måndag 8 augusti 2016

Måndag och ny vecka...





Idag är det alltså Måndag och helgen har passerat och lämnats kvar i dåtiden.
Min helg har varit lugn och trevlig.
Ni vet det där oväntade, plötsliga.
I Lördags var ju Maxi hos mig, det skrev jag om igår.
Och igår eftermiddag ringde Beda och frågade om hon kunde titta in.
Sa ja, vad annat fanns att säga.

Vi satt en stund på altanen och sen kom Beda på att vi skulle åka ut en stund i hennes Mercury.
Sagt och gjort så gjorde vi det under allmän skratt och gamman.
Cruisade runt och njöt av både solen och vinden i håret.
Stannade nere på hamnplan och satt och filosoferade om livet.
Sen åkte vi ut en sväng till hennes mamma.
Där blev vi bjuden på kaffe  och indragen i en fågeljakt.
En av katterna hade tagit in en fågel som inte var död men däremot livrädd.
Nå vi fick fatt på den lilla fågeln och släppte ut den.
Genast flög den upp och satte sig i ett träd.

Efter fritagningen av fågeln tackade vi för oss och åkte vidare.
Hemåt.
Klockan var ganska så mycket så vi var bägge nöjda med timmarna vi tillbringat tillsammans.
Som vanligt hade vi helt enkelt skitroligt ihop.

Så jag kan absolut inte klaga på helgen, den blev riktigt bra.

Och nu har vi gått in i en ny vecka.
Senare idag har jag en telefontid med läkaren jag träffade sist.
Vi ska stämma av medicinen han skrev ut åt mig.

Någon eftermiddag lär Beda titta in.
Hennes karl jobbar borta så hon blir ensam.
Så då finns tid även på vardagen.

Å på Fredag får jag hem Mini.

Det är vad jag vet om denna vecka sen får jag se hur den blir och vad som händer.

Jag sitter och klurar över rökningen eller egentligen att-sluta-röka-känslor.
Vad jag känner och upplever.
Har ju min första rökfria dag, rökte den sista ciggen igår kväll.
Nå vanan sa åt mig direkt när jag klev upp i morse att jag skulle sätta mig vid fläkten och röka en cigg som jag alltid brukar göra på morgonen.
Men det gjorde jag ju givetvis inte.
Jag kände hur det liksom började klia i fingrarna och hjärnan/vanan sa åt mig att jag var röksugen.
Vanans makt kan vara svårkrossad eller åtminstone ta tid att krossa.
Jag tror det mesta sitter i vanan, vad man normalt brukar göra.
Det tar väl egentligen bara några veckor att bryta ett mönster men sen vad skallen säger åt en är väl en helt annan femma.

Men det känns faktiskt inte så jättekonstigt att inte sitta där under fläkten med ciggen i ena handen.
Det känns inte lika tokigt som jag trodde att det skulle kännas.
Nu är jag bara inne på första dagen och i sig bara timmar in i den men jag har haft väldigt inrutade ciggvanor särskilt under förmiddagen.

Så jag tror att det kommer att gå bra.
Eller så sliter jag  mitt hår i rent vansinne senare idag...heh

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!




10 kommentarer:

  1. Hoppas att det går bra att sluta röka nu :) Jag mår bättre idag, så vi ska hoppas att det ordnar sej nu. Vädret är inte det bästa......Du verkar ha haft en bra helg :) Här var den lugn p.g.a att jag mådde så dåligt
    Ha nu en skön dag

    Kramen om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det hoppas jag med.
      Jo helgen var helt okej!

      Kram

      Radera
  2. Ja precis men det var då jag började blogga så datorn blev det i stället för cigg o kaffe så klart är det en vana o en ful sådan!! det fixar du skall du se :) ....va roligt du haft det med din vän :) ta hand om dig o ha en bra måndag kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart en ful ovana.
      Tyvärr känner jag mig inte lika tuff just nu som i förmiddags.
      Det kryper och sliter i kropp och sinne.
      Jag försöker härda ut men det blir nog en tuff match det här.

      Kram

      Radera
  3. Heja dej med att sluta röka. Förstår att det är jobbigt.
    Va häftigt att kompisen har en sån bil.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp det är coolt med hennes snygga och läckra Mercury.

      Kram

      Radera
  4. Det är svårt att sluta röka, jag har flera i min omgivning b.l.a min vuxna dotter som inte klarar av det, Hon har försökt sluta många gånger och skyller när hon misslyckas på att hon hållit på för länge med att röka. Jag tror bara att cigaretterna håller henne i hårt grepp och att viljan inte är starkare.. Vilket är synd.
    Jag hoppas att du klarar av att stå emot suget. Har du svårt att sluta röka bara sådär så finns det ju alltid e-cigaretter =) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har slutat många gånger när jag var yngre och då gick det åt pepparn men då hade jag inte bestämt själv utan det var x-maken som tvingade fram det.
      Nu har jag valt själv så det borde gå bra även om det kommer att vara kämpigt.

      Kram

      Radera
  5. Lyckliga fågel som blev fritagen och fick flyga åter till sitt träd.

    Jag håller tummarna för det där med rökningen!

    Och önskar dig en fin vecka :)
    Kramar

    SvaraRadera