söndag 11 september 2016

Finns det verkligen ljus i slutet av tunneln...





...och hur tar jag mig dit?
Just idag ser jag inget ljus där i slutet av tunneln.
Det känns mer som jag lever i en vaken mardröm, ständigt jagad.
Jagad av tankar, funderingar och grubblerier.
Jag har så svårt att se vad som är meningen med detta.
Jag har så svårt att se att det kan finnas ett ljus i slutet av tunneln.
Jag känner mig mest bara förvirrad och tom, rastlös i kroppen utan kraft att göra något, irrande i själen och totalt rotlös.
Det finns inget gnista i mig och jag tror tyvärr att det här inte kommer att sluta bra för mig.

Å andra sidan har jag Mini här nu och jag försöker vara den där ömma och goda mamman han så väl behöver.
I går var vi ganska så trötta båda två.
Mini höll sig på sitt rum, låg i sängen och tittade på det som intresserar honom mest, spel.
Själv förberedde jag med jämna mellanrum dagens middag.
Mellan varven försökte jag lägga omkull mig och vila men det gick inte igår.
Kunde inte slappna av.

Middagen blev underbart god.
Jag rostade potatis, lök, morot och baconstrimlor i ugnen.
Jag hade helstekt en fläskfilé i stekgrytan som sen fick gå klart i ugnen på låg värme.
Jag gjorde en champinjonstuvning.
Och som pricken över i;et så gjorde jag vitlöksmorötter.
Till detta serverade jag svartvinbärsgelé.
Å du himmel så gott det blev.
Köttet var saftigt och mört, den rostade potatisen hade smak av bacon, champinjonstuvningen blev helt perfekt och vitlöksmorötterna var som manna från himlen.

Helt enkelt en fantastiskt god Lördagsmiddag.
Till efterrätt åt vi kladdkaka med en klick vispad grädde.

Mini blev så trött efter maten att han blev tvungen att lägga sig.
Själv diskade jag undan för att sen lägga mig.
Var säker på att jag skulle kunna sova en liten siesta men ack så jag bedrog mig, det ville inte denna irrande, komplexa hjärna jag har.
Det var bara att kliva upp och fortsätta göra ingenting.

Å så fortsatte kvällen, med att göra ingenting alltså.
Mini och jag hade get-togethers i köket emellanåt.
Satt och pratade en del.
Så som vanligt älskar jag att prata med den grabben.
Han är så smart, så klok trots sina unga år.

Å idag är det Söndag.
Jag ska duka fram helgfrukost som vanligt.
Jag behöver inte laga mat idag för här finns massor att äta av.
Jag lär fundera över vad morgondagen bär med sig i sitt sköte för mig.
Fundera så det knakar.
Och vara riktigt avslappnad tvivlar jag på att jag klarar av.
Tyvärr.

Ha nu en härlig dag alla fina!

Kramen om!



10 kommentarer:

  1. Oj vilken smarrig mat ni åt. Det vattnas i munnen på mej. Hur gör du vitlöksmorötter? Blev nyfiken på dom...

    Jag kom på en sak. Har du provat kedjetäcke eller liknande?
    Jag provade först ett sånt men gillade det inte. Nu har jag sen några veckor tillbaka fått låna ett tyngdtäcke. Det funkar för mej. Sover djupare och längre stunder. Inatt sov jag 7 timmar utan att vakna. Wow säger jag. Det ska vara lugnande för kroppen när täcket är tungt. Mitt väger 6 kg.
    Har fått det från arbetsterapeuten.

    Ha en fin söndag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag har aldrig provat ett sånt täcke, har aldrig blivit erbjuden det.

      Vitlöksmorötter är inte svåra att göra.
      Jag skär morötterna i lika stora stavar.
      Kokar dom i lättsaltat vatten.
      När dom nästan är klar så blandar jag ner smör och pressad vitlök, blandar runt och så lägger jag locket på.
      När de ska ätas har de gått klara, smakar ljuvligt.
      Hur mycket vitlök du har i görs efter smak.
      Jag och Mini gillar vitlök så jag har i mycket.

      Kram och ha en fin dag!

      Radera
  2. Hoppas att du ändå får en Skön Söndag!
    Kramen om <3

    SvaraRadera
  3. Låter som ni har det super fint tillsammans....samtidigt förstår jag hur din hjärna går på fullvarv men är det då tänkt att du skall ställa in dig på ditt jobb 07.00 i morgon??? fattar inte hur detta system funkar * grrrrr*

    stor o varm kram till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning om hur det blir med jobbet.
      Har knappt haft kontakt på 4 år.
      Vet inte ens vem som är chef idag.
      Kvinnan jag försökte ringa i Fredags har hand om sjuka/rehab inom kommunen.
      Hon borde ju veta hur jag ska göra.
      Sen är nog knappast min rad på jobbet ledig...

      Kram

      Radera
  4. Det lät gott med helstekt fläskfilé ☺ ☺ ☺ Hoppas att mötet i morgon går bra, att du får någon hjälp/råd att lösa det som är mest akut för dig nu när FK slagit igen dörrarna för dig. Håller tummarna =) Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inga stora förhoppningar på läkarmötet med kuratorn.
      Känns enbart meningslöst i dagsläget.
      Vad kan dom göra liksom?
      F-kassan har ju tagit sitt beslut.

      Kram

      Radera
  5. Först en kram! Sen, ja...jag hoppas ju att du ändå skönjer ljuset därborta, det finns alltid där, även om du just nu är trött och orolig. Jag förstår mig inte på denna inrättning som FK. Hur kan de ta ett sånt urbota dumt beslut!
    Men i vilket fall, vilken middag!! Där har du nåt positivt att ta fasta på. Ditt intresse för mat. Det låter ju så smarrigt och de där morötterna måste jag ju prova att göra! Tack för tipset!
    Kram och hoppas du får hjälp och guidning nu när FK ställt till det för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova gärna morötterna, dom blir så otroligt goda.
      Å ja FK ställer alltid till det för ofta.
      Finns ju massor av exempel att ta utan att behöva anstränga sig det minsta.

      Kram

      Radera