söndag 19 juni 2016

Once upon a time...





...var jag mycket yngre än jag är i dag!
Men så har det ju varit för alla och det är givetvis sant
Alla har vi varit yngre.
Alla blir vi äldre.

Här är jag ungefär 20 år.
Så nästan 30 år sedan jag tog detta foto i en sån där automat.
Den här tog jag när jag bodde i Göteborg.
Där kunde man få en remsa kort i färg.
Det var liksom wow då.

Jag ser oskyldig ut.
Världen hade förvisso redan  krånglat till det för mig men ändå, det fanns något mycket naivt i mig på den tiden.
Jag trodde gott om alla människor.
Å hade ingen aning om hur mitt liv skulle gestalta sig.





Idag fyller jag 49 år.
Jag är en helt annan människa nu än när jag var 20.
Jag har levt ett liv jag inte trodde var möjligt att jag skulle leva då för så många år sedan.
Men allt som hänt mig genom mitt liv har format mig till den jag är idag, på gott och ont.
Jag är inte längre naiv.
Jag tror inte längre alla människor om gott.
Jag har sett det mörka, svarta och hotfulla som livet kan erbjuda.
Jag har hatat och avskytt och dealat med tunga händelser/känslor och kommit fram till att det finns ingen mening med att avsky, man kan tycka sämre om, rent ut sagt känna sig egal men inte hata.
Jag har upplevt mycket sorg.
Många av de bästa har gått vidare, kvar har jag varit och kämpat med smärtan  och sorgen över att förlora älskade människor.

Men

Jag har upplevt stor kärlek och pur glädje.
Jag har älskat och älskar.
Jag har skrattat och skrattar så jag kiknat/kiknar.
Jag har ödmjukt betraktat och betraktar livet.
Jag lever ett mycket begränsat liv rent socialt men mitt nätverk har jag valt med omsorg.
Jag umgås bara och har en relation med de bästa.
Jag bryr mig inte om kvantitet, jag bryr mig om kvalitet.

När jag var liten och fyllde år kom min mormor alltid med en flaska nygjord rabarbersaft.
Så det var vad som  bjöds på i dryckesväg när jag hade kalas.
Rabarbersaften var så len och god.
Min mormor kunde verkligen koka en god saft.
Inomhus hade vi alltid syrener i vaser när jag fyllde år.
Det doftade ljuvligt.

Syrenerna blommar fortfarande men jag har slutat att ta in dem.
Att fylla år är inte längre så där skitroligt som jag tyckte när jag var liten.
Å jag fyller inte jämt så det blir inget särskilt kalasande.
Mina barn och jag, det räcker för mig.

Men jag har ingen åldersnoja, vilket tal det visar säger inte så mycket om vem jag är innerst inne.
Det enda som är svårt är att lära sig att som nu säga 49 och inte 48.
Sånt kan ta lite tid.
Precis som när det är ett nytt år, det kräver extra tanke för att skriva rätt.

Men det är min dag idag så jag ska vara extra snäll mot mig själv och bara tänka fina och goda tankar!

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!



10 kommentarer:

  1. Stort Grattis på din födelsedag! Hoppas dagen blir till den bästa. Kram ♥

    SvaraRadera
  2. Grattis på din dag! 🌻
    Ha en fin dag. Kram

    SvaraRadera
  3. Stort GRATTIS på födelsedagen!
    Ha en bra dag

    Kram

    SvaraRadera
  4. Grattis till dig o min dotter fyller oxå i dag hurra hurra för dig & hoppas du haft en fin dag o att den varit som du ville fin du är kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och grattis till din dotter!

      Kram

      Radera
  5. Å, vad fin du är! Både nu och som 20-åring.
    Tänk att du fyller år nu, tror minsann att vi båda är födda i tvillingarnas tecken?

    Blomstrande hjärtliga grattiskramar till dig fina bloggvän <3
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å så du är oxå tvilling, vi är ena goa människor.
      Tack så mycket för komplimangen och gratulationen.

      Kram

      Radera