lördag 1 oktober 2016

Lördag och eremitfunderingar...





Sitter som vanligt i mitt kök.
Är fortfarande lite förbluffad över vilken skillnad det blev i köksfönstret när jag köpte nya grönväxter dit.
Jag ser ut utan problem.
Djungeln som växte där tidigare gick helt överstyr.
Det var inte mycket av fönstret som syntes och de odjuren började växa in över köksbordet oxå.
Nej då,  jag har inte gröna fingrar men mina växter växer ändå som tok.
Eller så har jag det på mitt eget lite nonchalanta sätt.
Och jag pratar i alla fall med dom när jag vattnat växterna.
Och dom växer sig ur krukorna.
Borde plantera om flera stycken men det är ju fel årstid för det.
Får se hur det blir.

Hört i Torsdags.
Mobilen ringer;

- Vart är du någonstans, jag är redan på byn?
- Jag står och väntar på bussen.
- Men kan du skynda dig då?
- Okej jag ska försöka vänta lite snabbare!

Det är rart med barn, eller hur?

Men nu har jag ett helt tomt hem.
124 kvadrat och en inglasad altan på närmare 20 kvadrat helt för mig själv.
Jag bor stort när jag är ensam.
Vi bor stort när Mini är hos mig oxå men det blir tydligare när jag är ensam.
Jag har i sig inget emot ensamhet, då jag i mångt och mycket är en inbiten eremit.
Jag tycker om att gå omkring och diskutera med mig själv, jag pratar alltid högt när jag är hemma.

Jag har inget ont av att sitta på egen hand när det är helg fast man är ensammare än under vardagarna.
På helgerna hittar man på familjestuff, man har parmiddagar, reser bort över helgen osv.
Den där singelkvinnan blir inte så ofta inräknad.
Och det i sig är väl inte så konstigt.
Vem bjuder in en singelkvinna till en parmiddag liksom?

Mobilen är oxå extra tyst under en helg.
Det är inte ofta den ljuder.
Folk har annat för sig.
Å jo jag har visst några som ringer om än inte ofta men som brukar vara ganska så påstrukna vilket gör att jag inte tycker att det är så roligt att svara på de samtalen.
Jag låter oftast bli att svara efter jag tittat på klockan och sett att det är sån tid att vinet förmodligen har flödat lite väl mycket.
Det är samtal jag lika gärna kan vara utan.

Och av någon anledning så går timmarna, blir till dagar och vips är helgen slut.
Och jag har tagit mig genom den.

Hade jag inte haft min eremitiska ådra så hade jag nog tyckt att de ensamma helgerna varit förskräckliga men just idag stör det mig inte alls.
Jag trivs i mitt eget sällskap.

Däremot erkänner jag att jag känner mig mycket mer levande då jag får  hem Mini och vi har helg ihop.
Det är dömysigt.
Något jag ständigt längtar efter.
Men jag har ju två liv, den då jag är mamma och den då jag är en ensam singelkvinna.

Och jag får ju den sociala biten under veckorna.
Beda tittade in igår igen under sin lunch.
Det blir tredje gången denna vecka.
Och vi hade som vanligt väldigt gemytligt.

Och i går eftermiddag fick jag krama om Mini extra hårt när han var här och hämtade sina saker.
Om en vecka är han tillbaka igen,tack och lov!

Kontentan då,
Jag är ensam varannan vecka, det kanske inte är en självvald ensamhet alla gånger men jag får det att fungera och jag trivs på något vis helt på egen hand.
Det är inte synd om mig.
Jag har provat att vara ensam i ett parförhållande så jag vet att det är värre.
Jag är i stort en eremit men har otroliga sociala talanger som jag inte använder särskilt ofta.
Jag har blivit ganska så bekväm i min ensamhet, jag äter när jag vill, sover när jag vill, vaknar när jag vill och lägger mig när jag vill.
Det är ganska så behagligt att slippa visa hänsyn till någon annan som kanske vill något helt annorlunda än jag själv.
Jag klarar mig bra som eremit!

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!























6 kommentarer:

  1. Vad kul att Beda kom in en sväng...i mångt o mycket så är jag rätt så ensam på dagarna..speciellt då M har mycket jobb därute el i ladugården. Men det är lugnare under vintern....i o för sej är ju barnen i skolan då....men snart är ju en a dom hemma på heltid :)
    Ha en härlig lördag

    kram,krarm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är alltid roligt när Beda tittar in.

      Kram

      Radera
  2. Jag har börjat gilla mej själv mer och mer. Har kommit på att jag är rätt trevlig att umgås med. Och faktum är att jag vill inte bo ihop med någon. Tänk att behöva prata jämt,att dela tvdosan med någon,inte äta det jag vill, lägga mej när jag vill mm. Näe fy,jag behöver min ensamhet. Möjligtvis är en trevlig särbo det mesta jag kan sträcka mej till tror jag...kanske...

    Trevligt att Bea kom enstund, det räcker gott antar jag.
    Va fint det blev i fönstret med blommorna. Nytt och fräscht, det gör mycket.

    Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt när man kommer till den fasen att man trivs med sig själv.
      Jag har svårt att tänka mig att bo med någon man oxå.
      Huvva.

      Kram

      Radera
  3. Hej ..ja du bara en enkel sak som en växt kan förändra o kul är det, oj så stort du har :) men är det billigt så kan det kvitta ju. Ja ensamhet är ok men hittar man rätt så vet man aldrig ;) hoppas denna lördag blir bra o du kan ha det gott kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nya växter kan förgylla tillvaron.
      Jo jag bor stort och billigt!

      Kram

      Radera