lördag 5 november 2016

Lördagsmorgon...





Helgen är här, det är lördagsmorgon.
Och så är det Allhelgonahelgen.
En sk dubbelhelg som alltid gått mig förbi.
För mig har det alltid känts som en helt vanlig helg med en lite tvist.
Förr om åren besökte jag gravar och tände ljus men nuförtiden då jag inte har bil så blir det inget sånt.

Idag skiner solen från en klarblå himmel.
Det är minus 7 grader.
Snön som föll tidigare i veckan ligger fortfarande kvar.
Inte nåt särskilt tjockt täcke men det lyser upp.
Jag gillar varken snö eller kyla men det vet ni redan om som läst min blogg ett tag.
Jag kan inte se någon tjusning med vintern.
Den är en av mina värsta fienden som verkligen kan få mig på knä.

Men att sitta inomhus och titta ut så är det vackert, vitt och gnistrande.
Å sen inte mer än så.

I går fick jag hem ljuvligaste Mini.
Som jag saknat honom.
Det känns jättefint att han är här.
Vi åt middag och efterrätt.
Och sen myste vi resten av kvällen.

Idag så blir det lite "godare" middag.
Kan ju passa fint då det är Allhelgonahelgen.
Jag gjorde i ordning den vitlöksspäckade skinksteken i lergrytan igår.
Så silade jag av skyn, lät den koka ner en stund och sen skapade jag en helt ljuvlig sås till steken.
När man har en bra grund att utgå från så  behövs det knappt att tillsättas några fler kryddor alls, den brukar bli bra som den är.
Det enda jag tillsatte var en matsked svartvinbärsgelé, mer än så behövdes inte.

I dag ska jag skära upp steken på skärmaskinen så det blir tunna och fina skivor.
Sen ska jag göra hasselbackspotatis och någon form av grönsak.
Vet inte om grönsakerna blir varm eller kall.
Det får jag se.

Jag har bjudit hit Maxi på middag om hon inte har något särskilt för sig.
Jag får se om hon dyker upp, man vet ju aldrig med ungdomar och ledig helg.
Det kan ju hittas på något skoj oxå, nåt som är skojigare än en middag hos mamman.

Just nu kokar jag ägg.
Vi har ju alltid mysfrukost på helgen när Mini är hos mig.
Det blir kokt ägg, kaviar, kaffe, obo'j, ost, yoghurt, ciabatta, havreknäcke, tunnbröd, smörgåsgurka, skivad färsk gurka, tomater, köttpålägg, bananer, chokladmuffins och singoalla.
Det är mysigt när det finns lite allt möjligt på frukostbordet, gärna frukt och något gott "sött" mot slutet.
Å med Mini äter jag gärna frukost även om jag sällan annars äter det.
Dels är klockan senare och dels är sällskapet bättre än när jag är ensam.

Förkylningen då?
Nope den har inte gett med sig ännu.
Jag har hållit på såhär sen den 12 September när jag fick sjukpenningen indragen.
Det har varit flertalet möten lite här och där och min kropp klarar tydligen inte av det.
För varje gång jag varit på ett möte slår förkylningen till igen och när den sen börjar kännas bättre seglar ett nytt möte upp vid horisonten och vips åker jag dit igen.
Det är ganska så tröttsamt.

Nu ska jag klä mig och cykla bort till närmsta butiken för att köpa dricka.

Ha det bäst alla fina!

Kramen om!









8 kommentarer:

  1. Här blir det fisksoppa idag..så originellt ;) Igår blev det hämtpizza o imorgon äter vi broiler o ris. Blir nog inte av att åka till graven..orkar inte till min hemby idag. Var ju dit 2 veckor sen....Hoppas att helgen blir bra

    Kram,kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gott med fisksoppa, det gillar jag.

      Kram

      Radera
  2. God morgon ...jag sov länge så för mig är det morgon ännu :) oj så mkt snö ni har kyla är inte skoj alls, men vilken lyx frukost ni har där hemma inte dåligt alls :) hoppas din tös oxå kommer i dag mysigt tillsammans ...va rädd om dig o njut av dagen stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt med sovmorgon, jag önskar att jag kunde sova länge med.
      Helgfrukost med Mini blir alltid lite extra, tycker det är så mysigt!

      Kram

      Radera
  3. Det är hutlöst vad mycket snö det har kommit ner i Västerbotten. Det snöar lapphandskar just nu. Har snöat nästan konstant tre dagar i rad där jag bor. (Är redan less på snön)
    Hoppas att din Maxi kommer och äter middag mer er ikväll =)
    Fortsatt krya på dig!
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag snöar det hos mig.
      Den snö som tidigare kommit ligger fortfarande kvar men än så länge är inte snötäcket så tjockt.
      Men jisses så jag gruvar mig för vintern.

      Kram

      Radera
  4. Snö! Man blir alltid så överraskad av den första snön, för oss i södern känns det lite tidigt med snö. Förstår att du inte ser fram emot att ge dig ut i kylan! Det gäller att klä sig varmt i sådana lägen.

    Ha en fin allhelgonahelg!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, varma kläder behövs för att inte frysa ihjäl.

      Tack och detsamma till dig!
      Kram

      Radera