tisdag 20 september 2016

CV och PB...




Lånad bild från nätet



Då har jag äntligen gjort det.
Mitt livs första CV.
Och Personligt brev.
Som jag skrev i förra inlägget så var det länge sedan jag sökte jobb.
Det var inte så komplicerat då.

Har fått lite funderingar över hur det är med kommunen, arbete, AF och att vara aktivt arbetssökande.
Så här är det;

Den sista dagen jag hade rätt till sjukpenning var den 11 September.
Från och med den 12 September var jag tvungen att gå tillbaka till 75% arbete direkt på dan eller/och anmäla mig som arbetssökande på AF.
Detta för att skydda min SGI, alltså den sjukpenninggrundande inkomst vilken FK räknar ut om man blir sjukskriven och som grundar sjukpenningen.
Utan SGI blir man så att säga nollad, och det vill man ju helst inte vara.

Nå jag har ju som sagt arbete, är anställd av kommunen.
Hade kontakt med dom den 12, då fick jag höra om sjuklönen.
För att få den måste jag vara anmäld som arbetssökande på AF (inskrivningen gjordes den 12) och vara aktiv där.
Därefter (samtidigt) ska det göras upp en sk handlingsplan med kommunen om ex arbetsträning, prova andra ställen, förhoppningsvis bli omplacerad om det finns den möjligheten (inbokat möte den 27).
Om AF erbjuder mig någon slags aktivitet måste jag tacka ja till det.
Det innebär att jag kan förlora sjuklönen som då ersätts med ex aktivitetsersättning.

Men jag måste hela den tiden (även när jag ex arbetstränar/aktiveras) vara aktivt arbetssökande på AF så inte FK senare kan påstå att jag inte varit det och drar in min SGI.

Jag tycker att det är skitsnurrigt.
Mitt huvud har svårt att hänga med.
Jag är redan utmattad och då har jag inte sökt något jobb ännu.
Tänkte vänta med att titta på sånt tills efter jag varit hos handläggaren på AF.

Allt detta görs ju då för att skydda min SGI och se till att jag har någon slags inkomst.
Så att jag inte står på bar backe.

Nå jag erkänner ärligt att det känns konstigt att hålla på att söka jobb när jag inte orkar jobba.
Att i detta läge ex få ett arbete med en ny arbetsgivare, vore kanske inte så lyckat.
Omplacering inom kommunen skulle kanske funka, om det blir ett helt annat jobb.
Tror jag ska fråga om dom inte har nån typ avdelning för arkivering där dom kan begrava mig.
Men tyvärr så tror jag inte det spelar någon roll alls, jag är alldeles för utbränd i hjärnan.
Det är den nakna sanningen.

Blev någon klokare av detta inlägg?
I mitt huvud snurrar det bara.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!

Ps. Och det är så rart på FB med Lycka till hälsningar och Heja, tja vad kan man mer säga än att vännerna uppmuntrar så gott det går.
Själv, om jag fått välja, hade jag ALDRIG skrivit ett CV eller PB, jag hade fortsatt vara sjukskriven, det som jag egentligen mest av allt behöver.
Å så äre med dä!





4 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är vidrigt att man ska måsta anstränga sig o söka jobb när man inte orkar, är sjuk och absolut saknar sömn. Det är inte klokt. ....Om man inte så hemskt gärna ha ett jobb. Men man ska först vara redo för det tycker jag. Låta dej bli bättre först i lugn och ro för i friden... Tänker på dej. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig till fullo.

      Kram

      Radera
  2. Detta lät väldigt krångligt. Håller med Dessan i hennes kommentar.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är krångligt och får min skalle att spinna i för hög hastighet.

      Kram

      Radera