fredag 22 juli 2016

Fredag igen och en massa tyckande om det som inte fungerar...







I går så cyklade jag bort till Kvantum för att hämta ut ett paket från Apotea.
Det får mig osökt att tänka på att somliga läkare har antingen alldeles för mycket att tänka på eller så har dom ingen hjärna att tänka med.

I våras så började jag äta en SSRI medicin.
Jag åt då 10 mg av denna medicin.
I början av Juni upptäckte jag att jag inte hade recept på den att hämta ut.
Ringde psyket.
Fick tala med en sköterska som skulle hänvisa mitt ärende till en läkare.
Jag betonade vikten av att det måste gå snabbt eftersom jag hade bara nån dag kvar av medicinen hemma.
Hon lovade att senast Fredag skulle receptet finnas på apoteket.
Det gjorde det inte kan jag tillägga och klockan var för sen för att ringa dit.
Dom har ändrat telefontid så det är bara öppet till kl 14, vilket försvårar för oss patienter.

Nåväl, jag ringde på Måndag.
Sköterskan kunde inte förstå vad som hänt.
Givetvis kunde hon inte förstå att jag blivit bortglömd av antingen sköterskan jag pratade med sist eller läkaren som skulle skriva ut receptet.
Men det kunde jag, för det är i sig inget ovanligt.

Hon lovade då att receptet skulle skrivas och finnas samma dag.
Vilket det gjorde.
Hurra vad duktiga dom är!

När jag träffade läkaren (människan som skrev så dåligt läkarintyg att det inte blev godkänt) den 20 Juni så ökade hon SSRI dosen till 15 mg.
Jag skulle alltså äta 1 1/2 tablett per dag.
Hon korrigerade inte receptet på apoteket och jag tänkte inte själv på det.
Kan ju faktiskt inte tänka på allt, eller?

Nu när jag sist skulle beställa hem medicin så kunde jag inte beställa mitt SSRI.
Chattade med farmaceuten på Apotea.
Hon tittade på receptet och upptäckte något jag inte sett.
Jag hade ett tidsintervall på 2 månader för att få hämta ut den medicinen.

Vänta nu, 2 månader.
Det är alltså den där läkaren i början av Juni som skrev detta recept.
Asken innehåller 56 tabletter om jag nu skulle äta 10 mg så har jag slut på medicin innan jag får hämta ut ny medicin.
Det är ca 60-61 dagar på 2 månader.
Hur går det ihop?
Nu med ökningen till 15 mg räckte den ju absolut inte.

Så jag får alltså då vackert ringa upp till psyk igen och be dom skriva ett nytt recept.
Tänkte att tja får se hur det går den här gången.
Döm om min förvåning då självaste läkaren ringde upp mig för att höra historien runt mitt SSRI.
Sköterskan hängde kanske inte riktigt med i min förklaring.
Så jag förklarade allt för honom.
Om tidsintervallet som skulle göra att jag fick slut på medicinen innan jag kunde hämta ut nytt, om min ökning som inte blev korrigerad i receptet på apoteket.
Han skakade på huvudet och förstod inte hur det kunde bli så tokigt.
Å jag sa bara att sånt här händer med jämna mellanrum, det är i sig inte ovanligt.

Så han skrev ett nytt recept som jag kunde skicka efter.
Nu har jag den medicinen hemma.
Och den här asken innehåller 15 mg tabletter så jag slipper dela.

Jag vet, jag hänger ut psyket och personalen där men jag är så trött på att det så ofta blir fel.
Att jag som faktiskt mår psykiskt dåligt ändå måste kolla att deras jobb blir gjort ordentligt.
Tyvärr är detta alldeles för vanligt förekommande.
Men det borde inte vara på det viset.

Och samma är med f-kassan.
Jag har fortfarande INTE fått hem brevet där det står att min sjukskrivning bara gick genom till den 31 Juli.
Det brevet finns under mina sidor på kassan.
Hade jag inte själv varit ute där så hade jag inte ens vetat om detta med att dom inte helt godkände sista sjukskrivningen.
Då hade jag gått omkring och trott att det var grönt ljus.

Och akut fått en läkartid hade inte varit enkelt.
Det är ju fortfarande sommar.
Å att jag lyckades få en läkartid berodde helt och hållet på min kurator som rev upp himlen och jord för att jag skulle få en bokad tid.

Nä man ska inte vara i psykisk obalans när man har med vården och f-kassan att göra.
Man ska vara frisk för att kunna vara sjuk.
Mon djö vad det ger mig kräkkänslor.

För att återgå till att hänga ut psyket med personal så inkluderas inte min kurator i den kategorin.
Tack och lov så är hon superbra för mig!

Så blev det ett kräkigt, gnälligt inlägg men det är som det är, ut ska det tydligen!

Ha en underbar dag alla fina!

Kramen om!







14 kommentarer:

  1. Ibland blir såå irriterad på läkare o sjuksköterskor! Hade ju problem med en medicin också trots att jag ska ha den enligt läkaren. Så det kan vara jobbigt ibland. Jo, man ska vara frisk för att kunna vara sjuk!
    Här skiner solen från en klarblå himmel :) Härligt.....nu fortsätta med städandet
    Ha en bra fredag

    Kram,kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med sol, här har jag molnigt.

      Kram

      Radera
  2. Jag tänker som så att din läkare som skrev läkarintyget som inte godkändes av FK visste ju inte ens om att den tidsbegränsade sjukersättningen hade avskaffats. ( Den avskaffades ju 2008) Vilken läkare skulle inte veta det ? Och sen att du skriver hur samma läkare sjabblade med din medicin. Det kan absolut inte vara en bra läkare. Jag undrar hur den " läkaren" kunde bli anställd ? För den personen verkar mycket okunnig.
    Jag håller med om att det är jättejobbigt att handskas med försäkringskassan hit och dit och kors och tvärs. Man får absolut inte vara sjuk på något sätt för att ta alla turer med dem. Fredagskram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den läkaren är inte kvar.
      Var bara en tillfällig och otur som jag har fick jag den människan.

      Kram

      Radera
  3. Men usch va trist och inte klokt att det får hända man kan undra! semester tider i all ära men för det kan inte allt stanna upp heller!! jag är själv sjukskriven nu så får se hur det går med fk :( hoppas bra! hoppas allt kommer i sin ordning för dig vännen stor kram


    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för att det inte blir något krångel för dig med kassan.

      Kram

      Radera
  4. Ja man ska va frisk för att orka va sjuk...
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ja faktiskt är det så, man måste dubbelkolla allt och många ggr är det fel .... det är inte lätt att vara sjuk. /Mormor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inte lätt men synd att man alltid måste dubbel och trippelkolla.

      Kram

      Radera
  6. Jag har nog sagt det förr, men säger det igen. Att vara sjukskriven är ett heltidsjobb - det minns jag från min egen tid som sjukskriven....så mycket man ska ha koll på hela tiden, märkliga intyg, telefonsamtal och telefontider...jag får rysningar bara jag tänker på det.
    Bra att du står på dig, tar tag i situationen och gör vad du kan för att reda upp situationen.

    Ta väl hand om dig! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din omtanke!
      Den värmer.

      Kram

      Radera
  7. Man ska vara frisk för att orka vara sjuk....brukar jag säga. Det är så jobbigt när man är sjuk o ingen hjälper en som man vill. Minns det väldigt klart när jag var sjuk själv nu m astman...läkaren var mer intresserad av att gå o dricka kaffe...där hatt jag utan syre!! En del läkare passar verkligen inte in i sitt yrke. Ta hand om dig vännen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är väldigt besvärligt.

      Kram

      Radera