tisdag 25 oktober 2016

Tidig morgon och det ska vara mat i kylskåp Millan...






Klockan är inte så mycket än, bara 06.40.
Jag sitter som vanligt med en het mugg kaffe.
Skönt att få lite värme efter morgonens första cykeltur i regn och rusk.
Japp, jag har redan hunnit iväg en stund.
Gillar när affärer öppnar 06.00.
Närmsta affären gör det och jag behövde köpa mjölk, ost och bröd så Mini får i sig en frukost innan skolan.

Senare ska jag cykla in till byn och handla lite till.
Har dock inte riktigt grepp om huruvida jag ska cykla in per omgående eller vänta några timmar.
Hade varit skönt att slippa regnet men å andra sidan kan det regna hela dagen.
Tja, jag får se hur det blir.

I går var en lugn dag för mig.
Återhämtade mig efter panikångestattacken.
Känner fortfarande av den där förlamande tröttheten som alltid följer på så kraftig ångest.
Det är som att kroppen egentligen inte ens orkar vara upprätt, den vill till sängen och vila.
Jag får tvinga mig till att kliva ur sängen, göra nåt vettigt här hemma osv.
Såhär kommer det att kännas ytterligare några fler dagar.
Jag kan proceduren vid det här laget.

Till middag åt vi rester.
Jag valde Fredagens kycklingfilé och ris medans Mini ville ha Söndagens köttfärsbiffar med stekt lök, sås och pressad potatis.
Till det varma grönsaker, sparris och gröna ärtor.
Det var så skönt att slippa laga middag.
Jag är verkligen tokförtjust i min mikro, den tjänar mig ypperligt väl.

Jag frös in resten av kycklingfiléerna så nu finns det i frysen med.
Som sagt, jag gillar att ha färdig mat i frysen.

En annan sak som jag gillar är att det blivit så pass kyligt ute så att jag kan använda min inglasade altan som ett extra kylskåp.
Dels kyls maten ner per omgående och dels så får jag plats med annat i mitt vanligtvis så fulla kylskåp.
Eftersom altanen är inglasad får jag inga oväntade besök av exempelvis nyfikna fåglar.
Så maten är safe där tills vi har en restdag och efter det så fryser jag in det som finns kvar.

Ja ni, det är annat ljud i skällan såhär i den ålder jag är i dag jämfört med när jag var ung och nyss flyttat hemifrån.
Då hade jag nästan aldrig något i kyl, frys eller skafferi.
Däremot hade jag alltid en massa alkohol i kylskåpet.
Det var ju bara jag som hade flyttat hemifrån och bodde själv så alla mina vänner använde mitt kylskåp som förvaringsplats i stället för att ta hem det och kanske bli påkommen av föräldrar.

Det hände en och annan gång när finaste Pappelino hälsade på mig att han öppnade mitt kylskåp.
Vips så fick han bråttom att åka iväg, sa att vi ses snart.
När han kom åter hade han några kassar från affären.
Han gick in i köket, tömde kylskåpet på alla flaskor och burkar och ställde dom demonstrativt på köksbordet och började packa in det han handlat i kyl och frys samtidigt som han med mycket bister min sa;

- Det ska vara mat i kylskåp Millan!

Hihi, det var tider det.
Å så länge sedan.
Det måste vara någonstans mellan 30-33 år sedan nu.
Herre jisses, vart har tiden tagit vägen?
I dagsläget förekommer alkohol inte särskilt ofta i mitt kylskåp då jag ytterst sällan dricker.
När jag blev äldre och klokare än som 16-19 åring så använder jag kylskåpet för vad det är till för, att förvara matvaror i.

Nu ska jag duka fram frukost till Mini.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!













8 kommentarer:

  1. God morgon ..oj va du är hurtig att ge dig ut såå tidigt ...men allt för ns barn så klart :) skönt med mat i kylen :) låter som en fin dag för dig & skönt att du sovit stor kram å fin dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är skönt att göra bort handling tidigt då det är få människor på affären.

      Kram

      Radera
  2. Hoppas att du får en bra tisdag

    kram,kram

    SvaraRadera
  3. Regnar inte här, men det ska tydligen komma snöslask senare...glömde ju skriva det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snöslask, huva.
      Här har det regnat till och från hela dagen.

      Kram

      Radera
  4. Hade mataffären varit öppen redan vid sextiden hos mig också hade nog jag också valt att handla direkt dem öppnade. För är det fullsmockat med folk i en mataffärer och jag ska handla så även om jag har en kom ihåg lapp så skulle jag glömma bort det mesta av det jag skulle ha. Det är så mycket bättre när man kan handla tidigt innan folk börjar droppa in å ska handla. Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, jag gillar att handla tidigt då det knappt är några människor på affären så man kan tänka i lugn och ro utan att känna sig stressad.
      Här öppnar som sagt närmsta affären 06.00 och affären jag brukar handla på i byn öppnar 07.00 så de tiderna gillar jag.

      Kram

      Radera