torsdag 15 september 2016

Skriet...





...eller Edvard Munch,  en norsk konstnär som till slut blev känd, för vadå?
Denne man kom att utgöra en viktig inspirationskälla för den tyska expressionismen.
Hans mest kända verk är "Skriet", vilket visar sig i fyra bilder med samma motiv.
Detta är min egen tolkning av "Skriet" utan egentlig tanke, bara känsla.



 

Skriet


Dånet av ljudet rungade
i det lilla köket
där hon satt på golvet
med ryggen mot väggen

hördes hennes
förtvivlade rop
eller dränktes det
i ljudet av dånet

eller var dånet av ljudet
hennes egna hjälplösa skrik?

Kramen om!





2 kommentarer:

  1. Edvard Munch blev nog mest känd för att han beskrev känslor i sina målningar.

    Jag tolkar bilden att man kan ha dödsångest och vara rädd för att bli galen av ångesten. Jag anta att det är så du har känt dig tidigare och fortfarande känner dig just nu eller har jag fel? Har det hänt någonting ytterligare förutom det med FK ? Har sos hört av sig igen eller?
    Stor kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej du har inte fel.
      Nej inget mer har hänt, jag hade bara en sån där vakennatt i natt.
      Det har väl hänt för mycket på kort tid så kroppen/knoppen revolterade.

      Kram

      Radera