fredag 12 augusti 2016

Fredag och dag 5...





Så här blå är himlen hos mig idag.
Inte ett endaste litet moln.
Och sol.
Kyligt dock, bara runt 8 grader.
Det blir en vacker dag.

Dag 5 i sluta röka projektet.
Hm vad ska jag säga, är röksugen hela tiden.
Men jag tror hellre på att det är vanan som säger det mer än nikotinbehovet.
Jag har lite problem med vad jag ska göra med händerna.
Märker att jag sätter mig lite nu och då under spisfläkten och stirrar som ett fån.
Tar tändaren och sitter och leker med den.
Inser att det inte finns någon vits att sitta där.
Jag röker ju inte.
Men tydligen är vanan inrotad, att sätta mig vid spisen, starta fläkten, det går av bara farten, inget jag tänker att jag ska göra.

Nu hade jag inte trott att det skulle bli lätt så jag är förberedd på att det är/blir en kamp.
Å jag är på väg åt rätt håll i alla fall.

I går så sov jag flera timmar under dagen.
Kände mig fullkomligt psykiskt utsliten.
Vet inte om det beror på den nya medicinen som dom ökade till tre gånger per dag eller om det beror på sluta-röka projektet.
Det kanske är en kombination av båda.

På kvällen då jag kände mig sådär vettlöst rastlös så bakade jag en kladdkaka.
Och så satte jag igång med att steka fläskkotletterna.
Gjorde ett långkok som sakta puttrade i timmar.
Vill ha fläskkotletterna så möra att dom smälter i munnen.
Jag ställde ut hela grytan på altanen när dom gått klart.
Det tog sin tid och jag kom i säng sent.

i dag ska jag sila av skyn och göra god sås på den.
Måste komma ihåg att ta fram grädde från frysen.
Smakade på skyn igår och den var fullkomligt delikat, såsen kommer att bli supergod när jag har en så bra bas.

Nu ska vi inte äta kotletterna idag, det blir kanske i morgon.
Men jag gör klart dom idag och fryser in det vi inte äter så har jag några härliga middagar i frysen.
Idag ska vi äta grillat.

Jag ser fram emot eftermiddagen då Mini blir hitskjutsad.
Äntligen mammavecka igen.
Så himla skönt det ska bli att ha honom hos mig.
Å det blir hans sista vecka av sommarlovet.
Nästa Fredag börjar skolan.
Jag får se till att hitta på lite mysiga saker med honom.
Ge honom minnen.

Ha nu en härlig dag alla fina!

Kramen om!








10 kommentarer:

  1. Jag är så stolt över dig, men som du säger det är en ovana som skall brytas, efter 3 veckor ändras den i hjärnan sen så men kan du inte sätta in en ny rutin vid den tidpunkten? låter gott gott det su gör o kul att ha mamma veck igen kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva.
      Ja, det känns jättehärligt att det är mammavecka igen.

      Kram

      Radera
  2. Det går nog bra att sluta röka..You go :)
    Härligt att du får hem Mini . Ha en härlig helg

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vi ska njuta av ledigheten.

      Kram

      Radera
  3. Du är ju riktigt duktig på att låta cigaretterna vara. All pepp till dig =) Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Härligt att du kämpar på. Fläskkotletterna låter underbara. Hur länge kokar du dom?
    Skönt att Mini kommer.
    Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fläskkotletterna blir alltid utsökt goda.
      Jag låter dom puttra i god buljong med en hel hoper kryddor i mellan 2 1/2-3 timmar men koktiden i sig beror ju givetvis hur mycket kött man har. Nu hade jag över 2 kilo.
      Jag brukar känna på köttet, man märker när det är klart.
      Det ska lossna från benet.

      Kram

      Radera
  5. Det är vanor som är värst. Hoppas det går bra med sluta röka. Visst är det svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja vanan är nog svårare att ta bort än nikotinbehovet.

      Kram

      Radera