lördag 25 juni 2016

Midsommardagen...







Så då är det midsommardagen.
Här är grått och tråkigt ute, ser ut att kunna bli regna man man vet inte helt säkert.
Har som sagt inte mycket kontakt med vädergudarna.
I dag växlar Mini boende.
Hans pappa hämtar honom och så ska dom till stugan (där han inte vill vara) tills i morgon då dom åker tillbaka till byn igen.
Mini jobbar ju måndagsmorgon.

Midsommaraftonen blev fantastiskt trevlig.
Tråkigt nog kunde Maxi inte komma över.
Hon hade legat i migrän hela natten som ännu inte släppt så hon var alldeles för trött och slut på för att gå ut till mig och fira.
Men jag hade sällskap av både Mini och Midi och vi hade den bästa em och kvällen.
Så mysigt och vädret höll sig fint.
Ibland sol, ibland moln, lite fläktande bris å inte en endaste regndroppe.
Vi satt ute på altanen tills sena kvällen då det var dax för Midi att cykla hemåt.

Maten blev jättelyckad.
En himla massa grillning blev det för mig förstås men det var det värt när vi väl satte oss till bords.
Vi satt länge och njöt av maten och samtal.
Sen  hjälptes vi åt att duka av och så diskade den ömma modern bort medan ungdomarna satt och hängde.







Till efterrätt blev det chokladtårtan jag bakade.
Tyvärr blev det inga jordgubbar till den.
Jag hade  bett Maxi köpa med sig men då hon uteblev glömde jag bort det tills jag tog fram tårtan.
Men nå, det spelade ingen roll, tårtan var så himla god som den var.
Midi sa att det var den godaste tårta hon någonsin ätit.
Ni ser mina ungdomar spar inte på krutet. *L*


När vi blev ensamma igen satt vi bort en  stund i köket.
Mini var lika trött som jag var.
Å jag hade hållit på stor del av dagen med förberedelser osv.
Vi gjorde helt sonika en tidig kväll.
Klockan var runt 22 när jag kröp ner mellan svala lakan.
Gud så skönt det var.
Låg och fluktade på tv,n men såg egentligen inget, blundade och lyssnade i stället.

Å idag är en ny dag.
För mig blir den lugn.
Ska vika undan tvätten sen i Torsdags.
Krama Mini Hej Då.
Och sen vila!

Ha en toppenfin midsommardag alla fina!

Kramen om!


11 kommentarer:

  1. Här hänger regnet också i luften!
    Gårdagen var härlig :)
    Ha en fin forts på midsommmaren

    kram <3

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt! Det är en lycka när ens barn kommer hem och minglar. Chokladtårta låter delikat!

    Vi har haft en himla tur med vädret här, det har varit solsken på dagarna och spöregn och åska på nätterna...

    Hoppas att du får en fin midsommardag!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chokladtårtan var definitivt delikat!
      Kram

      Radera
  3. God morgon förmiddag ha ha låter rätt skönt mysigt du hade det & jag skrollade ner o såg ditt välfyllda kylskåp mysigt att ha det så här skall vi passa den lille ska bli skoj :) låter som du får en fin midsommardag här är det varmt :) så det blir att vara ute ha det fint o ta hand om dig kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mysigt att ta hand om den lille.
      Ha en fin dag!
      Kram

      Radera
  4. Ser ut som ni hade en riktigt mysig midsommarafton ☺ Solen sken hela dagen hos mig i går, inte ett enda moln på den blåa himlen. Eftersom jag inte orkar med en massa folk, trängsel och festande så fick det bli en lugn o skön dag...en njutningens dag:) i hemmet. Chokladtårtan som du skrev om lät mycket mumsig =) Har du möjligtvis något recept på den? Fortsatt trevlig Midsommardag! Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chokladtårta med chokladkräm och bär.

      100 g smör, 2 ägg, 2 dl socker, 1 dl mjöl, 1/2 dl siktad kakao, 1 tsk vaniljsocker.

      Chokladkräm;
      2 dl grädde, 200 g blockchoklad, 1 tsk vaniljsocker

      Garnering;
      spritsad grädde, bär tex hallon eller jordgubbar.

      Gör såhär;

      Sätt ugnen på 175 grader
      Smält smöret och låt det svalna
      Vispa ägg och socker poröst
      Blanda mjöl, kakao och vaniljsockret i äggsmeten.
      Tillsätt det avsvalnade smöret.
      Häll i smord och bröad form (ca 20 cm i diameter) gärna med löstagbar botten.
      Grädda i ca 25 minuter.
      Låt den stå och kallna så stelnar den.

      Värm grädden till kokpunkten i en tjockbottnad kastrull.
      Ta från värmen och tillsätt den hackade chokladen och vaniljsockret.
      Rör tills chokladen smält.
      Låt krämen svalna, häll sedan i en skål och ställ in i kylskåpet.
      Rör med sked med jämna mellanrum.
      Den ska tjockna som en kräm. (tar en timme eller två)

      Bred chokladkrämen på kakan.
      Spritsa grädde vackert och lägg på bär, det går bra utan bär oxå om man inte har några hemma.

      Njut!

      Radera
    2. Tusen tack för receptet! Ska definitivt ta och prova göra denna chokladtårta.
      Alla ingredienser har jag då hemma också =) Stor Kram ♥

      Radera
  5. Vi tänkte grilla igår, men gasolen i grillen var slut... aaaah! Nåväl, trevlig dag ändå :) Idag tar vi det bara lugnt i hettan... Önskar en fortsatt fin midsommarhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du så tråkigt.
      Då får man improvisera och göra det bästa möjliga av situationen.

      Kram

      Radera