onsdag 22 juni 2016

Växlande molnighet...






...sägs det ska vara idag.
Det är ett hyfsat väder för Mini som jobbar utomhus.
Gårdagens regn var inte lika rolig för honom.
Han var ganska så blöt när han kom hem.
Hoppas på att vädret sköter sig idag.

Själv ska jag ha en hemmadag.
Det räcker gott att jag var iväg både Måndag och Tisdag.
Idag är det vila för mig som har högsta prioritet.

Igår gick det bra hos kuratorn.
Vi pratade mest om utredningen och läkarbesöket.
Det tog sin tid.
Fick dock veta att det bara är permanent sjukersättning som man kan söka, inte som läkaren jiddrade om.
Så då var det som jag trodde.
Vi hann dock inte gå in på när jag ska söka.
Jag kommer att behöva hjälp från en läkare så nåja, jag får se när det blir av.
Först och främst ska läkarintyget godkännas och jag känner mig aningen skeptisk då det blev väldigt knapphändigt skrivit.
Så jag får se om psyket måste komplettera uppgifter eller inte.
Kuratorn sa att hon skulle hålla tummarna att jag slipper strul.

Väl hemma så tog jag det lugnt.
Drack kaffe, surfade lite på nätet.
Förberedde Minis lunch idag och Torsdagens middag för honom.
Jag stekte pannkakor.
Så förberedde jag dagens middag.
Tänkte lägga omkull mig men då ringde Beda och ville titta in.

Så jag fick en stunds gemytligt besök.
Kaffe och prat på altanen.
Och så fixade hon min elgrill så nu fungerar den så jag slipper köpa en ny.
Himla härligt att ha sådana händiga vänner.

När Mini kom hem efter sitt arbete åt vi kokt potatis, kokt broccoli och älggryta.
Mumsigt, smarrigt och gott.

Sen blev det lugna gatan för mig.
Låg i sängen och tittade på tv.
Dagen tog ut sin rätt minsann.

Å idag ska jag som sagt bara vila.
Middagen blir enkel.
Mini sa att han kände sig sugen på spagetti och köttfärssås.
Så jag tog precis fram en burk med köttfärssås från frysen.
Själv tänker jag äta av älggrytan.
Lätt som en plätt idag alltså.

Ha en underbar sommardag alla fina!

Kramen om!


6 kommentarer:

  1. Härligt med spontanbesök :) idag åker dottern tillbaka till Helsingfors. Men hon kommer på nytt senare i sommar o har Daniela med :)
    Ha en fin dag

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hoppas det går smidigt när du söker sjukersättning.
    Skönt att ha mat i frysen som bara är att värma. Jag skulle behöva bli duktigare på det. Det får bli ett mål för hösten.

    Kram kram 🌻

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte tagit tag i det men ska väl göra det i sommar.
      Måste få hjälp från läkare och kurator.
      Nå, det händer när det händer.

      Kram

      Radera
  3. Jag hoppas verkligen att du blir beviljad sjukersättning när du ansöker.
    Första och andra gången jag ansökte om sjukersättning fick jag avslag. Tredje gången jag ansökte blev jag beviljad. Men det var verkligen mycket kämpigt att fajtas med FK /läkare/utredare mfl innan jag till slut fick sjukersättning.
    Så ge inte upp även om du skulle få avslag första gången.. Utan fortsätt att ansöka..
    Ett tips kan vara att ett intyg ska helst ha en genomgripande beskrivning av sjukdomen som påverkar i alla livsmoment, därpå är de juridiska termerna mycket viktiga.Saknas dessa termer, så kan även ett långt välskrivet intyg av en läkare leda till att en ansökan avslås. Du får inte glömma att det är juristerna på FK, som går igenom intygen. Inte handläggarna på FK. De sammanställer bara ansökningarna som kommer in till dem innan de lämnar över dem till juristerna och bedömarna. Det måste helst framstå i intygen att ditt tillstånd/dina besvär är stadigvarande, för all framtid och att all rehabilitering är uttömd och att du inte kan arbeta varken på den reguljära eller på den anpassade arbetsmarknaden. Ju fler intyg från olika instanser som du möjligtvis kan skaffa som kan bekräfta att dina besvär är stadigvarande och för all framtid är desto bättre för dig. Din samtalskontakt borde kunna skriva ett utlåtande också ( om du ber henne) hur hon bedömer din psykiska ohälsa.? Som du kan skicka med i din ansökan.
    (Det gjorde min dåvarande samtalskontakt alla de gångerna när jag ansökte )
    Försäkringskassan är som sagt stenhårda på att bevilja sjukersättning så det gäller att ha starka intyg att skicka in till dem. Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att det inte är lätt att få sjukersättning, gruvar mig lite för det.
      Tack för tipsen, alltid bra att vara lite förberedd och bra att få råd av dom som redan gjort den resan..

      Kram

      Radera