torsdag 24 mars 2016

Skärtorsdagen, handling och mediciner...





Puh en sån dag det varit men nu är jag tack och lov hemma och måste inte gå ut om jag nu inte mot förmodan får något skö i hjärnan.

Dagen började tidigt för mig.
Strax efter 08 knallade jag in på affären med min kära Dra-maten.
Tog en kundvagn och min självskanner.
Det är ju lite bökigt med självskannern och Dra-maten då jag inte direkt kan lägga i varorna eftersom jag alltid lägger det tyngsta i botten och fyller på eftersom men det tyngsta är i slutet av affären så jag kör med plastkassar som jag först lägger i sen när jag är strax innan kassan så flyttar jag över allt i Dra-maten, hänger tillbaka skannern och betalar.

Det kanske låter lite rörigt men jag vill inte korsa affären fram och åter, kors och tvärs.
Jag vill beta av den eftersom.
Nå det blev mycket att handla.
Det är storhelg, jag får hem Mini i morgon, jag ska ha Påskbuffé på Påskdagen för alla mina ungdomar och så allt annat som behövdes handlas.
Jag fick nätt och jämt i alla varor i Dra-maten, den var så pinfull att jag var rädd att den skulle spricka i sömmarna.
Å fruktansvärt tung att dra hem.

Men hem kom jag, ställde in alla varor där de hörde hemma och sen var det bara att klä mig och gå till bussen igen för en tur till byn.
Var tvungen att hämta ut medicin.
Jag brukar vanligen skicka efter från Apotea på nätet ( det är så oerhört smidigt) men i morgon ska jag börja med nyaste tabletten så det blev vanliga Apoteket på byn.
Och tror ni det räckte att gå på ett ställe, nope dom hade bara hälften av vad jag behövde så jag fick gå på ett till Apotek...suck!

Å så tog jag svängen om inne i en annan butik där jag fick köpa det jag glömde i morse samt ett par andra varor som det var bra pris på.
Nu är det överfullt i kyl, frys och skafferi igen.
Precis det som får mig att känna mig trygg.
Allt hemma så jag kan laga vilken mat jag vill, det är härligt..

Nå jag är tydligen väldigt snurrig i dag (vilket inte är ovanligt förstås) men jag hällde nyss upp en kopp kaffe och så ser jag hur stor reklamhögen blivit i köket,  då helt plötsligt började jag sortera där och lägga det på mitt särskilda reklamhögsställe (det jag senare ska frakta bort till sorteringsstationen) och vips hade jag glömt av att jag satt och skrev på det här inlägget.
Ja ni ser...
...men jag kom på det när jag nu satte mig vid datorn och vid det här laget med ett kall mugg kaffe.
Tur jag har mikro.

Jag fick en fråga i går som lyder;
Hur många tabletter äter du per dag?

Så här ser det alltså ut.
På morgonen äter jag en tablett som ska verka stabiliserande (I fall man har kraftiga humörsvängningar vilket jag aldrig haft). 
Så äter jag en tablett som ska vara uppiggande ( vilken jag aldrig känt effekt av då jag ständigt är så trött att jag liknar en zombie).
Och så den nya tabletten som är ett SSRI, vilket betyder att den har antidepressiv effekt.(den kan jag inte svara på om den fungerar eller inte då jag börjar med den i morgon bitti)

På kvällen så tar jag tabletten som är stabiliserande på humöret (skrattretande).

Så kommer vi till nattmedicinerna.
Jag har 4 olika nattmediciner (alltså sömntabletter).
De tas i en kombo av bara en sort ( påbörjas nu, kan säga att det inte fungerar alls, inte om man vill sova i varje fall), två olika sorter ( fungerar inte heller vidare bra) eller tre olika sorter tillsammans (det fungerar bättre dock inte tillfredsställande bra).
Det som är problem är att hon skrivit ut Melatonin som är ett hormon som styr sömn och vakenhet.
Min läkare tror att jag till slut bara ska kunna äta dom.
Jag säger bara lycka till, jag sover inte ens särskilt länge på det tyngsta gardet jag har...och det är riktig sömnmedicin så...men jag provar...och ser!

Jag har alltså i dagsläget sju olika sorters medicin (men det har varit värre).
Och ja medicin kan definitivt förgifta en människa och i sig få en att må dåligt.
Men i dagsläget finns inget val, det är ät och tig, å funkar inte den här, men då fasar vi ut den och byter till något annat.
Det är som jag sagt/skrivit tidigare rena gissningsleken och jag är labbråttan!

Nu får jag passa på att önska er alla fina en riktigt härlig Skärtorsdag!

Kramen om!





8 kommentarer:

  1. Här skiner solen idag :) Härligt!
    Jag har ätit 10 mediciner som mest per dag! Men nu är jag nere i 2 st per dag + Metoject en gång i veckan. Borde väl ha ngt annat, men min mage tål inte mera mediciner, så är det bara.
    JA, det ska nog bli så trevligt att få hem dottern :)
    Ha en bra forts på dagen
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dessa jäkla mediciner som läkare är så mån om att skriva ut.
      Bra att du slipper sånt jäkelskap i dag.

      Kram

      Radera
  2. Alla dina mediciner som du tar in måste ju påverkas av varandra dvs läkemedlen interagerar med varandra.? Jag vet (då jag själv gick för antal år sedan till läkare och de testade olika mediciner på mig som inte fungerade(Jag är medicinkänslig) - Och min läkare berättade att de har mindre kunskap att tillgå om de olika kombinationerna av medicinerna ju fler mediciner man äter. Och om olika läkemedel blandas kan effekten bli katastrofal för patienterna. Det kan inte vara meningen att du ska behöva vara en labbråtta på grund av att försäkringskassan och delvis läkaren ska få sista ordet. OSV. För i så fall har de inte en tanke på din hälsa när de kräver (FK och läkare) att du ska stoppa i dig många olika mediciner om dagen för att det ska passa dem. Många av medicinerna du äter kanske är helt onödiga och helt verkningslösa dessutom. Du har blivit en ”kassako” för läkemedelsindustrin, där läkarna agerar ”försäljningsagenter” minst sagt.
    Och inte är det så konstigt som sagt att du tycker att du inte känner att dina mediciner fungerar full ut eller inte fungerar alls. För behandlingseffekten kan minska eller upphöra helt när du tar in olika mediciner och för många mediciner samtidigt.
    Stor kram och Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte göra annat än hålla med dig!
      Kram

      Radera
  3. God morgon vännen ...låter så mysigt när du berättar hur du går iväg & handlar hem inför barnen kommer *S* här mås det bra idag lite tung i skallen då jag inte fått kaffe sen i förrgår hi hi skall sitta själv som det ser ut nu maken jobbar natt men tur att jag har datorn kram fina du

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mysigt att handla men det var tungt att dra Dra-maten.
      Ha en fin dag!

      Kram

      Radera
  4. Oj så många mediciner du tar. Är lekman på området men tycker som "Bara vara jag" att det är lite väl magstarkt om man nu kan uttrycka sig så. Hoppas för guds skull de hittar nåt bra eller....ja, vad ska man säga...det verkar ju nästan som du är en labbråtta just nu och det är väl ändå inte meningen. Är problemet att du inte kan sova om natten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemen är delvis därför.
      Har svåra sömnstörningar.
      Jag har oxå återkommande depressioner som anses svårbehandlad.

      Kram

      Radera