torsdag 19 maj 2016

Idag blir det lugna gatan hemma...







Jag tog itu med gästrummet igår morse.
Sorterade det som skulle vara i linneskåpet och la in det snyggt och prydligt.
Nu är det definitivt överskådligt att se vad som finns där.
Å det är ju skönt.

Satte sen igång med att städa rummet.
Dammsög, dammtorkade och torkade av golven.
Använder alltid grönsåpa när jag städar, vilken ljuvlig doft den avger.

Så möblerade jag om i rummet.
Det blev mycket större nu.
Innan hade jag ett snyggt skrivbord där som Midi tog med sig när hon flyttade.
Det gjorde att rummet kändes trångt.
Men inte nu längre.
Det är luftigt där inne nu.

Det är gammalt och slitet och behöver både nya golv och tapeter men min hyresvärd är inte så intresserad av sånt i min lägenhet.
Nåja det är som det är.

När Mini kommer ska han få hjälpa mig att spika upp lite tavlor på väggarna.
Så det inte ser så torftigt ut.
Så nu kan jag ha övernattande gäster igen.
Inte för att det sker särskilt ofta direkt men det känns skönt att rummet är klart.

I går kväll pratade jag med finaste Pappelino.
Jag berättade vad jag gjort här hemma och vad jag har kvar att ta itu med.
Förrådet i källaren alltså så att jag kan flytta ner Minis kartonger dit och slipper ha dom ståendes i biblioteket.
Det kommer som sagt att bli en hel del som ska slängas på soptippen.
Med tanke på hur länge det har stått i förrådet och jag mest troligt inte saknat något därifrån.
Har t.o.m bestämt att jag ska slänga x-makens saker och lådor som står där.
Tycker inte att han visat intresse av att få det tillbaka så varför ska jag vara vänlig?
Det räcker med det som varit.

Nåväl, finaste Pappelino erbjöd sig att hjälpa mig när han kommer tillbaka från sin tripp till Motala där dom ska gå på begravning.
Han har dragkrok på sin bil och kan låna en släpvagn.
Å så skönt det kändes för det blir så mycket lättare.
Att äntligen bli av med oket som tynger min axlar och har så gjort under åtskilliga år.
Det vore så fint att ha ett fungerande förråd där man faktiskt kan ställa in kartonger eller liknande.
...och ha överblick om vad som finns där.
Å sen att bli av med min sängstomme som står och skräpar i biblioteket vore en fröjd.
Då kommer jag  t.o.m in i garderoberna där, vilket jag inte gör nu då dom är stora och otympliga att flytta runt.

Se det blev ännu ett rensande inlägg. *fniss*

Idag har jag fasligt ont i hela kroppen så denna dag ska jag bara vila, vila och vila.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!



10 kommentarer:

  1. Det där hade jag kastat för lääänge sedan så det gör du rätt i :) fint det blev, jag hoppas du slipper höjd hyra om dem inte vill rusta upp till dig då ..vila dig o ha det gott kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu har jag bestämt mig att slänga skiten.
      Han verkar ändå inte vara intresserad.

      Kram

      Radera
  2. Skönt att rensa. Det sägs ju att om du rensar ditt yttre så rensas även det inre. Det stämmer.
    Jag har också lite rensning att ta itu med. 😀
    Ha en fin vilodag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det stämmer hade det ju varit bra.

      Kram

      Radera
  3. Det blev jättefint!Jag är absolut inte pedantisk men jag tycker om att ha städat och fint runtomkring mig.(Vilket jag sällan får ha nu när mitt barnbarn och vuxna dottern också bor hos mig) När det är stökigt känner jag att det påverkar mig negativt. Och jag känner också att man kan flytta på saker, ibland bara lite, och få en helt annan känsla i rummet. Jag tror att det är positivt att med jämna mellanrum rensa upp bland sina saker och slänga, sälja eller ge bort sådant som man känner inte längre speglar en och där man är i livet, och som inte vibrerar med samma positiva energier längre. Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller pedant men jag gillar ändå att ha ordning.
      Ingen röjer runt här då jag oftast är ensam.
      Mini är inte stökig av sig heller.
      Men som sagt, det finns ändå sånt som måste rensas bort för sinnesfridens skull.

      Kram

      Radera
  4. Jag hade säkert kastat bort allt som hörde till det tidigare livet, så det gör du rätt i :) Såå fint det ser ut! Har varit till frissan o så har jag dammsugit o börjat med lunchen...sen blir det så jag tvättar av golvet också!
    Ska hämta dottern kl 13.40 från skolan. Går ju ingen buss då...
    Ha en bra dag med vila! Här skiner solen :)
    Kram,kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg fotot av dig, det blev fint.

      Kram

      Radera
  5. Åh så fint det blev i gästrummet. Du är duktig på att jobba o få till det:) Kramen till dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja duktig och duktig, till slut får jag till det.

      Kram

      Radera