fredag 13 maj 2016

Tidig morgon...



Foto från ifjol


Sitter här i mitt kök sen några timmar tillbaka.
Det är fortfarande tidig morgon.
Klockan är bara 05.40.
Här är lugnt och stilla.
Det hörs knappt några bilar ute på storvägen.

Jag tycker om dessa tidiga morgnar.
Trots att jag är trött och inte sovit tillräckligt så är dom fridfulla.
Innan världen riktigt vaknar till liv.
Å jag sittande ensam i mitt kök.
Det känns lite magiskt.

Mini har sovmorgon i dag så han kliver upp lite senare än han brukar.
Han har sina morgonrutiner med dusch, påklädning och fix av håret innan han äter frukost.
Så ska det borstas tänder och packa ryggsäcken med vad han behöver ha med sig till skolan.
Idag har han sitt fysikprov.
Jag håller tummarna stenhårt för att det ska gå bra för honom.

Efter skolan går han till sin pappa.
Han växlar boende.
Ikväll eller i morgon tittar han in till mig och packar ihop resterande saker han behöver hos sin pappa.
Tycker att han gör det bra med detta eviga packande och växlande mellan mamma och pappa.

När mina föräldrar skiljde sig så bodde jag hos mamma och var varannan helg hos min finaste Pappelino.
Men det varade inte under så lång tid, jag slutade åka dit.
Dels hade det att göra med mammas hjärntvätt om pappa och hur han var/varit (enligt henne) och sen så kände jag mig aldrig hemma i hans nya familj.
Det fanns andra som tagit min plats.
Jag hörde inte hemma där.
Det i sig var en stor sorg för mig.
Inom mig ville jag ha en riktig pappa men någon sådan fanns inte (på den tiden i alla fall).
Undrar hur det hade fungerat om det varit som nu med varannan-veckas-boende hos föräldrarna?

Nå jag blir alltså ensam igen.
Någon helghandling blir det inte.
Jag har så jag klarar mig och mitt behov är inte stort.
Huvudsaken jag har kaffe och mjölk så reder jag mig.
Planer har jag som vanligt inga.
Det får bli som det blir, å så är det med det.

Ha en härlig dag alla fina!

Kramen om!


8 kommentarer:

  1. Godmorgon! Jag var också tidigt uppe idag! Vaknade då dottern kom ner. Hon skulle o mjölka korna. Ska göra det i helgen. Hon ska ju också till skolan samt hinna duscha! Somnade om sen o steg upp efter halv 8 idag
    Har tandhygienisten efter många om o men kl 10.45 idag
    Ha en bra dag!

    Kram,kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du kunde somna om en stund.
      Hoppas det gick bra hos tandhygienisten.

      Kram

      Radera
  2. Ser att du är uppe med tuppen, som mej :) Det är så lugnt o skönt på morgonen...bästa tiden på dagen:)) Ha en fin dag. Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är oftast uppe innan tuppen...*L*

      Kram

      Radera
  3. God kväll säger jag...attans vad jag tycker du är härlig! Du är positiv som attan och låter nöjd och det är ju egentligen det enda man kan göra/vara. Så du har också skiftat boende. Ja, man kan ju spekulera i hur det varit om du fått bo varannan vecka hos dina föräldrar men framför allt hur det hade varit om inte din mamma pratat "skit" om din pappa. Jag har aktat mig noga att inför mina barn göra "slarvsylta" av deras pappa även om något felaktigt ord säkert nån gång blivit sagda utan att jag velat. Han är ju ändå deras pappa och vad han och jag har ihop har ju absolut ingenting med dem att göra.
    Härligt att du är nöjd fast du inte heller har mycket pengar att röra dig med. Jag känner mig också rätt nöjd men jag tycker i princip att det är fel att pensionärer ska behöva betala skatt en gång till. De har ju redan betalat en gång.
    Som alltid så kan man ju "roa" sig med att jämföra sig med andra och då har jag ju det oförskämt bra: jag har tak över huvet, kan äta mat varje dag plus lite godis och gourmetmat då och då, jag har två riktigt fina barn, jag kan gå, stå och till och med springa och prata, lyssna och höra. Som sagt, det finns så mycket att vara tacksam för även om jag inte sagt nej till lite mer pengar...
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker som du, man ska aldrig prata strunt om Pappa/Mamma inför barnen.
      Det är så gräsligt fult och jag vet ju baksidan av det pga min mamma.
      Tack och lov så lärde jag känna min fina pappa som vuxen, jag var 22 då vi så sakteliga lärde känna varandra igen och sen dess har han alltid funnits nära mig.

      Det är nog så att det är bra att stanna upp emellanåt och tänka över det man är tacksam för.
      Jag tror inte det skadar.
      Å visst skulle mer pengar vara trevligt men det fungerar ändå.

      Kram och ha en fin kväll!

      Radera
  4. Jag tycker också om tidiga mornar och visst är det fridfullt. Det är nog viktigt att inte prata illa om den andra föräldern om man skiljer sig men kanske inte alltid så lätt...Jag tycker du är duktig som fixar allt men det kanske känns tungt ibland. En fin helg önskar jag dig och en stor kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är jätteviktigt att tänka på hur man talar om den andra föräldern efter en skilsmässa.
      Jag har aldrig kunnat tänka mig att göra mot mina barn som min mamma gjorde mot mig.

      Kram och ha en fin kväll!

      Radera