tisdag 18 oktober 2016

En sån dag...





I går var en dag jag inte skulle vilja göra om.
Den var gräsligt jobbig.
Först kommunen och det mötet.
Jag kom i god tid och satt och väntade på en soffa i den stora entrén.
Kommunhuset är nybyggt och väldigt modernt.
Däremot vet i fasiken om det skulle vara ett trivsamt ställe att arbeta på.
Ingen förutom cheferna har en egen arbetsplats.
Först till kvarn vid skrivbord för de anställda ungefär.
Dom måste boka rum om dom ska ha besök, ett sånt som mitt för att ta som exempel.
Nej, fy för den lede, jag tror verkligen inte att det är enkelt att arbeta där.

Det blev en parentes där.
Jag skulle skriva om mötet.
Vi  hade ett rum inbokat.
Vi satt och pratade.
Jag hade en hel bunt med frågor.
Jag fick skriva under uppsägningen och avgångsvederlaget.
Så efter den 31 Oktober är jag inte längre anställd, jag har ingen arbetsgivare.
Representanten sa att dom har gjort vad dom kunnat när det gäller mig.
Kunde knappt hålla mig för skratt.
Som vadå?
Nå nu är den delen över i vart fall.
Jag hoppas på sikt att det leder mig till något gott.
Och kanske jag får lite respit och kan landa när jag inte längre behöver bekymra mig och grubbla över kommunen.

Sen gick jag upp till min gamla mentor på I.H.
Tog en kopp kaffe, fördrev lite tid och sen satte hon sig med mig och pratade om allt som hänt både henne och mig.
Hon har oxå problem med F-kassan.
Hon har precis fått avslag på ansökan om en viss dels sjukersättning.
Hon klarar inte av att arbeta heltid men se F-kassan är som dom är.
Så framöver riskerar även hon att bli av med sitt arbete.
Jag säger då det, gör F-kassan inget annat än förstör folks liv?

Och så var det dags för samtalet med kuratorn.
Vi skrev klart överklagan.
Jag fick ett kuvert med porto så det var bara att lägga det i brevlådan.
Enkelt.
Nu är det bara att vänta och se.

Vi hann prata en del om mitt mående och om hösten.
Jag var så gruvligt trött att jag såg sju stjärnor framför mig.
Så tydligen var jag riktigt rolig när jag berättade händelser för henne.
Och jag vet ju att jag har en dramatisk och teatralisk gåva men tänkte väl inte att jag skulle roa henne så i min misär.
Nu skrattade hon inte åt min misär, mer hur jag berättade det som.
Tror t.o.m att jag kom in i Bedaspråket en stund.
Egentligen minns jag knappt vad vi pratade om alls.

Så tog hon upp den brännande frågan om jag ville fortsätta prata med henne eller om jag ville ha en ny kurator.
Jag kände efter i magtrakten och insåg att jag hellre fortsätter med henne än byter kurator och måste börja om från noll igen.
Ny kurator kändes helt plötsligt inte som ett alternativ.
Och fram till Augusti var jag helnöjd med henne.
Det är ju efter det och hennes bortavaro som fick mig att känna som jag gjorde.
Å hon sa att hon blev glad över att jag ville ge det en chans till.
Så nu hoppas jag på bra kuratorsamtal framöver.
Hon berömde mig för att jag trots att jag egentligen inte orkat (i höst) ringt alla samtal, bokat möten, gått på möten och hållit bollen i rullning utan uppbackning av henne som det var tänkt.

När jag kom hem var jag fullkomligt tom i hela kroppen, i hela själen.
Jag satte mig på köksstolen och bara stirrade på ingenting.
Det gjorde jag länge.
Sen kom jag på att jag kanske borde äta något.
Hade inte ätit på hela dagen, bara druckit kaffe.
Så jag värmde en tallrik mat som jag inte kände nån smak av.
Snacka om avtrubbat sinne.
Sen rullade kvällen på.

Jag pratade med Beda en stund, Maxi och så Sconesmannen.
Den sistnämnda ville veta hur dagen gått för mig.
Han visste att jag skulle på möte med kommunen.
Så vi pratade om saken framlänges och baklänges.
Tills jag var tvungen att avsluta för att lägga mig.

Sömn i natt, ca 1 timme på raken sen ut och in i något slags dåsande tranceliknande tillstånd.
Så givetvis är jag mör i dag och gräsligt trött.
Det känns som om jag blivit överkörd av en ångvält.

Dagens agenda är tom och så ska den förbli.
Det blir en dag som jag kommer att tillbringa i sängen.
Behöver vila.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!










6 kommentarer:

  1. Hoppas att du får vila idag:) Har ju haft en värkfylld natt så jag har inte sovit såå bra. Menar nog på vattengympan idag. Nästa vecka far jag inte. Sen hämta ungdomarna o så blir det nog vila resten av dagen. Imorgon laboratoriet kl 9....
    Kram på dej <3

    SvaraRadera
  2. Men usch för dem att demens kan säga att dem gjort allt för dig!!! det stämmer ju inte någonstans, fasar för allt med FK jag är ju utbränd och vill börja arbetsträna först sen jobba 1/2 tid ett tag men vet inte ens vem som bestämmer om man får det ...hoppas du får pengar nu ändå fattar inte att fk förstör för folk, trodde dem vartill för att hjälpa folk! Ja vila du ha det gott så ses vi när du är åter stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får som du vill, så du inte blir mer sjuk.

      Varm kram

      Radera
  3. Stor kram till dig du fina!

    Må väl!

    SvaraRadera