onsdag 11 maj 2016

Gårdagen...





...bjöd inte på det där häftiga spöregnet jag trodde skulle bli tidigare på morgonen.
Fick bara på mig några obetydliga regndroppar under hemvägen.
Mer än så blev det inte om jag nu inte missade någon skur sen jag kommit hem.

Bara för att så fotade jag några ungbjörkar på väg in till byn, ni ser, den grönskar med skira löv.
Det kan vara bra att ha, då jag normalt är så virrig att jag glömmer när det verkligen hände...

Samtalet igår var inte lika svårt som det förra.
Vi pratade om telefontiden med läkaren och sen mest om sitt mående och hon gick genom den där listan som hon tar fram lite nu och då.
Frågor om mående, sömn, kost, ångest, självmordstankar, självmordsplaner, självskadebeteende, alkohol, droger, tobak, familjen osv.
Bara att gå genom det tog en session.
Kuratorn sa oxå att hon skulle skriva en VUT anmälan på mig.
Jag är nu inte helt säker om den verkligen hette så men den har med att göra om man varit utsatt för våld och hot.
Vilket jag nyligen varit och till och från under 40 år av mitt liv.
En sån skrivelse säger hon är bra att ha med i journalen (som en förklaring rörande mående som läkaren inte annars skulle veta, då dom inte så ofta lägger så stor vikt när det kommer till dåtid) för detta kan bidra med ett mycket dåligt psykiskt mående som man faktiskt inte kan medicinera bort.
Ett bagage man alltid bär med sig som en varig böld som läcker oavsett man vill eller inte.
Läkaren har som sin gebit den medicinska aspekten av ett dåligt psykiskt mående medan kuratorn har hand om den psykosociala biten av måendet.
Ganska ofta så möts inte dessa områden så någon riktig helhet bildas inte.
Vid nästa möte ska jag få läsa genom det hon skrivit och se om något är fel och ska ändras innan hon signerar den så den ligger i min journal.

Efter samtalet gick jag på Kvantum, köpte mjölk och frukt och lite annat och sen travade jag hemåt.
Stannade till vid närbutiken och hämtade ut paketet med medicin.

Väl hemma så pratade jag en del med Älskade E.
Hon hade en orolig dag då hennes tös blivit opererad.

Å när Mini kommit hem från skolan åt vi middag och sen gick vi genom fysiken.
Han har ett stort prov på Fredag.
Nu kan jag inte påstå att jag är duktig på fysik så någon särskilt god hjälp är jag inte.
Men han fick förklara för mig hur man räknade de olika formlerna så det blev någon slags repetition för honom.
Men rörigt är det, mycket att hålla reda på.
Jag skulle inte klara av det.
Han gör det himla bra som fixar allt med skolan.

I dag skiner solen.
Det ser dock ut att bli en något svalare dag.
12 grader ungefär om man ska tro på väderprognoser.
Jag har inga särskilda planer för dagen.
Jag tar det som det kommer.

Vad hittar ni på idag?

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!




10 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Här skiner solen också, men det är svalare. Igår kom regnet hit!
    Idag vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Plockat diskmaskinen har jag o nu dricker jag kaffe. Borde försöka få in klädena idag också. Sen ska mattorna ut. SÅ dit går nog den dagen då jag inte kan göra allt på en gång
    Ha en bra dag
    Kram,kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det gick bra med städandet igår.

      Kram

      Radera
  2. Det var väl bra att han har en fin mamma som kunde förhöra honom innan provet. Det är guld värd:) Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man får försöka hjälpa till även om jag egentligen inte är haj på ämnet.

      Kram

      Radera
  3. Idag blir det träning på vårdcentralen och en fika där efter. Har haft 2 dagar med mycket att göra. Så det är skönt att det bara är träning idag. Morgondagen är helt oplanerad, skönt för en gångs skull. Brukar inte gilla tomma dagar men försöker lära mej att uppskatta dom mer.
    Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är mer förtjust i tomma dagar än fullbokade.

      Kram

      Radera
  4. Du är en fin mamma men det visste jag innan, va bra att hon tar med o gör en anmälan så det finns svart på vitt liksom ..trist med regn här är det soligt ännu :) hoppas din dag varit bra å kvällen bra kramen på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är givetvis bra att hon skriver en sån anmälan.

      Kram

      Radera
  5. Så vackert ute nu när allt blommar och slår ut kram Diana

    SvaraRadera