torsdag 17 november 2016

Med huvudet på kudden...





...försökte jag somna i går men sömnen ville sig inte.
Jämarns besvärligt när sömnen inte vill sig men det är i sig inte konstigt eller ovanligt då jag har så mycken oro inom.
Hjärnan spinner på i 790 knyck och vill inte stilla sig.
Jag provar meditation, avslappningsövningar osv men just nu så fungerar det helt enkelt inte.
Jag har svårt att stilla mig och slappna av.
På Måndag har jag läkare och då ska jag minsann ryta till på skarpen så att jag får bättre sömntabletter i stället för den här skiten som ändå inte fungerar.
Jag blir galen av detta att knappt sova något.

i går så skrev jag ett inlägg om min helg/veckohandling där jag frågade om ni kunde gissa priset.
Om det kan ni läsa Här.

Nå priset på handlingen då.
Jag handlade i tre olika matbutiker.
Coop, Lidl samt Ica Kvantum.

Summan av handlingen blev;

232.54 Kronor.

Jag har fått några gissningar men dom var en bit ifrån det rätta priset men skoj att några försökte.
Jag är duktig på att lukta mig till bra priser när jag handlar.
Det kan vara veckans varor, mina egna personliga prisnedsatta varor, gåvor, veckans självskanningsvara, poängvaror, kort-datum pris osv.
Allt som har en minsta lilla doft av billigt brukar jag med lätthet hitta åt.

Jag lägger ned tid innan en handling, där jag kollar genom butikernas priser.
Sen gör jag en handlingslista som väl på affären kan ändras då jag kanske hittar kort-datum-varor osv.
Det jag handlade igår var inte särskilt mycket alls, inte som när jag storhandlar.
Då är jag verkligen förberedd.

I gårdagens handling så var vetemjölet en gåva, kladdkakan en poängvara, gammaldags idealmakaronerna en självskanningsvara, crème fraiche burkarna var på kort datum, vallmolimpan var 30% billigare då den var gårdagens bröd, de flesta andra varorna var veckans varor till mindre pris än vanligt, några få varor till ordinarie pris.

När jag inte har så mycket pengar att röra mig med per månad då jag gått sjukskriven så länge är budgeten för maten något jag kan spara pengar på, i alla fall inte slösa bort i onödan.

Att tänka ekonomiskt är viktigt för mig.
Å det vet väl alla som har en tight budget att röra sig med.
Att tänka ekonomiskt innebär inte att jag har en fattig kosthållning.
Jag har det mesta du kan tänka dig hemma i kyl, frys och skafferi.
Jag handlar upp eftersom så det aldrig ska bli tomt, det är viktigt för mig.
Min frys är exempelvis nästan alltid helt full.
Och att ex handla varor på kort datum är ingen skam eller dålig mat.
Jag fryser ner direkt eller så lagar jag till det direkt.
Å vips har man en synnerligen billig middag.

Min matbudget ligger mellan 1200-2200 kronor i månaden och då är det alltså jag och min 17 åriga son Mini som bor hos mig på halvtid.
Då ingår även hygienartiklar, toapapper, glödlampor, såpa osv.
Jag har full koll på vart varenda öre går.
Å det är ett måste för att slippa leva i misär.

Har ni koll på er matbudget och vad ligger ni på per månad?

Nu ska jag dricka min andra mugg kaffe och försöka njuta av dagen.
Jag valde en bra dag för handling igår, det var uppehåll och all snö var borta.
Idag regnar det för fullt igen.
Skönt att veta att jag med gott samvete kan stanna inomhus.

Nu ska jag fundera över vilken förvaltare jag vill ha för min tjänstepension.
Jag är inte så insatt i förvaltningsbolagen ännu.

Ha en toppendag alla fina!

Kramen om!













