måndag 11 april 2016

Återigen en Måndag...





Sitter i mitt kök och väntar på att kaffet ska gå klart.
Mini har precis gått ut till bussen, det är skoldag idag.
Han har ett muntligt tal på Svenskan som han ska göra idag.
Talet handlar om leenden.
Å jag vet att han klarar det galant.

Gårdagens middag blev suveränt god.
Både jag och Mini njöt av varje tugga.
Någon frågade efter recept så här kommer ett ungefärligt;

Sambal-kotletter.

Kotletter

Sås;
2 1/2 del grädde
2 dl crème fraiche
ca 2 1/2 msk soja
1-2 tsk sambal oelek
2 stora pressade vitlöksklyftor
1-2 tsk buljong ( använder buljong på burk, alltså i pulverform)
2 Lagerblad
Timjan ( tog bara i handflatan så har inget mått)
Hela stekta champinjoner
Brynt purjolök

Lägg köttet i en ugnsform
Det ska inte överlappa varandra.
Koka upp den sk såsen (det är lättare att smaksätta som man vill när den är upphettad).
Blanda ner champinjoner och purjolök i vätskan.
Häll över köttet.
Vätskan ska täcka köttet.

Ugn; 150 grader
Tid beror på vilket kött man har.
För mig tog det ca 2 1/2 timme i ugnen.

Servera med kokt potatis, sallad och svartvinbärsgelé.

Om man vill kan man reda skyn till en sås, jag gjorde dock inte så.


Ute skiner solen men det är kyligt idag.
Det har alla gånger varit minusgrader i natt.
Planen för dagen är väl inte stor.
Vem vet, jag kanske börjar ta itu med gästrummet så det blir nån ordning där sen Midis flytt.
Har knappt orkat tänka på det än.
Jag är duktig på att förtränga saker jag borde göra.
Nå tids nog blir det väl gjort.

Ha nu en härlig dag alla fina!

Kramen om!

8 kommentarer:

  1. Jo, det är lite kyligt trots sol ! Minusgrader har även vi haft i natt
    Ha en bra måndag

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var ute på en promenad i förmiddags och solen värmde rejält.
      Kram

      Radera
  2. Vad fint ni har i trädgården!
    Vad bra att han kommer att klara provet, min yngsta har det lite trögt i skolan just nu och det är jobbigt men jag hoppas det släpper snart för honom.
    Hoppas att du får en fin dag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte min trädgård, det är Älskade E;s trädgård i Eden.
      Dit jag brukar resa till ibland.
      Kram

      Radera
  3. Tack för receptet! Det verkar jättegott, ska göra nångång snart - för denna vecka har de extrapris på fläskkotletter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska prova för det blir jättesmarrigt.

      Kram och ha en fin dag!

      Radera
  4. Tack för matlagningsinspiration, vad gott det låter!

    Önskar dig en fin dag, i vårens tecken <3
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, här börjar våren vara i antågande.
      Äntligen!

      Kram och ha en fin dag!

      Radera