torsdag 5 maj 2016

Nu är det helg...







...även om det egentligen skulle kunna vara helg för mig varenda dag då jag inte arbetar utan är sjukskriven.
Kristi Himmelsfärdsdag, det är väl idag som han återvände till sin fader i himlen, tror jag i alla fall.
Det är inte så lätt att veta då det faktiskt är jättelänge sen det sägs ha hänt.

Solen skiner, vi har haft några härliga dagar badande i den gyllene energikällan.
I går satt jag ute på min altan och drack kaffe men inte ensam.
Beda ringde och frågade om jag var hemma och om jag ville ha besök.
Och givetvis svarade jag, ja.
Vi hade en härlig stund tillsammans.
Å det var varmt och gott där ute.
Inglasningen av altanen är verkligen perfekt, det bästa min hyresvärd gjort uppe hos mig.
När det är riktigt varmt måste jag öppna glasfönstren från två sidor så det blir korsdrag, annars går det inte att sitta där, det blir ren bastukänsla då.
Men igår räckte det att öppna fönstren på långsidan.
Friskluft vill man ju få in.

Läkaren ringde igår men typ 4 timmar innan jag hade min tid.
Enligt kallelsen skulle det ha ringts kl 16 men hon ringde redan vid 12.
Tur jag var hemma, ett sånt samtal vill man ex inte ta på affären, eller hur?
Det blev i alla fall som jag ville.
Tabletten jag började med i Januari, som fått mig att tappa så mycket hår och som inte gjort någon verkan på mig, ska trappas ut.
Det kommer att ta 6 veckor innan jag blir helt utan den.
Hon ökade mitt SSRI till två tabletter.
Hon tog bort hormonet Melatonin, då det inte har minsta lilla verkan på mig.
Å så skrev hon ut de mediciner jag har slut på.
Återbesök om en dryg månad.

Jag kände mig nöjd efter samtalet.
Blev lyssnad på.
Och förändring infördes utifrån samtalet.
Mycket bra.
Känner mig jättenöjd över att jag får trappa ut den där förbenade tabletten...helvetestabletten, som jag kommer att minnas den.

Jag gick ut på Apotea och beställde hem medicinerna hon skrivit ut.
Betalade den otroliga summan 32.72 kronor.
Jag har nu ungefär 30 kronor kvar innan jag får fri medicin.
Så det kommer att bli runt 3 1/2 månad då det är gratis för mig.
Gillas starkt.

Nu får jag se vad dagen bär i sitt sköte.
Min agenda är som vanligt tom men man vet aldrig...
Idag eller i morgon kommer Älskade E hem.
Det har varit 2 1/2 konstiga veckor då vi inte pratat med varandra.
Ser fram emot att höra hur det har gått med möbleringen av huset och huruvida dom kunnat koppla av och njuta av sitt förvärv.

Ha det så bäst alla fina!

Kramen om!




8 kommentarer:

  1. God morgon ...ja du det är viktigt att man känner sig förstådd av läkaren man pratar med & skönt att du gjorde det :) o att du slipper skiten som du inte mår bra av tabl då asså :) kul med E kommer hem hoppas ni ses snart då & att du får en fin helg med sol o värme :) kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är jätteviktigt när man pratar/träffar en läkare.

      Kram

      Radera
  2. Godmorgon!
    Ja, väldigt härligt väder det är :) Gillar, gillar ! Trevligt med besök:) Och bra att läkaren ringde :)Högkostnadsskyddet är ju jättebra. Vi har det här i Finland också :)
    Kram o ha en bra dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Högkostnadsskydd äger fett...*L*

      Kram

      Radera
  3. Skönt för dig att du slipper den här tabletten helt inom kort. Du har haft tur att få tag på en bra läkare som både lyssnar och förstår och kan svara på frågor, för det är enormt sällan man stöter på läkare som verkligen lyssnar… Läkarna är ofta för stressade för att lyssna och många av dem borde verkligen gå en kurs i patientbemötande. Jag känner att allra helst de unga läkarna, går efter sina textböcker och ser sällan till människan, de har nog helt enkelt inte fått den erfarenheten än att lyfta blicken lite och titta på personen i fråga. Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är oerhört tacksam att jag slipper den skittabletten även om den för en tid är kvar.
      Å ja, det är viktigt att ha en bra läkare som lyssnar och förstår.
      Det var därför jag fick till stånd att det skulle vara den läkare jag träffar sen Januari som jag skulle få telefontid med och inte den helt främmande läkaren som stod på kallelsen.
      Är glad att min kurator hjälpte mig så att det blev rätt.

      Kram

      Radera
  4. Helgdagar är nog alltid speciella på något vis, oavsett hur ens vardag ser ut. Bra att du blev lyssnad på av din läkare. Hoppas att du finner rätt kombination av medicin så att du kan få möjlighet att må så bra som möjligt.

    Låter fint att du ska få träffa din älskade E. Själv ser jag fram emot morgondagen när min son kommer hem och hälsar på. Dottern min bor betydligt närmare så vi kan träffas ofta.

    Och nu har våren äntligen kommit hit med en antydan om sommar och av din bild ser våren ut att vara även hos dig. Äntligen!

    Ha det fint!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är viktigt att ha en bra läkare som verkligen lyssnar, det finns så många som inte gör det och träffar man en sån blir man jättebesviken.

      Å så roligt att du får hem din son.
      Jag får hem min i eftermiddag, dax för mammavecka igen.

      Kram

      Radera