söndag 18 september 2016

Luften gick helt enkelt ur mig...





Efter veckans alla händelser så gick jag upp i intet igår.
Hade ingen som helst kraft i mig.
Så det blev en heldag i sängen.
Jag slumrade bort mest hela dagen.
Vid 17.30 suckade jag och önskade att klockan var mer så jag legalt kunde göra kväll.
Jag undrar om dessa dagar någonsin kommer att försvinna?

När jag tittar på fotot så ser jag hur gammalt golvet är.
Jag gissar på 70-tal.
I vanliga fall tänker jag aldrig på att min lägenhet skulle behöva renoveras och uppdateras till 2000 talet.
Jag är som man säger hemmablind.
Men på foto så kan jag se.
Nu är inte jag nån som tycker att det spelar så stor roll.
Nyrenoverat hade varit skoj men det går bra ändå.
Jag gillar lite att min lägenhet är gammal och skamfilad.

När de nya rutorna på altanen skulle sättas in (ni vet dom som föll ut i stormen vi hade) så bestämde värdmannen att jag skulle få en ny balkongdörr oxå.
Den jag har är tydligen väldigt  gammal, typ från 30 talet.
När värdfolket köpte huset (70-talet) så renoverade dom och byggde ut både våningen nere, samt här uppe.
Då flyttades balkongdörren som funnits nere hit upp.
Så ni ser, vissa bitar i mitt hus har anor minsann...hihi

Och ska jag gå till vad jag får betala i hyra så kan jag stå ut med att det är gammalt här och egentligen i behov av en renovering eftersom hyran inte är så hög.
Hellre så här än en dyrare hyra.
Jag har betalat samma hyra i ungefär 14-15 år tror jag att det är.
Så länge det inget görs här uppe kan han ju inte höja hyran.

Å jag har aldrig varit känslig eller särskilt pysslig av mig.
Jag är ingen som byter gardiner och dukar i tid och otid.
Jag möblerar i princip aldrig om.
Har jag ställt möblerna på ett ställe så har jag kommit fram till att det är det bästa stället.

De gånger jag gjort om är när någon flyttat härifrån eller om jag blivit av med möbler som gör att jag måste möblera om.
Som gästrummet eller mitt sovrum samt biblioteket.
Jag kunde möblera om sovrummet då Mini fick ta åbäket till dataskrivbord som bara stod där och tog plats.
Då fick jag loss massa yta och kunde äntligen ställa sängen som jag egentligen alltid velat ha den.
I den vevan så flyttade jag oxå ut bokhyllorna från mitt sovrum till det som idag går under namnet biblioteket.
Gästrummet har blivit ommöblerat i två omgångar.
Dels när flickorna flyttade hemifrån och dels när Mini bodde hemma igen när hon flyttade tillbaka från norr.
När hon flyttade in i lägenheten där hon bor nu tog hon med sig skrivbordet som stått i gästrummet och bara tagit plats.
Så då kunde jag möblera om så att det blev luftigt och fint där utan skrymmande möbler i vägen.

Så nu har jag lagt ner eventuella ommöbleringar, jag är nöjd med rummen som dom ser ut nu.
Å då får det liksom vara så.
Om det så går 10 år kommer jag inte känna att jag måste möblera om.

Sen finns det sånt som jag skulle vilja byta ut som bokhyllan i vardagsrummet, den skulle jag kunna slänga idag om jag hade haft ett alternativ att ställa där.
Soffan i vardagsrummet skulle jag oxå kunna  byta ut, den har jag haft länge nu.
Min säng behöver fortfarande en sängram.
Jag har nog vant mig att ligga lågt för jag tänker inte ens på det längre.
Å så skulle jag vilja köpa några fler bokhyllor till biblioteket så jag får plats med alla böcker samt kan köpa fler.

Brukar ni möblera om hemma?
Är ni nöjd med era möbler eller finns det längtan efter nytt?

Nu ska jag fortsätta denna dag med mer kaffe.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!















14 kommentarer:

  1. Här bytte jag gardiner i två rum igår....inte på övervåningen än...Möblerna har vi inte flyttat runt såå mycket..Tycker dom är bra på sina platser:)
    Ha en skön söndag

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja det är charmigt att se din matta i sovrummet, men som du säger du har en låg hyra va glad för det istället :) dock om du hade velat pratat med dem om vad det skulle kosta om du tex ville ändra det eller det ...viktigast är att du är nöjd. Ja det är tungt för dig att behöva tänka på hur allt blir för dig framöver så trist i stället för att ge dig sjukskrivning fram till pension eller sjukintyg eller nåt ...tragiskt att det är som det är för sig .....varm kram fin söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja charmigt är rätta ordet.
      Tur jag är så ofokuserad att jag inte märker hur här ser ut i golv och tapeter.

      Kram

      Radera
  3. Jag har inga möbler som är moderna eller som jag egentligen vill ha i min lägenhet. Men att köpa nytt (eller ny begagnat) har jag inte råd med. så då får möblerna jag har som mest är från 70/80 - talet duga. Min lägenhet (som är en hyresrätt) skulle behöva en renovering men skulle jag vilja ha nya tapeter, köksluckor, korkmatta, nytt badrum och dylikt måste jag själv betala för allt och sedan när lägenheten hade renoverats skulle hyran höjas direkt. Det är tillräckligt att hyran höjs en gång per år där jag bor. Söndagskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oavsett hur"slitet" det är i min lägenhet så älskar jag att bo här.
      Det hade varit roligt att ha tillräckligt med pengar så att jag kunde göra som jag vill men det är bara önskedrömmar.
      Så det får duga som det är.

      Kram

      Radera
  4. När man inte får sova ordentligt orkar man inte bry sig om annat heller. Tur bara att du får allt fixat innan vinter o snö. Kramen till dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft ännu en dag i sängen men jag är ensam så det spelar ingen roll.

      Kram och ha det bäst fina du!

      Radera
  5. Kikar in och önskar dig en bra början på nya veckan, stor kram.

    SvaraRadera
  6. Visst blir man hemmablind och jag möblerar inte om så ofta. Vi har inte så stort så det finns inte så mycket plats att välja på. Vi köpte lite nytt för ett tag sen och det var välbehövligt. Det är ju viktigare att hyran inte är så hög för dig. Ta hand om dig och stor kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är glad att jag har en överkomlig hyra.
      Härligt att köpa nytt emellanåt, själv har jag som sagt mina önskningar, får se när det kan bli av.

      Kram

      Radera
  7. Jag är nöjd med mina möbler och vill inte möblera om ihäller. Vill dock måla om köksbordet....men det blir liksom inte av. Det finns så mycket annat som ska hinnas och orkas med...som att städa.

    Hoppas att du mår bättre efter dagens vila.
    och att du får en fin vecka!

    Kramar

    SvaraRadera