söndag 9 oktober 2016

Söndag och nötrullader...





Jag  tassade upp tyst idag, öppnade ytterdörren och tittade ut i farstun för att sen om Minis skor stod där.
Och det gjorde dom så han är hemmavid, sussar sött i sin säng.
Vadan detta undrar ni kanske?
Jo Mini åkte in till byn i går eftermiddag.
Goda vänner skulle träffas över en filmkväll.
Han visste inte om han eventuellt skulle sova hos sin far, närmare än hit ut till mig.
Men tydligen fick han kanske skjuts hem för han sover i sin säng nu.

Så jag blev mol allena här igen.
Satt och såg Sex and The City, de allra första avsnitten.
Och det roade mig fram till läggning.
Nu ska jag ärligt erkänna att jag inte satt uppe så särskilt länge.
Var väldigt trött efter Fredagens tjejmiddag.
Så jag kröp ner i sängen ganska så tidigt och låg och såg på kunskapskanalen.
Mycket bra tv kanal.
I början tittar jag med bägge ögonen, sen blundar jag med det ena och så med det andra så att jag bara ligger och lyssnar.
Skön nedvarvning tycker jag.

I dag ska jag laga mat som dels tar lite tid att göra och samtidigt sköter sig själv.
Jag ska göra fyllda nötrullader.
Det var jättelänge sedan jag gjorde det sist.
Jag kryddar köttet, lägger på en baconskiva, sen en röra på dijonsenap, finhackad rödlök och färsk persilja, kanske en morotsstav eller två, så rullar jag ihop rulladerna och fäster med tandpetare.

Steker köttet runt om och lägger sen i grytan.
Häller vatten i stekpannan så jag tar till vara på det goda efter stekning, slår över i grytan, tillsätter mer vatten, buljong, kryddor, vin, lök och morot.
Smakar av buljongen när den kokat ihop i fall jag ska tillsätta något mer.
Låter köttrulladerna puttra sakta i skyn tills dom är riktigt möra.
Låter sen skyn koka ner till kanske hälften, silar av den och gör sås på den.

Till det ska jag servera pressad potatis och någon form av grönsak.
Har inte bestämt om det blir varma grönsaker eller en kall sallad.
Så serveras givetvis svartvinbärsgelé till.

Det blir en härlig Söndagsmiddag, kött, sås och pärern.

Rullader går ju att göra på många olika sätt, jag bestämde detta utifrån vad jag har hemma.
Det är lite joxigt och det tar sin tid att laga men det är värt mödan sen när man äter dom.
En av mina ungdomars absoluta favoriträtter.

I övrigt lär jag inte orka göra något annat.
Ska fortsätta se SATC som jag påbörjade igår.
Mycket mer än så erbjuder inte denna dag!

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!





7 kommentarer:

  1. Här blir det lax i ugn med tillbehör :) Sen får vi se vad söndagen bjuder på.Blir troligtvis en serie på min surfplatta el så lyssnar jag på Spotify :) En promenad ska det bli också
    Ha en skön söndag! Kram <3

    SvaraRadera
  2. Låter som du är nöjd över dagen o gårdagen och vilket bra val av serie satc det är min favorit har boxen o filmerna varit på premiärerna på bio :) dom är så mysiga att titta på :) kanske dax för mig med att plocka fram ...mmm gott med maten här blir det enkelt har inte ork att stå vid spisen.kram å fin söndag

    SvaraRadera
  3. Åh hela min kommentar försvann :( va mysigt det låter så din söndag blir nog toppen bra val av serie att se :) me love :) ha nu en skön söndag kram

    SvaraRadera
  4. Va god mat ni ska äta. Skönt att Mini är hemma igen. 😀
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du maten blev himmelskt gott.

      Kram

      Radera