söndag 1 maj 2016

Den nakna osminkade sanningen...





Foto från gårdagen, Valborgsmässoafton.


...om ett nytvättat hår.
I går morse så tog jag mig samman och bestämde mig för dusch och hårtvätt.
Startsträckan från att ha bestämt sig tills det blir av är lång.
Men till slut så...

Lika osminkad som jag är på fotot är sanningen om mitt hår i dagsläget.
Innan tabletten jag började med i Januari så brukade det ta ungefär 4 timmar för mitt hår att självtorka.
I går tog jag tid och det tog bara 2 timmar för håret att torka.
Jag hade bara lust att gråta, gå och lägga mig och skita blankt i dagen.
Jag har alltså tappat ungefär hälften av mitt hår sen i Januari.

Men det kunde jag givetvis inte eftersom jag väntade hem Mini.

Det här påminner lite om det som hände mig ett år efter att Mini föddes (år 2000).
Under graviditeten med honom så var det som mitt hår gödslades och växte i en otrolig fart och var sådär jättefint.
Jag fick ett presentkort på en hårklippning och slingblekning av min fd svärmor på en välkänd frisörsalong här i stan.
Jag gick dit, slingorna sattes i håret och efter en stund kändes det som att det kokade i hårbotten.
Sa till tjejen, som nu höll på att klippa en annan kund, och efter en stund kom hon över till mig och konstaterade att det inte var någon fara.
Det fortsatte koka i hårbotten men tjejen sa på nytt att det inte var någon fara.
Till slut så tog hon bort blekningen och sen klippte hon mitt hår.
Det blev jättefint.

Men det varade inte länge.
Håret fullkomligt rasade av mig.
Jag grät när jag tvättade håret och såg hur mycket hår som låg i badkaret.
Jag ville nästan inte borsta håret då stora sjok av hår alltid följde med.
Till slut gick jag till min vanliga frissa.
Hon konstaterade att mitt hår var bränt i hårbotten, att det var därför som jag tappade så mycket hår.
Så jag fick snagga mig riktigt kort för att slippa bli av med allt hår.
Det var verkligen inte roligt då jag aldrig trivts i kort hår.

Jag trodde aldrig att jag skulle vara med om samma sak fler gånger men nu sitter jag här igen...
Och enbart för att det är en biverkning av den där j-kla tabletten.
Det gör mig väldigt frustrerad och upprörd.
Jag vill absolut inte behöva klippa mig kort, jag vill ha kvar mitt långa hår (som fotot visar)...som tyvärr blivit väldigt tunt nu jämfört med vad jag tidigare haft.

Men, men nå tillbaka till gårdagen.
Jag la ingen make up utan såg ut som på fotot.
Det är ju så jag vanligen ser ut då jag ytterst sällan sminkar mig.
Har liksom ingen ork med det och efter ett x antal år så har man vant sig med att vara osminkad.
Sminkar mig gör jag bara vid speciella tillfällen som ett 50 års kalas eller en julafton, ja ni fattar.

Mini kom efter lunch, det var lika härligt som alltid att se honom.
Vi pysslade på med lite av varje på var sitt håll.
Så blev det dags för middag.
Jag tände grillen, gjorde i ordning hasselbackspotatisen som åkte in i ugnen.
Jag baconlindade sparris och delade majskolvar.
Å så fick det ligga på grillen.
Å sån härlig doft som spred sig.

Och det var riktigt varmt på min inglasade altan.
Men vi bestämde oss för att äta inne, det var lite för varmt att sitta där.
Jag dukade i köket och tog fram tsatsikin som jag gjorde på morgonen.






Å gott som attans blev det.
Köttet var välmarinerat och mört.
Tsatsikin underbar.
Å majskolv, finns det något godare än grillad majskolv.
Det var en härlig middag.

Senare på kvällen gick vi bort till brasan.
Det var kyrkokören som sjöng in våren och så en präst som höll ett litet tal.
Å så skulle dom då tända brasan men du vilken flopp det blev för inte lyckades dom med det.
Det brann en liten stund och sen var den på väg att slockna och det var bara på två sidor av kasen som det brann i.
Så länge vi stod där lyckades inte elden ta sig.
Mini tyckte att vi skulle gå så då gjorde vi det och för egen del så snurrade det i skallen ordentligt då det var så mycket folk där.
Men först så fick han den där traditionella hamburgaren och drickan.

Väl hemma så såg vi på film i min säng men ingen av oss orkade se den klart då vi båda var trött.

Å det var Valborgsmässoaftonen för oss!

Ha en toppendag och hoppas att solen skiner hos er alla fina!

8 kommentarer:

  1. Nu hängde jag inte riktigt med... På bilden har du långt fint hår, menar du att du klippt dig efter fotograferingen? Så att du har kort hår nu?
    Har läst ikapp mig här och du ser ut att ha haft tuffa dagar den här senaste tiden. Fint att barnen kommer och förgyller dagarna lite då och då, sådant värmer i modershjärtat.
    Låter som att ni fick en fin valborg, en lugn och skön sådan.
    Ta väl hand om dig!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag har inte klippt mig efter fotot, så ser jag ut, däremot har jag tappat ungefär hälften av mitt hår pga en tablett jag började äta i Januari.

      Den andra delen då jag fick lov att snagga mig händer år 2000, då frissan brände sönder mitt hår.

      Kram

      Radera
  2. Jag har också tappat meckat hår sen stroken. Dels av medicin och sen av stressen efter. Hade kala fläckar i hårborsten. Men min frissa märkte att det blev stubbigt och växte ut igen. Men det är så tunt nu, saknar mitt tjocka hår.

    Va mysigt ni hade igår. 😀
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är så tråkigt när håret rasar av, inte roligt alls.

      Ha det fint!
      Kram

      Radera
  3. Du ska ju inte behöva tappa ditt hår för att du tar in en tablett. För vem vill tappa sitt hår ? Ingen skulle jag vilja påstå. Det måste ju finnas ett annat alternativ till (liknande) tablett där inte biverkningarna blir så drastiga som att tappa håret.? Valborg kan firas på många sätt även om man inte befinner sig vid en brasa hela tiden - Och att se på film är inte dumt det heller =) Jag satt själv en stund i den mån jag orkade på grund av huvudvärken på kvällen och såg en
    tv - serie Mr Selfridge som gick i svt. Söndagskram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ju ha telefontid med läkaren på Onsdag så jag hoppas att hon går med på att trappa ut den.
      Sen har inte tabletten någon verkan på mig.
      Den ska stabilisera humörsvängningar och några sådana har jag aldrig haft.
      Jag går inte från eufori till djup depression, jag är bara deprimerad...kanske är det depressionen som har stabiliserats..*L*

      Kram

      Radera
  4. Jätte fin är du ;) och så trist med håret, kan du inte äta nån vitamin så det blir bättre? låter skönt att ni åt på balkongen här var det bara jobb ...hoppas du får en bra måndag kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon vitamin hjälper inte då det är biverkningar av en tablett jag måste äta tills läkaren säger annat.

      Tack, ha en fin Måndag du med!
      Kram

      Radera