måndag 12 september 2016

När jag är som mest negativ och nere...





...kan hoppet helt plötsligt börja spira.

Jag tar det från början.
I morse när jag vaknade hade jag ingen god feeling inom mig.
Allt kändes väldigt mörkt och förvirrat.
Till råga på allt ringer mottagningssköterskan från psyket för att meddela att min kurator är sjuk idag.
Nä men, borde jag bli förvånad.
Vi grunnade på huruvida jag ändå skulle träffa läkaren eller inte.
Själv tyckte jag det var lönlöst men hon ville fundera en stund med någon annan och se om dom kunde hjälpa mig på något sätt.

När jag berättat hela denna historia som varat under en tid tillbaka så sa sköterskan;
- Att bara höra det gör mig alldeles matt, jag känner att jag behöver en stor kopp kaffe nu!
Nå vi bestämde att hon skulle ringa senare under förmiddagen.

Så ringde jag min handläggare på F-kassan och ville veta hur saker och ting fungerar.
Är jag ex utförsäkrad?
Å nej det är jag inte för det finns fortfarande dagar kvar på sjukskrivningsperioden så jag måste inte jobba 3 månader för att komma in i det systemet igen.
Men jag är tvungen att anmäla mig som arbetslös idag, det kan man tydligen göra fast jag har ett arbete i grunden.

Sen ringde jag kvinna på kommunen som fortfarande var sjuk.
Jag hade dock fått ett annat namn från FK som jag kunde prova att ringa vilket jag så gjorde.
Hon svarade.
Och hör och häpna så berättade hon att jag kan få sjuklön nu då jag inte längre har rätt till sjukpenning från FK.
Det har tydligen något att göra med kollektivavtalet vi har inom kommunen.
Om man hamnar i den knipa jag sitter i nu, där försäkringskassan anser att man inte har rätt till sjukpenning men läkare anser att man inte har arbetskapacitet så kan man söka och få sjuklön.
Jag måste dock kunna visa upp ett fortsatt läkarintyg för att det ska fungera.
Så jag måste alltså träffa läkaren idag.

Sen ska jag ner på kommunen och hämta blanketter och info om detta.
Å så måste jag in på AF för att anmäla mig som arbetslös samt visa upp papperet jag fått från kommunen.
På Onsdag eftermiddag ska vi ses och fylla i resten av informationen samt lämna in läkarintyg.

Nu var jag så virrig att jag glömde att fråga hur lång tid man kan få denna sjuklön men det lär stå i infobroschyren.

Just nu känner jag mig alldeles skakis.
Något spirar i mig som jag inte känt på länge.
Och jag hoppas, hoppas att detta går vägen.
Å så den förödande tomheten inombords, det känns som om jag deltagit i ett sjöslag.
Men det känns givetvis bättre nu än i morse.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!


6 kommentarer:

  1. Åh va skönt aTT höra att lite hopp tänts. Så lättad för din skull. Förstår att det är mycket att hålla reda på. Du fixar det här.
    Kram på dej! 💜

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är mycket nu men som sagt så känns det lite bättre.

      Kram

      Radera
  2. Så skönt! För dig att det finns en möjlighet till sjuklön. Hoppas ansökan går igenom =)
    Hur gick läkarbesöket ?
    Stor Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas oxå att den går genom.
      Det gick bra hos läkaren.
      Han sjukskrev mig till sista December, ytterligare en läkare som anser att jag inte är i skick att klara av arbete.
      Så skrev han ut nya recept på det som jag inte har innestående.

      Kram

      Radera
  3. Åh va skönt att höra jag har tänk så på dig i dag o undrat hur det gått. Skall i väg men var tvungen att titta in till dig & se och så blev jag såå glad :) håller tummen för att allt löser sig stor kram å koppla av lite nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Eva för tankarna du sänt mig idag.
      Kram och ha en skön afton!

      Radera