söndag 15 maj 2016

Pingstdagen och ekon från förr...








Solen skiner idag.
Trevligt att vakna upp med sånt väder.
Fast särskilt varmt är det inte.
Värmen försvann men kommer säkert tillbaka igen.

Gårdagen var en lugn dag.
Jag gjorde inte så mycket men jag samlade i alla fall ihop glasburkar och flaskor som jag gick bort till återvinningsstationen och slängde.
Så gick jag vidare till affären och köpte en ostbit och frallor som såldes för 1 kr styck.
De hamnade i frysen.

Insåg att det var Pingsthelg men för mig känns den sisådär.
Jag sitter ju här själv så något firande blir det inte.

Kom att tänka på att jag förlovade mig med x-maken en Pingstafton, -90 var det.
Å så gifte vi oss Pingstafton -93.
Jisses så mycket vatten som runnit under broarna sen dess.
Vad lite jag visste då om hur äktenskapet skulle arta sig eller ska jag kanske skriva urarta sig.
Jag var ung och trodde på kärleken.
Jag trodde att äktenskapet skulle bli bra och hålla i sig resten av livet.
Men så fel jag hade.
Om jag vetat det jag vet idag tror jag inte att det överhuvudtaget hade skett.
Jag hade backat men som sagt, jag hade ingen aning då om hur allt skulle bli.
På ett sätt ångrar jag inte äktenskapet för det gav mig tre underbara barn men jag ångrar att jag inte hade kraft att lämna tidigare så jag hade sluppit de katastrofala åren då äktenskapet helt gick rent ut sagt åt h-vitto.
Tänk om jag hade sluppit de riktigt hemska åren med alla dessa övergrepp.
De år som jag försvann som människa.
De år jag inte ville leva.
De år som trasade sönder mig totalt.

Men, det som har skett, har skett och idag är jag mest glad över att jag till slut blev så stark att jag klarade av att gå.
Åren efter skilsmässan har inte varit lätt, det är fortfarande inte lätt men jag är i alla fall fri, jag lever inte under oket av våld, rädsla och skräck.

Pingsthelgen ger definitivt ekon från förr...

Ha en härlig dag alla fina!

Kramen om!



8 kommentarer:

  1. Här det mulet väder idag...pingst känns som en helt vanlig helg numera!
    Ha en så bra dag du kan

    Kramen om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt, Pingsthelgen har förlorat sin storhelgsstatus!

      Kram

      Radera
  2. God morgon ...så klart sitter det fast som du skriver, men man får se framåt & vara stolt att man tagit sig från det och har friheten som idag. Det är det som gör en stark. ja denna helgen är inget särskilt för mig varken med firande eller nåt annat ..idag blir det att koppla av bara :) kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt och behövligt att bara koppla av.
      Sånt behövs med.

      Kram

      Radera
  3. minna lindeb15 maj 2016 21:43

    Det berör, det du skriver. Måtte ha varit tungt att bli nerbruten sådär. Att du gick. Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är tungt när en annan människa bryter ner ens själ.

      Kram Minna

      Radera
  4. Starkt av dig att orka gå. Många orkar inte. Blir också berörd när jag läser. Stor kram till dig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är glad att jag blev så stark att jag gick!
      Kram

      Radera