torsdag 15 september 2016

Dagen efter mötet...





På väg in till byn och mötet igår så ringde min mobil.
Det var kuratorn som ville informera det som kommit fram under deras beredningsmöte.
Och att jag absolut under inga som helst omständigheter skulle skriva på något papper rörande denna sjuklön.
Orsak enligt henne; man får det bara i tre månader, sen blir man uppsagd och så blir jag av med SGI;n på F-kassan.

Så ville hon boka in ett möte med mig och kommunen innan jag bestämde mig.
Jag poängterade bara lätt att jag inte litar på att hon kommer att sitta med då hon varit sjuk så mycket.
Om vi bokar tid kan det ju lika gärna sluta med att jag ändå sitter där på egen hand.
Något sa mig att hon blev stött, tonfallet kanske, hon sa väldigt abrupt att man inte kan hjälpa sjukdom.
Och givetvis har hon rätt i det men det betyder inte att jag litar på henne särskilt mycket i dagsläget.
Tyvärr.

Nå på deras beredningsmöte dom hade haft kom dom fram till att det bästa för mig ur alla synvinklar är att jag borde börja min 75% tjänst omgående.
Men jag orkar ju inte det så det blir ju en STOR komplikation.

Hon gjorde mig väldigt uppstressad i alla fall.
Jag tog mig till mötet och det var en ung och trevlig kvinna som tog emot.
Vi diskuterade runt i kring sjuklönen.
Fick veta att det vanligaste är 3 månader men man kan få upp till 6 månader.
Under tiden ska man vara aktivt arbetssökande (pga AF samt F-kassans SGI).
Under den här tiden ska man givetvis se över möjligheten att gå tillbaka till sitt arbete, går inte det kan man diskutera fram en annan lösning, omplacering.
Jag kan inte bli uppsagd hur som  helst, inte utan samtal och om det visar sig att det inte finns något ställe jag klarar av att jobba på/med.
Då kan jag bli uppsagd men det kan jag även bli om jag fortsätter vara sjukskriven.
I detta får jag i alla fall möjligheten att arbetsträna och prova olika jobb.
Det väger tungt jämfört med att gå direkt på 75%.

Ringde kuratorn efter mötet och talade in ett meddelande på svararen där jag sa att hon kunde boka in tid med personalsekreteraren så vi kan tänka vad som ska hände härnäst och hur upplägget kommer att se ut.

Jag  var ganska så slut på när jag cyklade hem.
Stannade till på närmsta pizzerian och köpte hem pizza till mig och Mini.
Sen satt vi ute på altaner i flera timmar och pratade.
Mini la sig efter 22, då hade jag gått in i andra andningen.
Kunde inte sova alls, satt och häckade, läste gamla dikter osv.

Idag känner jag mig trött, som vanligt.
Har startat en tvätt som snart ska hängas.
Å sen blir det lugna gatan för mig!

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!




4 kommentarer:

  1. Hur tänker din kurator och hur tänkte dem när de hade beredskapsmötet egentligen.? Hur kan de tro att det bästa för dig vore att direkt pallra dig ut på arbetsgolvet och börja jobba? De kan inte ha tänkt till så mycket där tror jag.
    Förstår inte att din kurator kunde råda dig att inte ansöka om sjuklön. Hon kan inte ha varit mycket påläst hur sjuklön fungerade.
    Det låter mera vettigt och mera värt att du får börja arbetsträna först nån/några timmar och kanske får en omplacering om det inte fungerar. Om du blir beviljad sjuklön.
    Hoppas att din kurator inte trasslar till det för dig när ni är/har möte hos personalsekreteraren så att du inte får ansöka om sjuklön. För att din kurator tycker eljest.
    Stor Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu behövde jag inte ansöka om sjuklön,det sker per automatik då personalsekreteraren tycker att man är berättigad till det.
      Så jag har inte skrivit under nåt papper, det behövdes inte.
      Kuratorn ska sitta med när vi gör handlingsplanen för hur jag ska arbetsträna, omplaceras osv.

      Kram

      Radera
  2. Innan jag slutade jobba fick jag också veta att jag kunde bli uppsagd om jag inte blev frisk o började om. Detta var under min sjukskrivning. Dom kan verkligen stressa på en att må ännu sämre. Styrke må bättre kram från mej💕. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan kännas väldigt stressande ibland.

      Kram

      Radera