onsdag 13 april 2016

Seg som kola...





Onsdagsmorgon kom jag fram till att det var idag.
Enligt mobilen så stämmer det.
Själv är jag mest troligt på en helt annan planet.
Så känns det i alla fall.

Natten har varit riktigt gräslig.
Vaknade 01.30 och efter det har jag inte sovit en blund men pga en av tabletterna, som får mig att känna mig näst intill paralyserad, kunde jag inte kliva ur sängen.

Sådana här nätter får mig att känna mig väldigt uppgiven, låg och blue.
Som om mörka moln tornar upp sig på himlen och man vet inte riktigt när ovädret bryter ut.
Jag känner hur ångesten får mig att vilja krypa ur mitt skinn, hur den klöser min hud, fast jag sitter alldeles still på stolen i köket.
J-kla nätter säger jag bara.

Utöver den där tråkiga läsningen i början så skiner inte solen hos mig ( det oxå liksom).
Det är mulet och grått än så länge.
7 plus visar temperaturen.
Jo vars jag kan kanske gå ut om jag lyckas uppbringa någon form av energi.
Eller så stannar jag helt enkelt inomhus, det går det med.

Funderar vad jag gjorde igår men jag minns faktiskt inte dagen, bara sen eftermiddag då Mini kom hem och vi åt middag tillsammans.

Senare på kvällen satte vi oss i köket och surrade mest om hans skola och alla prov han har framför sig och har haft.
Dom kör väldigt hårt med eleverna och det är en jävla press att prestera bra på allt dom gör så att betyget blir högt.
Bara denna vecka så har han tre prov i olika ämnen plus svenska nationella muntligt ( ett tal ska hållas ), samt en läxa i spanska.
Så håller de på nu under många veckors tid.
Ungdomarna kommer att vara helt slut när sommarlovet börjar.
Man kan undra om det verkligen ska behöva vara såhär i skolan?

Jag försöker alltid peppa så gott det går.
Jag vet att han är duktig i skolan men han känner hela tiden som om någon flåsar honom i nacken.
Å min son har höga krav på sig själv att prestera bra.
Dom kraven har aldrig jag ställt på honom, dom har han alltid ställt på sig själv sen han var mindre.
Att man gör sitt bästa är gott nog ( tycker jag) och man kanske inte kan lägga samma krut på alla ämnen, man kanske måste sänka kraven på sig själv så att man inte går under av stress och press.
Det är en svår och skör balans...

Jag är glad att jag inte behöver gå gymnasiet i dagsläget!

Nu får ni ha en härlig dag alla fina!

Kramen om!








4 kommentarer:

  1. Ja, gymnasiet är inte lätt numera! Därav så ska dottern vara där i 3 o ett halvt år! Sonen vår är nog bättre i skolan...så han blir nog student våren 2017 ska vi tro. Går ju på 2:n i gymnasiet Nu har jag dammsugit o pausar en stund. Ska alldeles strax börja med lunchen
    Ha en så bra dag du kan

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inte lätt nuförtiden för våra gymnasieungdomar.
      Det ställs så höga krav på allt.

      Kram och ha en fin dag!

      Radera
  2. Tycker inte om det nya betygssystemet där barnen blir tvingade samtidigt som det förväntas att barnen ska prestera hela tiden inför framtiden. Skolan tar upp så förbaskat mycket tid och energi för skolbarn. Skoldagarna blir längre och längre.samtidigt som prov och läxor blir allt fler. Utöver detta ska vissa årskurser även göra nationella prov så här i slutet på terminen. Barnen blir tvingade att vika sina liv åt skolan och läxorna om de vill ha bra betyg och inte vill halka efter. Har sett barn som blivit stressade och mått dåligt på grund av de höga kraven som alltid ställs på dem. Jag har haft sömnlösa nätter i en veckas tid. Inte kunnat somna för fem öre. Och det känns att jag inte har sovit. Känner mig så urblåst tom och ihålig så fy och usch! Stor kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, håller med och håller med dina tankar.

      Så tråkigt när sömnen inte vill fungera.
      Det är slitigt och tärande och inte blir man det minsta frisk av det heller.

      Kram och ha en fin dag!

      Radera