söndag 22 maj 2016

Söndagsmorgon...






Solen skiner idag.
Igår regnade det nästan hela dagen.
Som sagt ett varannan dags väder.
Mig gör det detsamma, jag gillar vår/sommarregn oxå.
Gräsmattorna blir grönare och grönare så både sol och regn behövs.
Just nu har jag 9 grader ute.
Det blir väl varmare senare på dagen.

I går hade jag mig en mycket lugn och lat dag.
Jag känner starkt av veckans "göranden".
Känner mig skör, energifattig och svag som om jag emellanåt inte ens orkar sitta uppe.
Så det blev mycket sängliggande igår och jag känner att denna dag blir likadan.
Måste lyssna på kroppens signaler så det inte förvärras mer än nödvändigt.
Önskar att jag hade sprudlande energi men kommer inte ens ihåg längre hur det känns att vara sån.

Samtidigt jobbar min hjärna på eget håll.
Känner hur jag hela tiden grunnar över källarförrådet och hur jag bäst löser det.
Vart jag ska ställa allt som ska slängas tills finaste Pappelino kommer med släpvagnen.
Hur fint det kommer att bli i biblioteket när jag kan bära ner Minis saker i förrådet.
Hur härligt det kommer att kännas med ett fungerande förråd.
Jag försöker tysta ner rösten för jag vet ju att jag inte orkar göra det just nu men ändå maler den på.
Rösten inom mig vill orka men mitt rationella jag skriker NEJ!

Jag har Mini här och det håller mig ovan ytan.
Vi äter härlig frukost tillsammans, middag och kvällsmat.
Samtalar som vanligt.
Jag älskar att sitta och prata med honom.
Han är så jordad och mogen.
En jättehärlig ung kille.
Märker inte av hans tonår.
Han har aldrig varit "besvärlig" sen han kom in i den.
Lugn och sansad, det är vad han är.

I helgen har han sett piggare ut, inte varit så himla slutkörd som han tidigare visat upp.
Det värsta är gjort i skolan även om han har kvar ett kursprov i kemi (prov på hela kemiboken) och ett stort matteprov.
Sen har han två föredrag han ska hålla och så blir det väl givetvis mindre läxor i språk.
Men det är skönt för moderhjärtat att se honom avslappnad och göra det han tycker om, att gamea.
Att känna att han har tid till det och inte måste råplugga just i helgen.
Jag har hört honom fnissa, skratta, skrika till av förtjusning och pratandes med hans gamekamrater.
Det låter minsann i hans rum.
Och jag nämns inte ens säga till honom att han ska tänka på "ljudvolymen".
Jag bara njuter av att höra honom.

Det är trots allt en bra helg, även om jag känner mig kraftlös.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!






10 kommentarer:

  1. God morgon låter verkligen att du är i behov av vila bara o här det mkt av den varan 😆 skönt att inte ha några måsten förstår att du njuter av barnens närvaro ta hand om dig stor kram

    Evas blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vila har jag gjort, vilket verkligen har behövts.

      Kram och ha det gott!

      Radera
  2. PaulaHelenas💕22 maj 2016 10:01

    Här är det dimmigt o 9 grader. Ser nog ut som att det blir soligare än idag
    Blir att åka o hälsa på mamma o brorsan idag är det tänkt
    Ha en bra söndag!

    Kram,kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här var det soligt större delen av dagen, sen blev det mulet och så är det fortfarande.

      Kram

      Radera
  3. Nej vila du. Förrådet hinner du någon annan dag. Förstår att du tänker på allt:) Kramis

    SvaraRadera
  4. Klokt av dig att lyssna på din kropps signaler. Men förstår att det är lite svårt att koppla av då du har så mycket som du vill fixa....Var rädd om dig.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du har rätt, det är lite svårt att koppla av när man vill mer än man orkar.

      Kram

      Radera
  5. Det brukar låta från mina barns rum också när de spelar med sina vänner.☺ Och ibland när de har läxor så brukar båda mina yngsta ( som inte är så små längre) sitta och hjälpa varandra med läxorna via nätet. Min yngsta dotter och hennes klass har under vårterminen haft enormt mycket läxor och prov att min yngsta dotter och hennes vänner knappt funnit tid att vara med varandra på fritiden. Och då har internet och skype varit en räddning för dem att på något vis kunna umgås och hjälpa varandra med läxorna ibland i alla fall. Kram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det känns skönt att sommarlovet strax är här så barnen/ungdomarna får vila upp sig.

      Kram

      Radera