måndag 24 oktober 2016

Ny vecka...




Millan och Midi 2012


Ja men se där, nu har vi en ny vecka igen.
Ånyo en Måndag.
Jag och min kaffemugg har startat upp dagen.
Mjukstart skulle jag kalla det för.
Har inget särskilt inplanerat idag och det känns himla braigt.

Ångesten klingade av under gårdagens sena förmiddag.
Sen kom den stora tröttheten.
Den är liksom förlamande.
Jag vilade mycket igår.
Samt var i köket och förberedde middagen.
Det tog sina timmar att få ihop köttfärsbiffarna för jag orkade inte göra dom utan avbrott.
Men middagen blev supergod.
Köttfärsbiffarna smakade delikat.
Å så blev det många så jag har frusit in 4 middagar för två personer samt en middag för en person.
Plus att jag har en middag till i kylskåpet.
Just den biten tycker jag om, att ha färdig mat i frysen att ta fram de dagar jag verkligen INTE orkar laga middag.
Det är skönt och en trygghet.
Jag vill ju givetvis att Mini ska få äta god hemlagad mat när han är hos mig.
Jag är inte mycket för hel/halvfabrikat eller skräpmat.

I morgon så börjar pengar rulla in på mitt konto.
Det känns underbart för det har varit aningen magert i börsen sista veckan.
Vissa månader räcker pengarna helt enkelt inte till.
Det händer att jag ibland lånar pengar men jag försöker undvika det i högsta mån för det kan så lätt bli en ond cirkel.
Lånade pengar ska betalas tillbaka, man får mindre på kontot som kan göra att pengarna inte räcker och så lånar man igen...och igen...och så sitter man i ekorrhjulet.
Det tilltalar mig inte alls.
Så därför försöker jag klara mig även om jag nästan knappt har en spänn på mitt konto.
Jag har ju alltid mat hemma, det är det där lilla extra jag inte handlar när jag har snålt med pengar, och det där lilla extra klarar man sig alltid utan.

Man blir inte rik på att vara sjukskriven eller få sjuklön, det är inte så mycket pengar det handlar om som man ska försöka leva på.
Man får prioritera det som är viktigt, betala sina räkningar, låta bli att shoppa och vara ekonomiskt.

På tal om sjukskrivning, sjuklön och pengar.
Nästa Måndag är sista dagen jag har en arbetsgivare.
Sen går jag över till avgångsvederlag i tre månader.
Efter det så har jag ingen riktig aning om vart jag får mina pengar från.
Hur jag ska överleva?

Jag har ännu inte kommit sams med att jag blev uppsagd av min arbetsgivare.
Jag ser fortfarande inte riktigt det goda som kan komma ur detta.
Jag känner mig fortfarande vilsen när jag tänker på det.
Men jag vet att det inte fanns något val så det finns kanske någon mening med det.
Nåväl, jag lär väl märka så småningom huruvida det blir positivt i slutändan eller inte.

Nu ska jag dricka mer kaffe, bädda min säng och tömma diskstället sen får dagen bli som den blir.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!





4 kommentarer:

  1. God morgon vännen ...vi sitter båda med vårt kaffe o avgudar det som vi gör :) du är duktig med maten men som jag så är hemma mat bäst absolut o barnen skall ha det så tycker jag med. Men vad är det jag läser?? vet du inte var du skall få pengar från sen?? men herre jäklar dem kan väl inte lämna dig så utan inkomst?? inte klokt ju!! ja måste man så måste man få det att gå ihopa o låna är inte en bra lösning så tänker jag med ....hoppas dagen blir fin för dig :) stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu vet jag inte alls hur jag ska få inkomst efter Januari men jag får se vad som händer.

      Kram

      Radera
  2. Det är bra med riktig mat i frys och kyl att plocka fram. Jättebra.

    Hoppas det ordnar sig med din framtida inkomst. För alla har väl rätt att leva. Det ordnar sig tror jag.

    En stor kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är så enkelt att kunna ha det så.
      Jag hoppas givetvis oxå det även om jag just idag är totalt ovetandes.

      Kram

      Radera