onsdag 18 maj 2016

Onsdag 18 Maj och funderingar över "göranden" ...




Fjolårsbild


Vi har ett varannan dags väder.
I går sol, idag moln.
Det spirar och grönskar ute och somligas gräsmattor har t.o.m börjar blir lite grön.
Det är en härlig årstid, när allt föds på nytt igen.

I går så gick jag iväg till återvinningsstationen och slängde det jag hade fyllt kassarna med.
När jag kom hem fyllde jag upp kassarna igen.
Senare under eftermiddagen fick jag för mig att gå iväg igen men den här gången tog jag ut cykeln efter vinterförvaringen och cyklade iväg.
Det gick snabbare och var inte lika tungt.
Å så blev det en vända till så nu har jag slängt allt.
Det känns himla skönt.

Det jag har kvar nu är typ gamla, slitna kläder, som inte passar sig att slänga i nån klädinsamling.
Tro vad jag ska göra med dem?
Det kanske får bli soptunnan.

Det jag har kvar att göra hemma nu är att ställa ordning i gästrummet.
Det har jag inte orkat ännu.
Det som ska vara i linneskåpet ligger fortfarande kvar på dubbelsängen där inne.
Å en ordentlig storstädning av det rummet behövs oxå.

Så skulle jag behöva rensa ur förrådet i källaren, slänga det som inte ska vara kvar så jag kan bära ner Minis kartonger som nu står i biblioteket.
Men för det behövs en släpvagn och en tur till soptippen och just nu har jag inte tillgång till det.
Det förrådet har jag inte tittat genom på åratal.
Tror det kan finnas lådor och annat som tillhör min x-make.
Han iddes inte gå genom förrådet innan han flyttade ut utan sa till mig att det kan väl du göra någon gång.
Å jag har ännu inte gjort det.
Det är ju bara snart 8 år sedan vi separerade...
Ja ni ser så otroligt handlingsförlamad jag oftast är.

Det svåra med att rensa ur förrådet är att jag inte riktigt vet vart jag ska ställa grejorna under tiden.
Där nere finns tvättstugan och rummet dom förvara ved och pannrummet så det finns liksom ingenstans att ställa sakerna under tiden.
Jag lär ju inte orka göra det på en endaste dag.
Och jag lovar, där finns grejer från golv till tak.
Tro hur jag ska bära mig åt?
Det tål att kluras över.

Å så det sista som nog är det minsta jobb av det jag räknat upp.
Jag måste städa upp på min altan.
Jag har redan kommit igång där men är inte klar.
Det finns en del som hamnade där ute när Midi flyttade in men jag måste göra klart i gästrummet innan jag kan ta in det igen.
Det är ett himla trixande hela tiden om vart saker och ting egentligen hör hemma.

Önskar jag hade hemhjälp, vad behändigt det skulle ha varit.
Att slippa göra allt på egen hand.
Jag skulle mest troligt bli klar på en grisblink.
Men som det är nu så tar det tid, för det går långsamt, långsamt beroende på dagsform.

Ibland kan jag tänka att gud så skönt det vore att bo i en etta med kokvrå för då skulle jag inte kunna ha så mycket saker som nu men å andra sidan skulle jag aldrig kunna bo så litet, jag skulle få cellskräck.

Well, well allt blir bra till slut.
Är det något jag har gott om så är det tid och kan jag göra lite nu och då så blir det till slut färdigt.

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!




12 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Här är städandet igång också...finns massor
    Idag har jag inte hört goda nyheter om min mamma. Hon mår inte bra ;(
    Väntar på att höra av brorsan o så har ju dottern bilen
    Nu duschen nästa
    Ha en bra onsdag

    Kram,kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det går bra för din mamma.
      Kram

      Radera
  2. God morgon på dig ...ja du det är skönt att rensa ut & kasta eller skänka dock tar det på ens krafter men det får man ta :) ja vädret är sådär här oxå men reser snart bort :) låter som du kan få en skön dag i dag :) jag skall till dottern o äta frukost mysigt kram å ta hand om dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket skönt att få det gjort men det tär definitivt på krafterna.

      Kram

      Radera
  3. Tycker du är riktigt om dig och kring dig. Jag går mest och funderar och samlar högar men kommer sällan iväg till återvinningen...haha...vi har alla våra olika takter och ingen är bättre eller sämre än den andra, bara det blir gjort...om det så tar ett helt liv, vad gör det? :D
    Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är jag om mig och kring mig?
      Tror inte jag vet vad som menas med det. *L*

      Exakt, bara det blir gjort...men hoppas dock att det inte tar en hel livstid.

      Kram

      Radera
  4. Om du väver trasmattor eller vet av någon som väver trasmattor kan du ju klippa de kläderna (du ska slänga) till tygremsor och antingen ge bort, sälja eller använda själv till att väva trasmattor med?
    Jag tycker bara att jag får städa, plocka bort, städa, plocka bort under dagarna. Jag hinner knappt städa och städa undan så är allt städande jag gjort lika ogjort för det. Och att städa för mig går ju inte precis i en handvändning utan tar sin tid. Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr väver jag inte och inte känner jag någon som gör det heller men tack för tipset.

      Jag bor så ofta ensam att här aldrig blir rörigt.
      Mini är inte den som orsakar oreda heller.
      Städar när jag absolut måste...

      Kram

      Radera
  5. Vad skönt det är att rensa och slänga. Jag borde också gå igenom förrådet... Suck ... till semestern kanske ... ifall det regnar. ;)/Mormor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är det skönt när det väl är gjort.

      Kram

      Radera
  6. Visst är det skönt att röja och fixa så det blir trevligare o luftigare. Duktiga dej :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut, bara så synd att min startsträcka från tanke till agerande är så lång.
      Men skönt är det när det väl är gjort.

      Kram

      Radera