söndag 20 november 2016

Lite blandad kompott...





Så är Söndagen kommen.
Jag var väldigt osäker i morse vad det var för dagen, tur jag har mobilen, den har mer koll än vad jag har.
Å andra sidan så är det högst irriterande när jag lägger mig en Lördagskväll och sen har svårt att minnas dagen när jag vaknar.
Söndag kommer alltid efter Lördag så vitt jag vet.

I går var jag i alla fall fullt medveten om att det var Lördag.
Jag dukade upp en härlig helgfrukost till mig och Mini som jag alltid gör när han är hos mig.
Det fanns kaffe, mjölk, oboy, kokt ägg, kaviar, surdegsbröd, olika sorters hårdbröd, falukorv i tunna skivor, majonnäs, leverpastej, clementiner och rödvinbärspaj med grädde.
Helgfrukosten brukar se lite olika ut beroende på vad jag har hemma.
Vi sitter alltid länge och myser över frukosten.
Det är faktiskt de enda gångerna jag äter frukost, helgerna när jag har Mini hos mig.
Annars är jag ingen frukostmänniska.

Resten av dagen gick i lugnets tempo.
Mini hade önskat en pastagratäng till middag så jag gjorde en sån med köttfärs och  röd lök i.
Den blev jättegod.

På kvällen klädde jag mig och gick på en liten promenad.
Det var faktiskt jätteskönt väder ute.
Uppehåll och nån plusgrad och ingen blåst.
Jag kände mig väldigt uppfriskad av promenaden.
Ägnade resten av kvällen framför datorn och playtv.
Mini spelade.
Det är så härligt att höra honom, han pratar ju med sina vänner samtidigt som han spelar och dom har så roligt så.
Det är skratt och skrik för hela slanten (ibland tror jag att det är 10 personer inne på hans rum för det låter som så). 
Men det är inget som stör mig, han har ju bara roligt!

Idag så är det då som jag fick kolla upp, Söndag.
Vi tar det lugnt idag och njuter av dagen.
Mini behöver sin vila för dom har fullt upp i skolan, det börjar ju närma sig vinterlov så det är massor av prov innan dom får gå på ledighet.

Till middag blir det pressad potatis, nötrullader med god sås, grönsaker och svartvinbärsgelé samt kladdkaka med lättvispad grädde.
Det är så härligt att plocka fram "färdig" mat från frysen.
Tror dock att det här var sista lådan med rullader.
Det är härligt att kunna servera en god middag utan så stor ansträngning från min sida.

Kom på i morse att min sk. mor fyllde år igår.
Hon blev 72 år.
Tror faktiskt inte att hon firade sin födelsedag då hon alltid haft noja över sitt åldrande.
Det har hon omedvetet lärt mig, att åldras med behag och utan olust.
Att acceptera den ålder jag är i utan att krisa.
Jag har sett hennes svårighet att bli äldre och hur mycket tid som gått åt till att försöka lura omvärlden för att hon låtsats att vara yngre än hon varit.
Det gick t.om så långt ett tag att när jag var i 16-20 års åldern inte fick kalla henne mamma i sociala sammanhang för att ingen skulle tro att hon var så gammal att hon hade en sån vuxen dotter.

Men inte lurade hon särskilt många.
Åldrandet syns mer på den som har svårt med acceptans än den som bejakar det.
Det blir tillgjort och inte vackert.

Själv har jag som sagt inga problem med min ålder.
Jag är 49 år, fyller 50 till sommaren.
Jag strävar inte efter att vara så ung som möjligt däremot har jag fått höra att jag har ett ungt ansikte och åldras med behag.
Själv har jag ingen aning.
Jag är den jag är.
Ålder är bara en siffra, tänk om min sk. mor oxå skulle komma fram till det, då hade hennes liv blivit enklare.

Hur ser ni på ert åldrande?

Nä nu ska jag duka upp frukost och se om Mini vaknat.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!





14 kommentarer:

  1. God förmiddag :) låter som en mysig helg, men jag vet att du har det då dina kids är där ..ja du åldrandet är ett naturligt stadie i livet och jag är stolt över mig :) fin bild ha en fin söndag kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, min helg är mysig.
      Å jo du har så rätt, det blir så per automatik då jag har Mini här.
      Bästa veckorna helt klart!

      Kram

      Radera
  2. Hoppas din Söndag blir en bra dag =) Varje ålder har nog både sina positiva och negativa sidor och även charm. Man är nog inte äldre än man känner sig, åtminstone inombords.( En del dagar är man 20 år, en del dagar 80 år.) Och man är ju i grunden samma människa oavsett ålder.
    Sedan har man väl fått mera erfarenhet och förhoppningsvis blivit klokare med åldern också. Men vem den där tanten som tittar tillbaka på mig i spegeln om morgnarna är - det har jag ingen aning om? "ler".
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog kan jag känna mig så ibland med, att jag inte riktigt känner igen mig i spegeln och andra gånger kan jag haja till över kalaspinglan som visar sig.
      Det är lite från en dag till en annan men samtidigt har jag inga problem med det.

      Kram

      Radera
  3. Hoppas att du får en fin o mysig söndag ) Varje ålder har sin charm Jag har fyllt 52 år ,Känner mej inte så mycket äldre. Alla säger att jag ser ung ut. I grunden är man ju samma människa hela tiden:) Bara skönt att bli äldre...
    HA som sagt en fin söndag
    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hitintills har Söndagen artat sig väl.
      Det är bra att vara sams med sin ålder.

      Kram

      Radera
  4. Runt 40 tyckte jag åldern var jobbig. Nu är jag 47 och tänker inte på det längre. Det är som det är. OCH som du säger, åldern är bara en siffra. Man är inte äldre än man gör sej.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt och det blir så mycket lättare om man är sams med sitt åldrande.

      Kram och ha en fin dag!

      Radera
  5. Oh så mysigt att ni har sådana frukostar, det skulle en annan med vilja ha :) här blir det bara lite yoghurt och müsli:)

    Hoppas du haft en härlig helg utöver! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, alltid på helgen när Mini är hos mig.
      Min helg har varit lugn och skön.

      Kram

      Radera
  6. Har ni några tips på blooggportalen som man kan blogga på? För jag vill byta bloggportalen nu framöver. Vill har en enkel som man kan med. Tacksam för tips! Tack i förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr kan jag inte tipsa dig, trivs här på min portal blogger och känner inte till annat.

      Kram

      Radera
  7. Så mysigt att ni åt frukost tillsammans. Ibland är det också mysigt:) Vi gillar frukost på hotell när vi är där...eller när vi är på resa och på rull...då kan vi göra lite mer frukost mys :) Så bra att du inte bryr dej om åldern...det gör inte vi heller. Vad ska man göra, alla blir vi äldre. Finns inget värre än dom som fixar stora fläskläppar för att dom tror att dom ser bättre ut då. Förresten ser jag att vi har samma frisyr nu. Du var fin på bilden:) Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja frukost tillsammans med Mini på helgerna är alltid mysiga.
      Jag gillar oxå hotellfrukost men det bli i princip aldrig av då jag aldrig sover på hotell nuförtiden.

      Tack för komplimangen.

      Kram

      Radera