lördag 2 juli 2016

Lördagsmorgon...





Mitt i helgen då.
Klockan  är tidig.
Men inte så tidig som när jag vaknade.
Fast så tidigt orkade jag inte kliva ur  sängen.
Så jag väntade en del timmar.

Å nu är jag här.
Kaffet har just gått klart i min nya perkolator.
Jag tar en liten skvätt mjölk i det heta kaffet.
Och så njuter jag fullt ut.

I går eftermiddag blev en lite konstig dag.
På Torsdag ringde kuratorn och lämnade ett meddelande på min svarare.
Orkade dock inte ringa tillbaka.
Lyssnade på det flera gånger men förstod egentligen inte vad hon sa.
Lätt hänt när man har trögflytande kola i hjärnan.
I går bestämde jag mig för att ringa och säga att jag inget förstod av det hon talat in.
Tänkte väl i mitt stilla sinne att hon inte kommer att ha tid då det var sista dagen innan semestern.

Hade precis hämtat in posten då hon ringde.
Där låg ett brev med en läkartid i slutet av Juli.
Jag fattade ingenting.
Men just då ringde som sagt kuratorn.
Berättade att hon rivit upp himmel och jord för att jag skulle få en tid.
Och hon lyckades.
Hon hade även varit i kontakt med f-kassan men då min handläggare gått på semester fick hon ännu mindre information än jag fick.

Så den kommande handlingsplanen ser ut som följer;

  • Vecka 29 har jag möte hos kuratorn.
  • Vecka 30 (i början) ska jag försöka få kontakt med handläggaren.
  • Vecka 30 (i slutet) har jag läkartid.
Å sen ska jag försöka att inte tänka på vad som eventuellt händer efter Julis slut.
Å det är väl lättare sagt än gjort förstås.
Hjärnan brukar ju sällan vara så samarbetsvillig att den slutar att jobba med svårlösta situationen eller ovetskap.
Men nå, jag får ge det en chans.

Förutom att jag sjönk ner i en ännu djupare utmattning så fick jag hem min son.
Tur i oturen så var Mini väldigt trött efter sin arbetsvecka.
Ingen av oss var sprudlande pratig.
Men vi åt en god middag och så firade vi att han nu har sommarlov på riktigt, sommarjobbet är över nu.

Vi gick och la oss tidigt båda två.
Och min kropp fick något slags psykbryt, frös och svettades om vartannat (ungefär som när man får en feberattack), så det blev inte så enkelt att somna.
Men några timmar fick jag i alla fall, typ 3 hela stycken.

Idag är det fortfarande grått och tungt i luften.
Jag väntar på regnet som aldrig föll i går.
Vi får se hur det blir.

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!


10 kommentarer:

  1. Godmorgon! Ja, det är jobbigt att vänta.....här steg jag upp rätt så tidigt också! Tvättar kläder! Hm...jag ska till reumatologen troligtvis i augusti nångång....Tidsbundna invalidpensionen går ut 1.9. Efter det får vi ingen sjukavbytare! Och sen tar det ju länge förrän jag får ngt beslut o pengar från LPA....ja, ja dessa semestertider!Borde slippa senast i slutet av Juli till reumatologen...funderar på att ringa till sjukhuset nästa vecka ang det
    Ha en fin lördag
    Kram, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du får allt vänta du med.
      Inte roligt när man inte vet!

      Kram

      Radera
  2. Ja du inget är som väntan såå jobbigt nog det jag avskyr mest men i ditt fall kan man inte göra så mkt just sommartid är det så med alla som går på semester :( hoppas det löser sig fort ändå ...här är det regn bara men men önskar dig en fin dag kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just sommartid så tar ju allt evigheter.

      Kram

      Radera
  3. Tyvärr är det så att FK läser sällan själva intyget de får utan ser endast din kod som läkaren skriver. (Koden är det som bestämmer hur du mår å hur länge du får vara hemma med sjukpenning. Försäkringskassan följer socialstyrelsens riktlinjer och om du kollar på socialstyrelsens hemsida kan du hitta exakt vad som gäller/ som gynnar dig för (din) kod som finns på ditt läkarintyg. )
    http://www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod
    Läkarna har inte tid att sitta å läsa igenom alla koder å eftersom försäkringskassan sällan vill samarbeta med läkarna blir det ofta fel. Så det måste du hålla koll på när du går till läkaren nästa gång - att läkaren skriver rätt kod (den kod som passar till just ditt tillstånd) Det är bra att du har din kurator som kan dra i olika trådar. Hon har mera kontakter och vet vad som bör göras för att det ska bli rätt för just dig. Som privatperson är det svårare att veta var man ska vända sig för att få den rätta hjälpen då man inte har samma kontakter. Önskar dig en fin lördag.
    Kram och njut av sommaren och försök koppla av så gott det går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner till koderna och har alltid haft koll på dem.
      Som jag ser det så är det inte själva koderna som är fel på.
      Men jag får väl veta vad det handlar om i slutet av juli men tack ändå!

      Kram

      Radera
  4. Ja väntan är jobbig. Och inte är hjärnan rolig när den försöker jobba på egen hand, och hitta på skrämmande lösningar.
    Hoppas den ger dej lite ro.
    Skönt att du fått hem Mini nu. Han skulle va hos dej 2 veckor nu va?
    Kram på dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har Mini hemma hos mig de kommande två veckorna.
      Känns mycket skönt att bli lite mer jordad.

      Kram och ha en fin kväll!

      Radera
  5. Vad fint med en kurator som är så engagerad. Håller tummarna för att det ordnar sig med intyg och framförallt för att du kan få lugn och ro att fokusera på dig själv och slippa de där förjordade intygen....

    Ha nu en fin söndag! Här ser ut att bli finare väder än vad vi hade igår, då vart det blåsigt och regnigt. - Men idag verkar solen till att titta fram.

    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo min kurator är bra, håller oxå tummarna på att det ska bli okej.

      Kram

      Radera