tisdag 12 april 2016

En promenad...





Jag bor som jag nog tidigare skrivit i närheten av en sjö.
Den kallas "Hälsans stig" och används flitigt av motionärer av alla de slag.
Folk strosar runt och njuter av naturen, vissa joggar, andra rastar sina hundar och man ser massor av pensionärer med stavar.
Det finns även fina rastplatser där man kan ta en fika eller grilla runt om sjön.

Det är ett välbesökt område.
I går så bestämde jag mig för att promenera runt sjön.
Hade mobilen med mig så jag tog några foton.
Promenaden runt min del av sjön tycker jag är mysigast för den går genom skog.




En vy över sjön.
Hade jag haft en bättre kamera så hade ni kunnat se svanparet som simmade omkring i mitten av sjön där det är isfritt.
Går man en liten bit längre finns ett fågeltorn att sitta i och kolla fåglar om man nu har det intresset.
Sjön har ett rikt fågelliv.
Själv brukar jag sätta mig där ibland i rent meditativt syfte.





Å det låg en del snö kvar fortfarande.
Lite här och där så fanns sjok av snö.
På vissa ställen lite mer, på andra lite mindre.

Det är en väldigt fin promenad att gå, inte samma sak som att gå utmed storvägen.
Å den hålls efter året om.
På vintern skottas och sandas den.
Så ser man till att det alltid finns ved vid rastplatserna.


När jag kom hem så la jag mig för att vila en stund.
Då ringde mobilen och Midi som var ledig undrade om jag var hemma så hon kunde hälsa på.
Och jag svarade givetvis ett glatt va kul.
Så då fick jag rå om mitt mellanbarn några timmar.
Vi satt i köket och drack kaffe och pratade om allt mellan himmel och jord.
Eftersom vi båda hade fastedag så åt vi tomat och basilikasoppa.
Det var gott att få något i magen.
Till efterrätt blev det ett päron och en kiwi.

Midi stannade så att hon hann träffa Mini när han kom hem efter skolan.
Jag lagade mat till honom och så satt vi och höll honom sällskap då han åt.

Sen blev det dags för Midi att gå hem till sig.
Kramade henne länge innan hon gick.
Hon är en så otroligt fin tjej.
Det är så roligt att se henne blomma upp som hon gjort de senaste månaderna.
Och hon trivs jättebra i hennes nya lägenhet.
Kan det bli bättre än så?

I dag är det Tisdag och solen skiner.
Temperaturen visar på 7 plusgrader.
Ja får se vad som händer idag.

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!

8 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Härligt med promenaden :) Fina vyer! lite snö här o där har vi med.
    Idag ser det ut att bli en solig dag igen :) Lite moln ser man ju nog
    Kul att Midi kom o hälsa på o va bra att hon trivs i sin lägenhet!
    Ha en bra tisdag

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var så mysigt att sitta och prata med henne i mitt kök!
      Kram

      Radera
  2. God morgon :) du bor vid en sjö o jag vid havet och visst är det skönt att gå runt o njuta av allt fint som vi har i naturen. Mysigt med samtal o att ses så där spontant oxå ....usch jag är glad att slippa se snö här nere allafall, hi hi hoppas dagen blir toppen idag och njut kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är mysigt att gå när orken finns.
      Kram

      Radera
  3. Du har hälsans stig. och vi har kärleks stigen :) Tänk att det finns namn på alla stigar :)) Härligt att få rå om dottern en stund också. Kram till dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, kärleks stigen lät gulligt tycker jag!
      Kram

      Radera
  4. Tack för att vi fick följa med dig på din vandring runt hälsans sjö, det ser så vackert ut. En riktigt varm tomat och basilikasoppa låter delikat, efter en långvandring behöver man något varmt i magen, speciellt när snön ligger kvar som den ser ut att göra hos er...

    Ha en fortsatt fin dag!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är väldigt vackert runt sjön, finns många fina små smultronställen där.
      Kram

      Radera