lördag 9 juli 2016

Räkmackor passar inte till min vegetarian...






I går hade jag ju den fantastiska glädjen att få rå om två av mina barn, Midi och Mini.
Jag dukade fram frukost som vi satt länge och åt tillsammans.
Det var en sån gemytlig känsla för mig.
Lite som den gamla goda tiden då jag hade fler barn boende hos mig.

Midi tog en dusch och sminkade sig fin.
Jag frågade om hon bestämt något med någon men icke, hon tänkte stanna hos oss hela dagen.
Då frågade jag om hon ville äta räkmackor med oss, Mini och jag hade planerat in den middagen.

-Men mamma jag äter ju inte kött, säger hon.
-Ja men just det ja, säger jag, du äter bara vegetariskt.
-Ja mamma, fortfarande är det så.
-Hm, funderar jag högt, men jag har sallad med fetaost och så har jag tonfisk i skafferiet, fungerar det?
-Stor suck, men mamma jag är ju VEGETARIAN!
-Ja men just det ja, tonfisk är kött....hm, hur ska jag lyckas få in detta i min hjärna?
-Du behöver inte fundera så mycket, vi ska på affären och då köper jag något jag kan äta.
-Okej säger jag och lägger pannan i veck, för jag tycker inte om känslan att inte kunna erbjuda någon middag men kan inte tänka fram något jag skulle kunna laga till.

-Vegetarian, vegetarian, vegetarian mumlar jag, hur svårt ska det vara att komma ihåg det egentligen?

Så hör jag Midi fnissa åt mig där inne i vardagsrummet där hon sitter vid sminkspegeln och målar sig.

-Jag älskar dig mamma oavsett hur dåligt ditt minne är!
-Jag älskar dig med, säger jag så pass högt att jag vet att hon hör mig.

Inte är det lätt alltid.
Det slutade med att jag gjorde i ordning våra (Minis och mina) räkmackor.
Midi gjorde avokadomackor med skivad tomat.
Å så gjorde vi slut på kladdkakan och grädden till efterrätt.

Sen kväll blev det innan Midi traskade hemåt.
Det var riktigt härligt att få rå om henne.

Nu försöker jag nöta in att olika sorters kött, fisk, kyckling och skaldjur INTE ingår i vegetarisk kost.
Jag tänker såhär, om jag tänker ofta på det måste det ju någon gång fastna i mitt huvud.
Hoppas jag i alla fall.

Idag behöver jag inte fundera på vad vi ska äta, jag har en allätare som fortfarande sover.
Idag ska vi äta färskpotatis, ugnsbakad lax och skagenröra och givetvis blir det sallad till.
Å så härligt enkelt allt blev...hihi

Å så har jag precis bakat en ananaspaj.
Man ska njuta!






Ha en underbar dag alla fina!

Kramen om!



4 kommentarer:

  1. Här blir också lax o färskpotatis samt sallader till :) Omtyckt mat hos oss ! Solen visar sej smått här med :)
    Ha en härlig lördag
    Kram

    SvaraRadera
  2. God morgon ...ja du det där är rätt olika jag känner vegeterianer som äter både fisk o skaldjur så det är ju upp till var o en vad som ingår i deras mat just. Skönt att ha hand om dem förstår jag :) fin lördag kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag hade önskat att hon åt fisk och skaldjur, det hade varit lättare för mig men nu är det inte så. *L*

      Kram

      Radera