fredag 5 augusti 2016

En Fredag och tankar om dyrbar last...





I dag är det en sån där Fredag som det inte känns så roligt att vakna upp till.
Dels har nattens sömn varit fullkomligt bedrövlig.
Och så växlar Mini boende.
Det är dags för hans pappavecka och min ensamvecka.
Fast det nu gått över 8 år sedan skilsmässan så vänjer jag mig ALDRIG.
Men nu är det som det är så jag har inget annat val än gilla läget.
Han kommer tillbaka till mig nästa Fredag!
Det blir en Fredag som kommer att vara trivsam att vakna upp till.

Lite annat som de senaste månaderna snurrat i skallen är min idiotiska last;
rökningen.
Har grunnat mycket över varför jag fortsätter då jag egentligen inte vill eller främst har råd.
Så jag undrar om inte förändringens vindar är på gång även hos mig.
Det har känts starkare och starkare för varje vecka att jag borde sluta med eländet.
Jag tror att jag mentalt har försökt förbereda mig på det som komma skall.
Att sluta röka.

Jag har försökt en och annan gång i yngre dagar men då var det mest min x-make som bestämde att det var dags för mig att ge upp cigaretterna.
Det slutade alltid med att jag började tjuvröka.
Alltså, det var ju inget som mognat i mig och som JAG bestämde att göra, det var min x-make som ansåg att jag skulle det.
Så det fungerade aldrig särskilt bra.

Nu under alla dessa år av psykiskt dåligt mående har jag inte ens velat utsätta mig för det för jag har inte trott själv att jag skulle klara det.

Nu har jag mentalt kommit förbi dom spärrarna jag hade innan.
Trots dåligt psykiskt mående så ska jag klara av det. 
Har ju börjat med 5:2 igen så det kan passa bra ihop.
Då behöver jag inte oroa mig för vikten i alla fall.

Så planen ser ut såhär;
Jag har 1 1/2 paket cigg liggandes här hemma samt några halvrökta cigaretter.
Jag ska röka upp dem under helgen men sen är det nog.
Efter dom cigaretterna är det slut och jag ska försöka bli rökfri.
Eller jag ska bli rökfri.

Har inte funderat på alternativ.
Många börjar snusa när dom slutar röka men jag vill inte det.
Vill inte göra mig beroende av någon annan last för att bli av med min nuvarande.
Jag har heller ingen lust med nikotinplåster eller nikotintuggummi.
Tycker dom smakar rent ut sagt, inte gott.

Jag får tugga helt vanliga tuggummin kanske.
Hur gjorde ni som rökte tidigare när ni slutade?
Det är ju bra med tips om sådana finns.

Nu tänker jag inte berätta direkt för familjen, vänner osv.
Jag tänker låta det gå ett tag innan jag gör det.
När jag inom mig känner att jag verkligen är rökfri.
Men jag lär uppdatera här på bloggen hur det går och hur det får mig att må.

Så det var lite av mina fredagstankar.

Ha en underbar dag alla fina!

Kramen om!








6 kommentarer:

  1. God morgon ...men va roligt att läsa :) jag inställde mig oxå mentalt då jag slutade kände som du ...trött på skiten o jag är så glad att jag gjorde det :) aldrig fallit dit igen är väl 8 år sen nu :) det fixar du med din inställning go girl :) hoppas du får en skön dag med massor av vila o kanske en promenad kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra att du klarat det.
      Super.
      Själv är jag mer än bestämd över att lyckas så det går säkert bra.

      Kram

      Radera
  2. Godmorgon fina du :) Rökt har jag också, men slutade i samband med att jag väntade äldsta dottern...fortfarande ibland får jag sug efter en cigg. Men med min reumatism så är det ju bara bra att inte röka. M har också rökt..men han började räkna hur mycket pengar som far i cigaretter. Hoppas att det går bra för dej :)
    Ha en skön dag
    Kram, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va bra att du/ni klarade av att sluta.

      Kram

      Radera
  3. Hej! Att börja snusa är inte att rekommendera, många säger att det är svårare att sluta snusa eftersom snuset är så smidigt och man kan snusa varsomhelst. Rökningen är dock en stor utmaning att bli av med och jag håller tummarna för att du lyckas. När tiden är mogen kommer du troligtvis att sluta....

    Ha det fint! Och ta väl hand om dig!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att gå över till att snusa är inget alternativ för mig, har aldrig fattat tjusningen för det.
      Jag tar mig an utmaningen, i morgon röks den sista ciggen och sen börjar kampen.

      Kram

      Radera