söndag 27 mars 2016

Påskdagen...





Idag ska vi äta påskbuffé.
Fotot är dock tagit för några år sedan.
Se vad man kan hitta i sina fotogömmor.

Flickorna kommer oxå hit så det ska bli härligt att äta gott tillsammans.
Efter Påskbuffé blir det något så enkelt som kladdkaka med vispgrädde.

Det är inte många år som jag haft mina barn under Påskhelgen sen jag skiljde mig.
Av någon konstig anledning har den alltid infallit under min x-makes vecka.
Jag har haft dom hos mig under Skärtorsdagen och på Långfredagen blev bytet.
Så i år känner jag mig privilegierad som har Mini här och får träffa mina stora tjejer.

I går hade vi en lugn mysdag jag och Mini.
Å jag mådde illa som bara den.
Inte för att jag har magsjuka på gång utan för den nya tabletten jag börjat äta.
Som vanligt blir jag illamående, nästan som jag vill kräkas men jag håller igen.
Avskyr att spy.
Så kommer det bli minst en vecka eller mest troligt två.

Nå i alla fall så tog vi det soft igår.
Tyckte Mini såg ovanligt trött ut och det var han oxå.
Han börjar landa i lovet nu och då kommer allting på en gång.
Det har som sagt varit tufft på skolan med massor att göra.

Till middag gjorde jag potatisgratäng, fläskfilé, baconlindad sparris som jag grillade, champinjonstuvning ( som jag tog fram ur frysen) och svartvinbärsgelé.
Behöver jag tillägga att det var gott?
Nå det var ljuvligt!

Resten av kvällen låg jag i sängen och tittade på tv.
Mini kom in till mig nu och då och kollade läget och så tog vi en kvällsfika i köket.
Jag drack bara kaffe, Mini fikade.

På tal om Påskbuffé måste jag berätta en liten anekdot som hände för många, många år sedan då jag fortfarande var gift.
Vi var bjuden på Påskbuffé hos min dåvarande svärmor.
Det var ett vackert bord med massor av läckerheter uppdukat.
Äggen såg väldigt goda ut dekorerade med majonnäs, räkor och en dillkvist.
Vi tog för oss och började äta.
X-makens morbror tog en redig bit av sitt ägg och började tugga och jisses så det knastrade.
Då säger min dåvarande svärmor;
Javisst ja, äggen var så svåra att skala så jag struntade i det. 
Men hon glömde att säga det till oss.
Så kan man oxå göra, eller?

Ha nu en härlig Påskdag alla fina!

Kramen om!


10 kommentarer:

  1. men ha ha hua med skal i munnen, ja ja :) låter som ni haft det mysigt tillsammans som det skall eller bör vara :) här blev påskmat sen åkte maken o jobba jag mös i soffan helt ok hoppas din påskdag blir bra kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, riktigt mysigt måste jag erkänna.
      Njuter för fullt och snart kommer tjejerna oxå.

      Kram

      Radera
  2. Hoppas att du får en härlig påskdag med dina ungdomar!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej fina du!Vad gott med Påskbuffè, här blev det inge påskmat alls, inget mat alls för den delen för mig. Men nu skulle jag kunna äta ett helt buffé bord nu. Så mycket gott du gör jämt =) Hihi fy de finns väl inge värre en att tugga på äggskal =/ men hoppas att du haft en fin påsk med dina.. kramar om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ser jag fram emot.
      Det blir en mysig middag med alla mina käraste ungdomar här.
      Jag gillar att laga mat särskilt till de mina.
      Å äggskal i munnen=ingen höjdare.

      Kram och ha det så gott!

      Radera
  4. Oj...äggskal som är så vassa. Men då nu allt gick bra så kan ni ju skratta åt det hela. Ha nu en fortsatt fin Påsk. Påskkramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oja, vi skrattar åt det idag.
      Idag funderade jag på om jag skulle göra en "farmor" då äggen var svårskalade men bestämde mig för inte.. *L*

      Kram

      Radera
  5. I eftermiddags hemma hos mig blev det bara ett stort kaos i mitt kök när jag ställde till det för mig... Men påskmiddag blev det ändå till slut om än lite omtumlande för min del. Påskkram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste om det på din sida.
      Oj så allt tokigt kan hända på en och samma gång.
      Tur du fick fram middagen i alla fall!

      Kram

      Radera