onsdag 4 maj 2016

Ibland kan det bli som bilden visar...





...och då är det i princip helt omöjligt att sova.
Å slutar ofta med att man är vaken hela nätterna.
Kan se tillbaka utifrån mig själv, att när det kunde bli så, var natten innan jag exempelvis började väldigt tidigt på morgonen och var  tvungen att kliva upp ca 04.30 eller när jag skulle ha ett tidigt möte, som ex läkartid.
Då är det lätt att liksom försöka tvinga sig själv att sova vilket sällan fungerar.

Jag har haft svåra sömnproblem så länge att jag knappt minns när det började.
Men när jag tänker efter så började det när jag fick Mini för snart 17 år sedan.
Han var omöjlig att få i säng på kvällarna.
Minsta lilla det lät så vaknade han.
Eftersom jag var hemma och x-maken jobbade så blev det jag som tog nattvaken.
Under hans första två år så tror jag att han möjligen sov en hel natt ca 10 gånger.
Resten var ett evinnerligt vandrande för mig nattetid.
Var jag pigg?
Nej, inte ett dugg, trodde att jag skulle dö av trötthet.

När han fyllde två gjorde han en helomvändning.
Han sov sig genom sina nätter.
Det hade kunnat explodera en bomb i hans rum och han hade inte vaknat av det.
Å då skulle man ju kunna tänka sig att jag skulle börja sova nattetid oxå men icke då.
Jag kunde inte för jag var van att inte sova.
Efter det så gick sömnproblemen i perioder.
Ibland kunde jag sova, ibland inte.

Sömnsvårigheten eskalerade runt 2006, ett år innan jag första gången gick in i väggen.
Och efter det har det egentligen bara blivit sämre.
Emellanåt har jag fått utskrivet tabletter som fungerat under en kort tid.
Det är som att dom slutar verka när min kropp har vant sig.

Mina vanligaste nätter handlar om mellan 1 1/2 timme-3 timmars sömn.
Sover jag en bra natt handlar det om ca 5 timmars sömn.
Å ingendera räcker för att man ska känna sig utsövd när man kliver upp på morgonen, inte för mig i alla fall.
Dagarna blir zombielika utan minsta gnutta energi för någonting.
Hur länge sover ni nattetid?

I går kväll tog jag tabletter jag inte ätit på länge och det resulterade inte i mer sömn däremot så kunde jag inte kliva upp i morse.
Hela skallen susade, snurrade, slog volter, agerade besynnerligt...
Kroppen var slö och ordentligt svårstartad.
Det tog ca 6 timmar mellan jag vaknade tills jag klarade av att kliva ur sängen.
Sådana morgnar är inte roliga.

I dag har jag läkartid per telefon.
Vi ska diskutera medicineringen.
Förhoppningsvis tas tabletten jag började med i Januari bort.
Sen så fungerar den sista tabletten för sömn inte alls.
Måste oxå pratas om.
Och så behöver jag nya recept på mediciner.

Jag hoppas att det blir som jag vill.

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!




8 kommentarer:

  1. Usch att inte få sova......jag sover från ca kl 23-06 ungefär. Vissa nätter mindre. Har ju migrän o får jag inte sova 6-7 timmar så har jag ett migränanfall. Och det är inte kul....Kan inte heller sova hur länge som helst på morgonen...som vissa kan
    Hoppas att dagen blir bra ändå!
    HM. har fått veta nu att jag måste hämta ut antibiotika efter kl 16 från apoteket
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var sent för att hämta ut medicin.
      Själv beställer jag alltid medicin från Apotea på nätet.
      Det är behändigt och går fort och jag slipper köerna på apoteken i stan.

      Kram

      Radera
  2. minna lindeb4 maj 2016 22:15

    Sover inget vidare bra och helt för lite. Kestoväsymys, kallar jag det på finska.Typ Permanenttrötthet. Har märkt att det som förvärrar insomning är tex skärmtid innan man lägger sej.
    Hoppas du hittar nåt bättre medikament som får dej att vila ut lite mer.För mej har nog receptfritt melatonin fungerat ganska bra. Tungt att vara trött hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sitter aldrig vid datorn sent på kvällarna, har slutat med det.
      Å melatonin har jag provat de senaste månaderna och det fungerar inte alls på mig, tyvärr.

      Ja det är tungt att vara så trött hela tiden.

      Kram

      Radera
  3. Kanske ska du helt sluta med alla dessa piller som ändå inte hjälper. Efter en tid av "abstinens" och ännu sämre sömn så får kroppen en chans att sova naturligt. Jag har erfarenhet av detta och det är lätt att tro att tabletterna är ett måste men jag lovar dej att du på sikt mår bättre utan dom. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag kunnat så skulle jag gjort det.
      Just idag sitter jag i rävfällan att jag måste prova alla mediciner som blir utskrivet till mig annars säger F-kassan att jag inte försöker "bli frisk", att jag inte jobbar för det.

      En vacker dag ska jag göra så men inte i dagsläget.

      Kram och tack för din kommentar.

      Radera
  4. Jag har också fått sämre sömn. Det kanske är för att jag mår lite psykiskt dåligt just nu. Men sover iallafall mellan 22.30 till 5 snåret. Skulle vilja kunna sova nån timme till.
    Nu har jag tagit tag i mitt sockerberoende. Det kan vara så att jag behöver mindre sömn för det.
    Jag har skaffat en till blogg om min kamp med sockerberoendet. Adressen är sockerberoendeja.blogg.se Titta gärna in där.
    Kram Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sägs ju att kvinnor behöver sova runt 7-8 timmar per natt för att känna sig utvilad.
      Jag har vänner som måste sova 10 timmar per natt och gör det oxå.
      Lite avis blir jag allt.

      Har gått in på din nya blogg nu!

      Kram

      Radera