lördag 13 augusti 2016

Lördag och mattankar...





Här sitter jag i köket, som vanligt med andra ord.
Mini sover fortfarande, tror jag i alla fall.
Har inte hört ett knyst från hans rum.
Det är lugnt och stilla.

Mini kom strax innan 17 tiden igår.
Då hade jag middagen nästan klar.
Pommes och underbart gott kött, marinerade och grillade Kamben/Spare Ribs som var otroligt möra och goda.
Jag hade gjort en härlig sallad med  vattenmelon.
Lite kryddsmör fick bli det där lilla extra.
Det var himla gott.
Å efterrätt hade jag då jag bakade kladdkaka i torsdagskväll så det blev varsin bit med en klick grädde.

Sen satt vi och pratade bort en bra stund vid köksbordet.
Mini blev jättesnygg sen klippningen.
Riktigt bra klippt och sonen är nöjd.
Skönt det.

Idag har Mini bokat in en filmdag för oss.
Han har en massa filmer han tycker att jag borde se.
Så efter frukost ställer vi i ordning biblioteket till biosalong.
Å sen har vi det vi gör.

Middagen idag är i princip klar.
Kotletterna är klara och igår gjorde jag såsen.
Nej, inte fasiken vet jag vad måttligt är.
Inte lagom heller.
Skyn från kotlettkoket blev underbart god så jag gjorde sås på allt.
Ville inte slänga minsta lilla droppe av den underbara buljongen.
Kokade ner buljongen en stund och sen gjorde jag såsen.
Oj så underbart god den blev.
Och oj så mycket sås jag gjorde.
Det blev en bit över 3 liter.

Nu har jag både kotletter och massor av sås i frysen.
Har frusit ner i lagom stora stora askar.
Såsen i sig kan jag använda till alla möjliga olika kötträtter.
Så det är bra att ha färdigt i frysen, eller hur?

Fryser ni ner när ni lagat för mycket mat eller lagar ni alltid så det bara räcker till middagen?
Om det blir pyttelite kvar efter en middag, fryser ni ner det trots att det inte är så mycket eller slänger ni då maten?

Det sägs ju att vi har ett ganska så högt matsvinn i Sverige.
Inte bara det som matvarubutiker slänger utan även det som hushållen slänger.
Är det något ni tänker på när ni lagar mat?
Själv tänker jag på det och i mitt hem slängs i princip ingen mat alls.

Nu ska jag dricka mer kaffe och surfa runt bland "mina" bloggare.

Ha en underbar dag alla fina!

Kramen om!







12 kommentarer:

  1. Godmorgon! Här regnar det o blåser..usch ja. Lagar mat så det räcker för alla o så värmer vi upp maten mot kvällen . Då bara M o jag är hemma så blir det bara så mycket vi äter.....Ha en fin lördag med filmmys

    Kram

    SvaraRadera
  2. Här slängs ingenting tänkte jag skriva. Men då ljuger jag. Jag köper ofta grönsaker som får slängas då dom blivit gamla.
    Men mat slängs inget. Jag är inte så noga så det kan bli en tallrik med blandade rester till lunch eller middag då och då.
    Frysergör jag när jag gjort storkok av köttfärsröra eller nån gryta.
    Ha en fin filma, mysigt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att läsa hur andra gör.

      Kram och ha en skön Lördagsafton.

      Radera
  3. Filmdag är ju mysigt! Kram! :)

    SvaraRadera
  4. Jag får oftast aldrig rester över. Även om jag lagar till rätt mycket mat varje dag. Nu i sommar har jag fått göra dubbel mängd med mat så att det ska räcka till matlåda dagen efter till mina barn som jobbar. Mat som möjligen blir över från middagar går alltså till matlådor eller till lunch hemmavid dagen efter. Kram♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du lagar alltså så god mat att den tar slut fort. *L*
      Nu är ni ju en stor familj så många munnar som ska mättas.

      Kram

      Radera
  5. Visst försöker vi spara också. Det är fint att finna nåt i frysen någon annan dag :) Ha det fint vännen. Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är behändigt att ha färdig mat i frysen.

      Kram

      Radera