måndag 31 oktober 2016

31 Oktober 2016...





Jag kör på sociala-medier-fria-dagar just nu (förutom tv;n och nåt inlägg på min blogg).
Efter två dagar och nästan utan någon uppkoppling så känner jag att jag fortsätter.
Det är skönt att vara oanträffbar.
Gör likadant med mobilen, har den på ljudlöst och kollar ca två gånger per dag om någon sökt mig.
Det är oxå skönt att låta mobilen ligga på nattduksbordet i sovrummet och jag knappt bryr mig om den.
Kan det vara frosten och kylan som gör att jag vill gå i ide, precis som björnarna.
Jag skulle passat bra som björn.

I går så såg jag en dokumentär om Hitler vilket gjorde att det växte en lust att titta på några filmer om just "The Holocaust".
Det blev "Schindler's List" och en annan film som heter "The devils arithmetic".
Båda filmerna är jättebra.
Och skrämmande och ändå kan aldrig en film visa den sanna och råa brutaliteten och omänskligheten som den var i verkligheten.
Man kan bara få en liten aning om hur det varit och sen får man gångra det miljarder gånger.




Jag har alltid varit väldigt vetgirig när det kommer till Hitler och hans gärningar.
Vet inte vad det är men jag har läst massor om honom.
Kanske jag velat förstå hur man är funtad som, när man agerade som han gjorde.
Vad hade han för psyke, vilken typ av människa var han, hur var han privat osv?
En annan del av mig känner att det kan bero på att jag har minnen därifrån.
Jag kan se mig själv i ett koncentrationsläger i ett tidigare liv.
Ni vet reinkarnation.
Många tycker att sånt är hokus-pokus men det gör inte jag.
Det finns något djupt inom mig som säger att det verkligen kan vara så.
Och det kan ju förklara dragningen till att vilja veta.

Nu tänker jag inte gå djupare i den funderingen, känslan.
Jag är den jag är och tror det jag tror.

Min dag fortsätter rulla, får se vad jag hittar på.
Kanske blir det fler dokumentärer som föder lust att se filmer eller så blir det bara en vanlig göra-ingenting-dag!
Vilket som passar mig utmärkt!

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!


10 kommentarer:

  1. "Scindlers list " har jag sett :) Funderat på att ta med dottern Jessica o se "Doctor Strange" på bio. Måste kolla när den går...
    Ha en fin måndag
    Kram

    SvaraRadera
  2. Låter så skönt att låta allt vara inom sociala medier men just mobilen är jag trött på många gånger ...låter som en skön dag för dig :) kram

    SvaraRadera
  3. Hua! Jag tycker det är jobbigt att se sådana där filmer eller serier. Klarar inte alls av sånt. Jag är inte ofta på internet... Jag är bara in för att kolla min mejl och blogg och i bland kolla upp Expressen/Aftonbladet osv... Klarar inte av att sitta längre stund vid datorn... Ha en fin dag!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är obehagligt att se såna filmer eftersom jag vet att det grundas på verkligheten, men jag kan ändå se dem.

      Kram

      Radera
  4. Mysigt att se film även om det låter till att vara rysliga sådana du tittar på med tanke på att de handlar om Hitler, men jag håller med om att det är ett intressant tema. Allvarsamt, tragiskt och viktigt att vi lär av vad som hänt så att vi aldrig gör om det igen.

    Kram och fin vecka!
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är viktigt att aldrig sluta informera så det aldrig blir glömt.

      Kram

      Radera
  5. intressant det där med tidigare liv. Funderar en del på det. Allt verkar ju möjligt. När jag gick förskollärarutbildningen fick vi läsa en bok av Alice Miller...kom inte ihåg vad den heter nu men hon behandlar bland annat Hitlers barndom. Just ja! Den handlade ju om svåra förhållanden under barndomen och Hitler ska ha haft en otroligt sträng far och levt i en kärlekslös familj. Intressant tycker jag, funderar ocks mycket på hur människor blir som de blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är intressant att fundera över reinkarnation oavsett om man tror på det eller inte.

      Kram

      Radera