fredag 18 mars 2016

Godmorgon igen...


Nu är jag på hemmaplan!
Kryssningen är över för denna gång.





Resan startade verkligen i rena ottan.
Jag klev upp 04.15 och taxin hämtade mig 05.30.
Så åkte jag tåg till staden mellan bergen.
Där gick jag från tågstationen in till busstationen.
Fick vänta närmare en timme.
Å så höll jag på att kliva på helt fel buss.
Hade inte chauffören varit uppmärksam på min ringa ålder så hade jag hamnat i Ånge med en bunt glada pensionärer.
Hahaha så tokigt det hade kunnat bli.

Resan till Sthlm gick snabbare än väntat.
Och där fick jag möta Älskade E.
Å så härligt det var.
Att bara stå och krama varandra av pur glädje för att äntligen åter ses.
det var gött.

Väl ombord satte vi oss i baren och väntade på att få komma in i hytten.
Det tar ju alltid en god stund innan man får göra det.
Jag hade träffat två systrar på bussen så vi satt med dom.
Alltid roligt att göra nya bekantskaper.

Vi åt ett härligt smörgåsbord och tänka sig...




...där fanns roliga tappkranar som det kom öl och vin ur...heh

Vi struttade omkring och hade det rent gemytligt.
Kvällen började, band spelade, människor dansade eller njae det var väl mest jag och Älskade E som dansade loss.
Och dansa var vad vi gjorde stor del av kvällen.
Förutom att jag gick ut på däck lite nu och då för att svalka ner mig.




Framme i Åland.

Å där på däck så mötte jag några trevliga och språksamma karlar vid olika tillfällen.
Riktigt roliga att prata med och av någon anledning så föll jag tydligen dem i smaken.
Så pass att en av karlarna bjöd in mig till sin hytt för vidare samtal men se det gick jag inte med på.
Sa bara helt frankt att det känner jag mig inte bekväm med.
Nänä, sånt funkar inte på mig.

Å fortsättningsvis så var det dansgolvet som hägrade ända tills sista låten.
Sen blev vi sittande länge och bara pratade.
Vi kom i säng 03.30.
En mycket lång men rolig dag.

I går vaknade vi ganska så tidigt.
Men jämarns så ont både jag och Älskade E hade i kroppen efter allt dansande.
Som tur var hade hon värktabletter som vi kunde ta för att skaka liv i våra ömma kroppar.
Hela gårdagen var lugn.
Vi gick på promenad längst uppe på båten, det var soligt men blåste lite lätt.
Vi käkade lite och handlade i taxfree butiken.
Sen hamnade vi i baren med systrarna och där häckade vi tills det var dags att kliva av båten.
Å jo den där karln som ville ha mig till sin hytt letade upp mig och sa att han kände en saknad efter mig då han la sig...moahaha, ja tänk att jag ska vara så förbaskat trevlig att man rakt saknar mig fast man alls inte känner mig!!




Det var lite sorgligt då jag och Älskade E kramade om varandra och sa Hej då.
Men vi bestämde oss för att göra fler kryssningar tillsammans.

Resan till staden mellan bergen gick ganska så snabbt.
En av systrarna höll låda hela vägen så det var rent omöjligt att försöka sova lite.
Vi kom fram mycket tidigare än väntat så jag fick lång väntetid innan min buss hem skulle gå.

2 timmar och 40 minuter.
Å inte fanns det en vänthall att sitta i, för den stängde klockan 23.00.




Jag väntade och väntade och väntade.
Å kallt var det ute med.
Till sällskap ett tag fick jag en väldigt vilsen, drogpåverkad yngling som var på glid med både sig själv och halva världen.
Varför han tydde sig till mig vet jag inte men jag pratade med pojken och försökte lotsa honom så att han åtminstone satte sig på en buss hem.
Han var på inget sätt aggressiv, mer uppgiven och vilsen för han svikit sig själv och familjen.
Han lånade min mobil och ringde några samtal, tänkte att nu tar han mobilen och springer men inte då.
Han lämnade vackert tillbaka den och fortsatte prata, på ett något ryckigt och förvirrande sätt men jag fick honom att erkänna att han var drogpåverkat (vilket syntes mycket väl).
Och så satte jag honom på bussen söderut.
Det var mest bara ledsamt, en ung kille på glid utan fast förankring i verkligheten.
Förmodligen ganska så ensam oxå.
Så tragiskt det kan bli.

När äntligen min buss kom så frös jag så jag skallrade tänder och inte var det särskilt varmt i bussen heller så jag var kall som en isbit när jag kom hem.
Ringde taxi och jisses så ljuvligt det var att kliva innanför min dörr.
Packade upp och kokade mig en kanna kaffe.
Startade upp datorn och här sitter jag nu, klockan är 04.34 och jag har ännu inte lagt mig.
Har gått in i tredje andningen.

Och för en stund sedan så ringde min mobil.
Det var ett okänt nummer, jag svarade och så är det farbror polisen från en stad söderöver som ringer.
Jag blev alldeles paff när han började ställa en massa frågor om en kille, sa hans namn och frågade om jag kände honom.
Jag sa givetvis nej, för jag känner ingen med det namnet men så kom jag på att killen vid busshållplatsen kanske hette så, även om han aldrig presenterade sig.
Så jag berättade om ynglingen och vart han mest troligt tagit vägen.
Polisen frågade en massa frågor som jag svarade på exempelvis gav jag ett signalement på hur han såg ut, hur han var klädd.
Så undrade jag varför dom ringde mig och då visade det sig att det var personen ynglingen ringt till när han lånade min mobil som uppgett mitt nummer och trott att jag kände honom.

