onsdag 3 februari 2016

Vägning och annat...





Vecka 2 nu av 5:2 dieten.
-0.5 kg visar vågen så allt som allt har jag loosat 2.3 kg på två veckor.
Det får jag väl vara nöjd med.
Tycker att det går bra, hade hoppats på ett halvkilo till men så blev det inte.
Jag fortsätter i samma bana, ser inga problem med den här dieten.
Jag äter väldigt lite två ( max 500 kcal) dagar i veckan och jag äter mindre än jag brukar dom andra fem.
Har som jag skrivit tidigare börjat äta på assietter som är mycket mindre än en vanlig mattallrik.
Större delen av den assietten innehåller sallad.
Jag undviker allt vad kvällsmackor heter, jag äter frukt (en om dagen ungefär) och jag äter inte vanligt godis.
Har hittat en sort som är sockerfri som duger alldeles utmärkt.
Gott att ta någon gång om sänder.
Chips, ostkrokar eller annan snacks går helt bort.
Så jag tänker på vad jag stoppar i munnen de andra fem dagarna oxå.
På "fastedagarna" äter jag soppa eller sallad.
Det är en enkel diet att följa, inte alls komplicerad enligt min uppfattning.

I går hade jag sån tur att jag fick lunchbesök.
Min kära väninna tittade in på kaffe, prat och en himla massa skratt.
Oj så vi tränade skrattmusklerna, inte illa.
Sen följde jag henne en bit in till byn för jag skulle hämta ut paket.
Jag promenerade hem och det var riktigt trevligt väder.
Det snöade ordentligt natten till igår och stundtals över dagen så alla blev tvungen att vara ute och skotta sina gårdar.
Snöröjningen där jag gick hade gjorts så jag behövde inte vada i någon snö, bra det.

Väl hemma, hann inte vara här 10 minuter ens, så kom Mini efter skolan.
Jag drack kaffe och så satt vi och surrade i köket innan han försvann in till sig och sina game.
När Midi kom hem efter jobbet så såg hon mycket piggare ut än dagen innan.
Det hade i övrigt gått bra på jobbet och det glädjer mig.
Hon har lätt för att komma in i sina arbetsuppgifter.

Middagen i går blev rester.
Idag däremot har Midi önskat stuvade makaroner och köttbullar till middag så det ska hon få givetvis.
Hon säger att hon ska skriva en matlista på allt hon är sugen på när det kommer till min matlagning så att hon kan få äta det innan hon flyttar.
Hon är en riktig raring.
Sen sa hon igår att det kommer att kännas tokigt att sen komma hem till en tom lägenhet och inte ha mamma att prata med.
Pluspoäng för mig, vi har inte gått varandra på nerverna under denna mellantid hon bott hos mig innan hon får den nya lägenheten.
Vi fungerar faktiskt alldeles utmärkt tillsammans.
Det kan ju inte vara så lätt att flytta hem i höstas som snart 21 åring när man bott på egen hand även om det bara handlar om ett antal månader.
Jag skulle aldrig ha fixat att ens tillfälligt bo hos min sk.mor någonsin efter att jag äntligen flyttade hemifrån.

Det har varit underbart härligt att få rå om henne ytterligare en stund.
Hon var det första av mina barn som försvann tidigt hemifrån då hon flyttade till en annan ort när hon skulle börja 2;an i gymnasiet.
Jag minns att jag tyckte att det var hemskt, mycket jobbigt för jag tyckte att hon var så ung men hon är den av mina barn som so far har mest skinn på näsan.
Hon vet att hon alltid klarar sig och jag vet det med.

Nog är det härligt med barn, att se dom växa upp till fantastiska unga vuxna.

Nu får ni ha en härlig dag alla fina!

Kramen om!







7 kommentarer:

  1. Härligt med lunchbesök )
    Ja, idag blir det lugnt här...nu ska jag fara ut med Blondi
    Ha en bra dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var riktigt mysigt som alltid.
      Kram

      Radera
  2. Att gå ner 2,3 kg är inte dåligt gjort på bara två veckor =) Javisst är det som du skriver - det är fantastiskt att se sina barn växa och utvecklas och bli sina egna kloka individer. Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är fullkomligt underbart att se sina barn utvecklas till dessa stolta unga vuxna människor.
      Å ja jo visst är det en bra viktnedgång, därför fortsätter jag!
      Kram fina du!

      Radera
  3. Det var bra gjort och visst känns det skönt. Jag har gjort C9 en kick start för att komma in i nytt tänk. Jag skrev om det på min blogg. Skönt att bli av med sötsug som jag hade förut. Bra när man hittar sin sak som funkar. Kram.

    SvaraRadera
  4. Har läst om C9 på din blogg.
    Men detta passar mig alldeles ypperligt.
    Kul du hittat något som passar dig!
    Varm Kram!

    SvaraRadera
  5. 5:2 verkar vara riktigt bra. Min syster har kört detta drygt 1 år och det funkar för henne. Jag har funderat på att börja men kommer bara till fundera....strongt av dig att klara av det. Har du aldrig haft hungerkänslor? Jag är lite rädd för att vara hungrig....;)

    SvaraRadera