fredag 21 oktober 2016

Fredagsfunderingar...





Äntligen får jag hem min käraste Mini.
Det är dags för mammavecka.
Å så jag längtat.
Min värld blir mer komplett när jag har honom hos mig.

Jag har t.o.m kommit på vad jag ska laga till middag.
Idag tar jag fram lergrytan.
Den har stått i skåpet länge nu.
Kan inte ens minnas när jag använde den senast.

Jag har tagit fram kycklingfilé från frysen.
Lägger dom i botten.
Sen ska jag göra en sås på tomatkross, finhackad lök, pressad vitlök,  sambal oelek, grädde, buljong, grönsaker och kryddor.
Häller såsen över filéerna och bakar i ugnen på låg temperatur. 
Till det blir det ris.
Mitt sinne säger mig att det kommer att bli kanongott.

I går cyklade jag till affären och handlade det lilla jag tänkt.
Det var skönt med frisk luft även om vädret var grinigt.
Det småduggade så jag blev lite blöt.
Jag sov en lång siesta efter lunch.
Sen satt jag och häckade framför SATC.

Min finaste Pappelino ringde framåt kvällskvisten.
Hans fästmö har än en gång fått ligga på sjukhuset för observation efter cellgiftsbehandling.
Nu har dom bestämt att dom inte ska ge henne den 6;e och sista dosen eftersom hon blir så sjuk och dålig av den.
Jag hoppas att det räcker och att hon kommer att bli frisk.
Hon ska få någon form av dropplösning för skelettet om ca 3 veckor, efter det ska hon få den lösningen två gånger per år samt äta tabletter 5 år framöver.

Och så berättade Pappelino att han själv varit hos läkare.
Han har haft en gräslig huvudvärk på slutet och nu har dom kollat upp skallen.
Han har en cysta på hjärnhinnan som dom tror är godartad.
Den trycker in i hjärnan så därför har han sån huvudvärk.
Han har fått tabletter som dom tror ska hjälpa.
I värsta fall får han åka till en större stad för eventuell operation.

Jag berättade för Pappelino att Maxi har väldigt besvärligt med vad hon tror är migrän.
Jag har försökt få henne att söka läkare men hon skjuter alltid upp det.
Nu är det såhär att min sk mamma fick en hjärnblödning då hon bara var några år äldre än min Maxi är nu.
Min farmor fick flertalet hjärnblödningar och var ganska så ung när hon fick den första.
Och så Pappelino nu då.
Han sa åt mig att prata vett med min dotter så att hon kollar upp sig.

Så jag ringde Maxi efter samtalet och berättade vad som hänt och pratade "vett" med henne så att hon faktiskt söker läkarhjälp.
Är det bara migrän, vilket jag hoppas så kan hon kanske få medicin som hjälper och lindrar.
Är det något annat så behöver hon behandling.
Nu målar jag inte f-n i taket förrän jag/vi vet.
Tror att hon blev ordentligt omskakad så jag hoppas att hon gör det hon borde göra, ringa och få en läkartid.

Ja jisses, tar det någonsin slut på alla bekymmer och all oro.
Jag blir alldeles knäsvag när jag tänker på allt som hänt den här hösten.
Det börjar kännas väl mycket nu.
Huvudet får ingen vila, det spinner i 120 knyck därinne.
Men nå så är läget, såhär ser det ut för tillfället.

Som sagt så är det skönt att få hem Mini idag.
Behöver det lugnet han utstrålar.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!












10 kommentarer:

  1. Du har verkligen haft en jobbig höst samtidigt som det händer saker och ting med din pappa och hans fästmö som du ej kan råda över också. Förstår att det sitter en stark oro i kroppen på dig. Hoppas att du även kommer att få din dotter att söka läkare för sin migrän. Migrän är ingenting att leka med och definitivt inte om det kan bli stroke eller annat av det hela.
    Stor helgkram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt, hösten har varit pest.
      Men nu har jag Mini här så veckan som kommer blir bra.

      Kram

      Radera
  2. Godmorgon! Härligt att Mini kommer hem ) Här blir det fullt hus i helgen! Vilken tur att dom både äter o sover hos svärföräldrarnas ! Både jag o döttrarna har migrän..inte alls kul....har varit lugnt på den fronten. Men jag vet ju att: chocklad, stark ost , för lite vätska, stress, dålig sömn gör att jag får det.....
    Ha en härlig fredag

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får en riktigt trevlig helg!

      Kram

      Radera
  3. Det är konstigt det där. Ibland är det mycket på samma gång, sällan som en olycka kommer ensam....usch hoppas det ordnar sig för er allihopa.
    Idag regnar det här och jag har varit på dejt...haha...en riktigt trevlig dejt...men skriver inget om det på bloggen, inte än i alla fall. Men du får veta!
    Stor kram
    /Margita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du så spännande, hoppas det leder till något gott för dig.
      Ska hålla tummarna!

      Varm Kram

      Radera
  4. Skickar dig en massa energikramar och så hjälper jag dig att hålla tummarna för er alla!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Aj då det var mycket på en gång. Hoppas att allt ordnar sig till det bästa!

    Kram och fin helg!

    SvaraRadera