Så nu undrar jag givetvis hur det kommer att gå för honom.
Jag gissar att det är familjen som lämnat in en anmälan om att han försvunnit och polisen försöker hitta honom.
Mon djö vilka tragiska öden det finns.
Och jag bryr mig fast jag bara pratade med honom i 1 1/2 timme.
Jag kommer nog att undra hur det gick för honom ett bra tag framöver.
Sån är jag!

Men nå, nu sitter jag i mitt varma kök, dricker kaffe och tänker vara vaken tills ungdomarna kliver upp.
Jag är lyckligt hemma efter en trivsam kryssning som var galet rolig.
Jag gissar på att jag får ligga till sängs ett par dagar nu men det får det vara värt.

Ha en härlig dag alla fina!

Kramen om!


14 kommentarer:

  1. Godmorgon fina du! Vilken bra resa du hade :) Hoppas att det ordnade sej för ynglingen

    Ha en bra fredag nu

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, resan var härlig.
      Och ynglingen, ja jag håller tummarna för att hans liv ändras i rätt riktning.
      Kram

      Radera
  2. Jätte jättekul att ni haft det jätte trevligt på er resa tillsammans. Men tragiskt med killen du träffade. Klart man tänker på dom som kommit på sned. Stackars honom o familjen. Skönt att du är hemma och mår rätt bra ändå. :) Trevlig helg. Kram till dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var så härligt att åka iväg och resan var så lyckad.
      Å ynglingen, mycket tragiskt.
      Jag har tänkt jättemycket på honom idag och undrat var han är...

      Kram

      Radera
  3. Du är verkligen en härlig människa! Du bryr dig om dina medmänniskor. Man vet aldrig vad sånt betyder - att du faktiskt pratade med honom och att du SÅG honom. Förhoppningsvis kan det vara en bit på väg mot tillfrisknande för killen. Alltid tragiskt med människor som har fastnat i missbrukarträsket.
    Låter som du hade en jättekul resa! Och jag skrattade när du berättade om mannen som ville du skulle följa med till hytten...haha...de är nästan sorgliga, tycker ju nästan synd om dem. Jag hade heller aldrig följt med, jo, i ungdomen hade jag gjort det, så naiv som jag var då....men nu, nej aldrig.
    Men stackars dig vad du måste ha frusit. Jag frös ju nästan själv när jag läste din långa kalla väntan. Kul att läsa om din resa!
    Kram,en lång en så att du blir varm igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är sån att jag inte kan låta bli när jag ser någon i nöd.
      Tänkte så oerhört mycket på honom igår han lämnade inte mitt sinne och jag t.o.m drömde om honom i natt.

      Ja resan var en höjdare, det ska vi göra om!

      Ha en fin dag!
      Kram

      Radera
  4. Fint du bryr dig om dina medmänniskor. Nog skulle jag åxo undra hur det gick för honom.

    Dansa är kul. Man blir så glad av sånt.
    Men nu är du hemma , så välkommen hem.

    Ha det gott och kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja att dansa var verkligen jätteroligt och det var ju ett bra tag sen sist.

      Kram och ha en fin dag!

      Radera
  5. Härligt att få läsa att du haft kul på kryssningen. Jag tycker att det är bedrövligt att samhället (socialtjänst, vården, polisen och dylikt) inte ställer upp mera för unga människor som har drogproblem. De lämnas oftast utanför och det skylls nästan alltid på att det ej finns tillräckligt med pengar för att hjälpa dessa barn/ungdomar. Och allt för oftast tar dessa unga som hållit på länge eller fått återfall en överdos och klarar inte livhanken. All ära till dig att du brydde dig om den unga killen =) Lördagskram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte göra annat än hålla med dig i det du skriver.
      Det är tragiskt hur många som faller genom ramarna och inte får adekvat hjälp.

      Kram

      Radera
  6. Den bilden känner jag mig bekant med =) hihi ja men vem vet du kanske hade haft det trevligt med att ta den andra bussen också ;)Ja men det är alltid lite kul att få uppmärksamhet =) Låter som du har haft en underbar kryssning och det är jag glad över.. synd bara att bara att jag inte visste, så hade jag kunnat komma ner och hålla dig sällskap tills bussen gick. Ja det är inge kul att sitta där nere, många vilsna människor som håller till där.. Tur att han lugn, har tyvärr annan erfarenhet då de kan bli ganska aggressiva..Men jag är glad för din skull att du hade roligt och visst är det alltid skönt att komma hem =) Nu ska jag fortsätta här hemma, för idag ska fira sonen och jag ligger efter som bara den, K jobbar och ska roa två busar på det..

    Önskar dig en underbar lördag kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja vem vet vad en bunt glada pensionärer hade kunnat förgylla min tillvaro med.
      Kryssningen var så härlig, precis allt jag önskade mig.
      Det hade varit trevligt med sällskap men du hade nog precis som jag nästan frusit ihjäl med tanke på hur kallt och blåsigt det var för att inte tala om snöyran som yrde omkring.
      Lycka till med kalaset idag!

      Kram

      Radera
  7. Härligt att va hemma igen och kul att det var en lyckad resa. Jag fryser också nästan när jag läser att du fick vänta ute, men så fint av dig att ta hand om den killen som kommit på glid. Det är nog många som inte mår bra.
    Ha en skön kväll Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är väldigt skönt att vara hemma igen!
      Kram

      Radera