redan klivit över den och reservdunken är tom. Tyvärr.. Ofta får jag påminna mig om... En sak i sänder, en fot före den andra. Stor kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur jag än försöker så kan jag inte förstå hennes val.
      Och ja, jag har en jättefin pappa.
      Idag är jag mör efter både storhandling och städning igår.
      Jag brukar oxå försöka att bara göra en sak i taget för att slippa bli dränerad men ibland glömmer jag av mig.

      Ha en fin helg!
      Kram, kram

      Radera
  2. nu finns frågorna och svaren uppe på bloggen :)

    SvaraRadera
  3. Men alltså hur en mamma kan bete sej! Men vilken tur att du har en så snäll pappa :)
    Här har det varit rätt så lugnt..tvättar kläder o hänger upp
    Ha en bra kväll
    Kramen om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är väldigt glad att jag har världens bästa pappa, det är guld värt.
      Kram

      Radera
  4. Det är så tråkigt att läsa vad du skriver. Svårt att förstå att en mamma kan bete sig på det viset. När jag hör sånt så undrar jag alltid om inte personen är frisk? En helt frisker själ vill väl ha bra kontakt med sitt barn och sina barnbarn?
    Ser att du har en bra pappa i alla fall och det är skönt.

    Sv Bra att du sa positiva saker till personalen på förskolan. Det behöver de höra!
    Korkat är rätta ordet när man väljer att gå utefter en bergsvägg på en smal planka...
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, det är något jag tänkt på under en herrans massa år, att hon inte kan vara frisk.
      Kan tänka mig att hon har någon slags diagnos.
      Jag kommer aldrig att bli klok på de val hon gjort.
      Jag har ju bröder som hon inte heller vill ha med att göra så hon är åtminstone rättvis.

      Kram

      Radera
  5. Vad svårt det är med relationer. Och det är ju svårare att bryta på nåt vis när det är ens föräldrar. Gissar att man lider lite längre just för att man inte "ska" bryta med sina föräldrar utan man måste liksom gilla dem för att det ska vara så. Jag har växt upp med ett stort avstånd till min pappa och även fast vi nu i vuxen ålder hittat tillbaka lite till varandra så vet jag inte om det är så mycket roligare än innan. Han frågar heller aldrig om sina barnbarn. Inte om mig heller. När jag berättar att jag är sjukskriven så vill han inte veta varför. Känns mest bara konstigt... Svårt att veta var gränsen är för att man gör våld på sig själv igen... Du gör rätt som bryter. Det är starkt gjort. Stor kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mamma har tyvärr aldrig velat vara mamma.
      Jag har tre bröder, två i livet och hon är likadan mot dem.
      Alltså ingen kontakt.
      Det är tragiskt men jag har nog inom mig accepterat hur det är.
      Nu ska jag som sagt aldrig mer utsätta mig för henne och jag har tagit bort hennes nummer.
      Har det inte längre uppskrivet.
      Å det kändes befriande!
      Kram, kram

      Radera
  6. Verkligen obegripligt, tråkigt och tragiskt att din mamma gör som hon gör.
    Men är det inte oftast så att den som måste klanka på någon annan själv mår dåligt.
    Menar, hon kan ju inte må bra då hon bara måste skälla på dig...
    Tråkigt om kontakten bryts men vilka alternativ har du? Du kan ju inte bara ta emot och fortsätta må dåligt, en mamma borde ju alltid finnas där för sitt barn - ge stöd.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inga alternativ alls när det gäller mamma.
      kontakten har aldrig riktigt funnits och hon har alltid fått mig att må dåligt så nu har jag en gång för alla bestämt mig.
      Det blir inga försök till kontakt mer.
      Å givetvis kanske hon inte mår bra själv men det kan jag inte ta hänsyn till.
      Kram

      Radera