tisdag 29 mars 2016

Å så har vi en vanlig dag...





Det är ju lite virrigt med så lång helg men nu är Påsken över för denna gången.
För mig har den varit lugn och fin.
Ungdomarna som varit här och lagom med socialt umgänge.

Å så har vi sommartid igen.
Minns när jag var yngre, då brukade jag alltid tänka vad klockan egentligen är under flertalet dagar efteråt men nuförtiden tänker jag inte alls.
Tittar på klockan och konstaterar att den är si eller så.
Övergången från vintertid till sommartid och vise versa bekommer mig inte alls.

I dag ska jag gå iväg till närbutiken.
Behöver fylla på mjölkdepån då jag inte har en egen ko.
Å har man en tonåring så går det emellanåt mycket mjölk.

Ute är det en gnutta sol och två plusgrader.
Vi går definitivt mot bättre tider.
Själv längtar jag till att snön försvinner.
Efter den skira vårgrönskan.
Att slippa vinterkläder.
Att kunna sitta på altanen i ett linne.
Att grilla en ljummen kväll.

Jag längtar till vår och sommar.
Nu är jag förvisso ingen riktig soldyrkare som ligger och pressar på gräsmattan.
Jag gillar när det är en mer lagom temperatur.
Men nog blir sinnet lättare med sol.
Å så är jag barnsligt förtjust i åska, blixt och dunder och varma sommarregn.
Då sitter jag på min altan och njuter av skådespelet.
Naturen är vidunderlig och magisk.

I övrigt har jag en sk. fastedag idag.
Jag brukar köra måndagar men igår var det fortfarande Påsk så jag sköt på det till idag.
Jag tänker äta gaszpacho, det blir dagens middag för mig.
Å så har jag ett stort härligt grönt äpple som står mitt namn på.
Mini få äta potatisgratäng och fläskfilé och det andra jag lagade till i Lördags.
Han har tur han..*L*

Tycker att 5:2 fungerar jättebra.
Förra veckan gick jag ner -1.4 kg så den totala viktminskningen blev 11.5 kg.
Jag får se hur det gått denna vecka.
Det har ju varit Påsk och allt men jag har inte ätit överdrivet mycket och inget godis.
Vanligt godis har jag helt slutat med.
Har hittat ett sockerfritt som är helt acceptabelt.
En kola som smakar mint.
Gott att ta en någon gång om sänder.

Nu ska jag dricka mer kaffe så ni får ha det gott alla fina!

Kramen om!




16 kommentarer:

  1. Ja, det är vardag igen! Påsken är slut. Äldsta dottern far idag kl 15.20 med tåget till Helsingfors.....de andra ungdomarna är i gymnasiet. Ska också o handla mat idag
    Ha en bra tisdag

    Kram,kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har grabben min Påsklov så jag har honom hemmavid, jättemysigt!

      Kram

      Radera
  2. Läser hos många att 5:2 funkar fint...men vet så lite om den. Äter man precis som vanligt de övriga dagarna? Godis förstår jag ju att man skippar, å cocacola o sånt...men med maten...e allt som vanligt då? Alltså...svälta i 2 dagar, å äta som vanligt i 5? Ha det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under de två sk fastedagarna (som inte ska ligga efter varandra) så äter man som kvinna max 500 kalorier. Du bestämmer själv hur många måltider du äter de dagarna, vissa vill äta sin frukost, lunch och middag men då väldigt små portioner, själv äter jag bara ett mål de dagarna ( Som Michael Mosley gjorde). På Måndagar äter jag soppa och en frukt och på Torsdagar blir det en sallad och en frukt.( Jag äter mindre än de tillåtna 500 kalorierna under mina fastedagar men det fungerar för mig).

      De andra 5 dagarna kan man äta någorlunda som vanligt men helst inte över 2000 kalorier för en kvinna. Jag äter frunch och middag. Middagen äter jag på en liten tallrik, fyller hälften med sallad och andra hälften med bas och sovel.
      Jag försöker oxå äta en frukt per dag.
      Skippar allt vad snacks heter, inget vanligt godis men kan ta en kaka någon gång.

      Hoppas du blev klokare på detta svar!

      Kram

      Radera
  3. Oj jäklar vad du gått ner! Vad duktig du är!!! Jag tränar ju ofta men jag klarar inte att bryta med sockret :) Skönt att du haft besök av barnen, högtider är ju lättare när dem är med. Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det går riktigt bra för mig.
      Den dieten fungerar.
      Jag tycker inte att det är svårt att vara utan sockret och det är jag glad för!

      Kram

      Radera
  4. Grattis till dig :) härligt att tappa vikt :) har blivit lite för mkt socker för mig just nu men nya tag ha ha kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tur är att man alltid kan ta nya tag!

      Kram

      Radera
  5. Nu blev jag sugen på Gazpacho!

    SvaraRadera
  6. Du är duktig med din diet..det har jag sagt förut. Sen att du är så duktig att rasa i vikt...det är ju kanon. Bara du inte försvinner i vikt :)) Jag längtar som du efter sommar o sol, och värme framför allt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag kommer inte att försvinna, bara bli lagom!

      Kram

      Radera
  7. Jag blir också snurrig när det blir långledigt, tar fel på dagarna..Jag längtar också till solen och värmen just för att slippa frysa hela tiden..Åhh grattis det är ju kanon och du är ju jätte duktig, man blir ju mer motiverad när man ser att det händer något..

    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men vist hade det varit skönt med riktig vår nu, precis som du skriver, så man slipper frysa.

      Kram

      Radera
  8. Nog tänkte man på tidsförvandlingen då man var yngre , att nu skulle klockan Ha varit si eller så. Nu tänker man inte ens på det. Jo....Nu ljuger jag. Första dagen tänker jag nog lite på det.

    Själv tror jag inte på några bantningar. Man får inte i sig allt kroppen behöver genom dessa kurer. Bättre tänka på en livsstil och att äta allt (med måtta) ur kostcirkeln.

    Fast Grattis ska du ha om du har gått ner lite.

    Onsdagskram från mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag både håller med dig och inte men det beror just på vilken situation man befinner sig i.

      Kram

      Radera