lördag 7 maj 2016

Skön morgon...





Sitter här i mitt trivsamma kök och njuter av morgonen.
Bredvid mig står den där första allra godaste koppen kaffe som den gryende dagen kan erbjuda.
Mini sover fortfarande.
Bara det gör dagen mycket bättre.
Nu får jag rå om honom en hel vecka igen och det glädjer mitt modershjärta enormt.

Om nån timme ska jag koka ägg och duka upp till helgfrukost.
Ska bli mysigt att få dela den med Mini.
Sen ska han åka in till byn och träffa Midi.
Dom ska göra stan.
Å jag är tacksam för att jag inte behöver följa med på en dylik strapats.

Tänkte mig en avkopplande stund i sängen med boken jag tagit fram för att försöka läsa.
Det där med läsning och utbränd hjärna brukar inte vara en lyckad kombination.
Att koncentrera sig på en text och förstå vad det står fungerar inte alltid så bra.
Inte för mig i vart fall.
Jag saknar läsningen.
Innan mina sjukskrivningar så läste jag alltid.
Men nuförtiden så lyckas jag aldrig men jag försöker med jämna mellanrum.
Så jag ska försöka idag....igen.

Middagen behöver jag inte bry mig om, den gjorde jag igår.
Jag kokade ris.
Och så gjorde jag en krämig kyckling med wokgrönsaker.
Jag kryddade med vitlök, ingefära, salt, peppar, soja och worcestershiresås .
Grunden i krämigheten blev turkisk yoghurt och crème fraiche. 
Smakbalansen blev ypperlig.
Idag ska jag hacka ihop en sallad som vi ska äta till.
Himla enkelt för mig idag...
Gillas!

I går kväll när Mini kom hem så satt vi och pratade som vanligt.
Å så gick vi på skattjakt.
Försökte leta reda på hans dopljus.
Det gick sönder för länge sedan så jag la undan det och nope nu hittar vi det inte.
Typiskt.
Så läste vi genom hans "Första Års bok", kollade vad han fick när han döptes för vi har typ alla barnens dopgåvor i samma skåp.
Sen kom jag på att vi skulle titta på fotona vi tog hos fotograf när han fyllde 1 år.
Och samtidigt tittade vi på fotona som togs för ortstidningen när han var nyfödd som oxå gjordes som album.
Då blev det naturligt att titta genom flickornas album med.
Snacka om att slussas bak i tiden.
Helt otroligt härligt, det var länge sedan vi tittade i dessa album.
Har lite svårt att förstå att det var så länge sedan barnen var så små.
Oj så tiden har gått.
Men det var en trevlig promenad längs Memory Lane.

Nu får ni ha en strålande dag alla fina!

Kramen om!





10 kommentarer:

  1. Härligt:)
    Idag blir det en lugn dag har jag tänkt! Har ont i kroppen efter gårdagens städ o handlas...tog det lugnt på kvällen , men ändå har jag ont....
    Ikv ska jag o mannen ut o äta :)Ha en skön lördag

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du har mindre ont idag!

      Kram

      Radera
  2. God morgon ...visst är det mysigt att umgås med barnen o den boken är ju så viktig, att liksom följa under tiden o sen kunna blicka tillbaka :) köpte till mina barnbarn idag blir det kalas för minsta 1 år :) låter som du skall ha en skön lördag :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tack min lördag var lugn.

      Kram

      Radera
  3. Åren då mina barn var små har gått enormt fort tycker även jag. Har dock nästan inga foton av barnen då de var små. Fotona blev kvar tillsammans med mitt ex då vi flydde från honom. Läste mycket böcker som barn/tonåring (och som ung vuxen) Sen efter det blev det svårare och svårare för varje år för mig att dels få tid att läsa men även då jag satt med en bok blev det svårt att hänga med i det jag läste. Koncentrationen fanns inte alls... Jag förstod inte varför jag inte mindes längre vad jag läste. Tänkte ofta att jag nog höll på att bli dement. Minns att jag tyckte att det var enormt jobbigt och jag gjorde allt för att dölja mina svårigheter. Jag saknar att läsa böcker och visst försöker jag läsa nån bok ibland, men än har jag inte lyckats läsa många blad i en bok och minnas... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tråkigt att du inte längre har kvar foton på dina barn.

      Läsningen fungerade inte alls igår igen så jag gav upp än en gång och skjuter det på framtiden.

      Kram

      Radera
  4. kikar in & önskar dig en skön söndag kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen och detsamma till dig!

      Kram

      Radera