tisdag 29 november 2016

En olycka kommer sällan ensam...





Jag vet fortfarande inte om det var magsjuka  jag hade igår. 
Jag tror jag kräktes tre gånger och that was it liksom.
Det kanske bara var något jag åt i Söndags, vem vet.

Nå jag tog cykeln bort till närbutiken precis när den öppnade och det inte var någon där, behövde köpa cigg.
Cyklade hem igen och klev av cykeln och styrde den nerför slänten och vad händer?
Hela högerbenet viker sig och knät (som jag sträckte i Fredags) hamnade i en ytterst konstig vinkel.
Jag kunde knappt ta mig framåt.
Fick i alla fall lov att ställa in cykeln i förrådet och sen försöka ta mig inomhus.
Lätt var det inte.
Knäet värkte något rent bedrövligt.
När jag kom in så letade jag fram ett stödförband för att dra över knäet.
Beda var så snäll och köpte värktabletter till mig och kom med dom på sin lunch.
Lite bättre blev det men f-n så ont det gör.

Inte nog med det.
Jag haltade ut och hämtade posten under sena eftermiddagen och vad  hittar jag där.
Jo ett brev från försäkringskassan där det står att dom inte tänker ge mig sjukpenning  f.o.m den 2/11 t.o.m den 31/12.
Dom relaterar till den medicinske utredningen som gjordes och än en gång läser jag;

"Försäkringskassan gör den samlade bedömningen att det medicinska underlaget inte motsäger att du har förmåga att arbeta i mindre fysiskt belastande arbeten utan krav på hög kognitiv förmåga. Sådana arbeten är normalt förekommande på arbetsmarknaden".

Tidigare i brevet så står att läsa, det mesta som finns i läkarutlåtandet varför jag inte kan arbeta så som starka suicidala tankar, knappt tre timmars sömn per natt, kraftiga ångestattacker, daglig ångest, koncentrationssvårigheter, svårt att sköta om mig själv samt genomföra dagliga rutiner, lättstressad, kan bli sängliggande i dagar efter att ha engagerat mig i sociala sammanhang osv.

Dom erbjuder att ordna ett möte med Arbetsförmedlingen för att jag ska få veta hur dom kan stötta mig.

Detta är rent ut sagt skrattretande.
Ska jag måste ta livet av mig för att få dom att förstå att jag mår för dåligt för att kunna arbeta.
Så handgripligt ska jag väl ändå inte behöva gå tillväga.
Å något nytt sjukskrivningsärende blev det tydligen inte.
Det var alltså INTE som två olika personer på F-kassan sagt till mig.

Gårkvällen var inte trevlig.
Förutom knädjävulen så sköljde än en gång en våg av oro och ångest över mig.
Dagen var liksom förstörd, så förstörd den bara kunde bli. 

Idag känns det inte så mycket bättre.
Skrev ett mejl igår till min handläggare på AF, får se om hon svarar.
Så bollen ligger nu helt och enbart hos AF.
Det lär bli utredning och dom kommer att knäcka mig.
Vem ska sopa ihop bitarna av mig när jag ånyo kraschar?
Jag känner att jag inte orkar ännu en gång.
Det är inte mänskligt att behöva utsättas för sånt här.

Vet inte ens varför jag ska gå kvar på Psyket.
Dom kan ju följaktligen inte hjälpa mig heller och mer medicin tänker jag inte äta, så det så!

Å nu blev det ett gnälligt inlägg igen men vad gör man när livet håller på att rasa samman igen?

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!

Ps. Det har snöat av attan så nu är det vinter ute igen...blää!








12 kommentarer:

  1. Men stackare där, när jag läser blir jag förbannad, hur fan kan dem göra så mot dig??? detta är inte klokt!! var kommer du nu att få pengar från? skall du bara må dåligt liksom?? nä överklaga Millan dem kan inte få behandla dig så!! stor kram till dig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir oxå förbannad men just nu känner jag mig bara uppgiven.
      Överklaga går väl men det tar sån energi att göra det så jag vet inte.

      Tack för kramen fina du!

      Radera
  2. Nämen usch alltså! Såå kan dom ju inte bete sej! Blir arg å dina vägar!
    Försök nu ändå ha en så bra dag du kan. Hoppas att benet blir bra
    Kram,kram

    SvaraRadera
  3. Men fy vilken otur du har. Tur att du inte bröt dej.
    Ok fk,ja vad ska jag säga... Dom är helt otroliga. Tycker synd om det som får kämpa så.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Försäkringskassan är verkligen en myndighet som leker rysk roulette med sjuka människor. Bara jag ser ordet försäkringskassan så ryser jag. Det är liksom lika med krångel, tjafs och ångest. Att du inte orkar överklaga förstår jag. Verklig.
    Har ditt knä svällt upp efter att benet vek sig ? Hoppas att du har kunnat sova å inte haft allt för ont knäet/ benet.
    Krya på sig kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ryser oxå när jag hör FK.

      Knät är lite svullet men inte så farligt.
      Jag har stödförband.
      Har ätit sömntabletter och värktabletter så peppar,peppar sömnen har varit hyfsad så länge jag inte rört mig.

      Kram

      Radera
  5. Gnäll på du, för vem skulle inte göra det i din sits. Förstår det är jobbet fr. Låter som ingen förstår dig. Nån sorts hjälp måste ju du få.

    Stor kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag hoppas oxå på hjälp.

      Kram

      Radera
  6. Nä men huj! Läser din blogg baklänges nu. Hade själv problem med knäet två veckor i oktober. Man är verkligen handikappad, också fastän man inte nödvändigtvis måste ha kryckor. Hade stöd runt det då, sedan blev det bra - hoppas det håller... är väldigt försiktig.
    Är ditt bättre nu? Annars kan du kanske räkna med att du dras med skadan 2 veckor, i värsta fall en månad eller mer :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vist blir man handikappad av att linka sig fram.
      Gick en lite längre tur idag och det var inte vidare bra.
      Hade glömt sätta på stödförbandet så nu värker det som attans igen.
      Det blir till att vara mer försiktig.

      Kram

      Radera