14 kommentarer:

  1. Oj vilken drömhandling.

    Jag sätter undan 2000 kr till mat varje månad. Men känner att jag behöver öka den summan lite till.
    Är inte så bra på att planera nu när jag mår dåligt. Äter det jag är sugen på, enkelt måste det vara.
    Får ha det som mål att bli bättre på det.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en rimlig summa tycker jag.
      Å mår man inte så bra så är det inte så lätt att planera maten, det förstår jag.
      Jag har ju min son boende hos mig så jag är tvungen fast jag inte mår så bra.
      Hade jag bott helt ensam tror jag att jag bara ätit mackor och ägg.

      Kram

      Radera
  2. Oj så fel jag hade ändå försökte jag räkna ca men men vet inte var vi ligger köper d vi vill men jag är medveten om pris så :) skön dag fina du kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du det är inte lätt att gissa, det förstår jag.
      Tack för att du försökte.

      Kram

      Radera
  3. vet inte om min kommentar kom fram??

    SvaraRadera
  4. Jo, försöker att handla rätt så förmånligt.Hann inte alls o kolla din blogg igår
    Nu ska jag snart hämta sonen...han ska skriva körkortsprovet...
    Ha en fortsatt bra dag
    Kram

    SvaraRadera
  5. Attans...glömde att gissa priset på varorna! Men det var billigt. Jag har ju också en tight budget och lägger nog ner ungefär lika mycket som du på mat per månad. Känner igen mig i att jag kan lukta mig till billiga priser. Jag vill också ha frysen full, då känner jag mig rik. Mat är viktigt för mig och det måste ibland få kosta lite mer. Då brukar jag lura mig själv och köper det jag vill ha i början på månaden och så får det vara billigt resten av tiden. Fast jag tycker nog det verkar som du har bra mycket bättre koll på pengarna än jag. Jag planerar inte så mycket, försöker men lyckas aldrig. Däremot har jag en viss summa avsatt till mat och när det börjar närma sig slutet på de pengarna...först då börjar jag planera lite mer så att pengarna inte ska ta slut innan månaden är slut...men det gör de ibland ändå. Min katt har kostat en del de senaste månaderna....alltid är det nåt...mediciner kostar också.
    Nåja, ryt nu till hos doktorn så du får ordning på din sömn!
    Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför jag har så bra koll beror väl på att vi var en stor familj när jag var gift, min make tyckte om mat så jag blev tvungen redan då att fundera över matbudget så att jag skulle få allt att gå runt.

      Sen blev jag ensamstående med tre barn.
      I början hände det lite nu och då att jag faktiskt inte visste vad jag skulle kunna ställa fram för mat till barnen, jag fick så att säga koka soppa på en spik.

      Det var så obehagligt så jag bestämde mig för att jag måste ha bättre koll för att inte hamna i den situationen fler gånger.
      Å det har jag inte gjort heller.

      Kram fina du!

      Radera
  6. Så duktig du är som har koll på ekonomin. Jag brukar också handla billigt och tänka efter vad vi ska ha men kanske skulle bli bättre på det.
    Jag tycker också det är viktigt med mat och vill som du gärna ha frys o kyl fyllda. Jag är lite petig med mat och äter inte vad som helst det måste va svenskt och inte äter jag kött helst. Vi är ju på semester nu och jag har svårt för mat som jag inte vet vad det är. I dag åt jag en spansk omelett med grönsaker, kanon. Stor kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man inte det så fett ställt är man nog tvungen att ha koll.
      Pengar har en förmåga att rinna genom fingrarna om man inte tänker efter.

      Så härligt med semester.
      Ha det så gott och njut!

      Kram

      Radera
  7. Min och barnens matbudget ligger omkring 2000 kr per månad. Du har rätt i att det sannerligen inte går att vara dyr i drift när man har låg inkomst. Jag som bara har grundbeloppet i sjukersättningen får verkligen snåla för att det ska gå runt då jag även har räkningar att tänka på. Jag är nog också ganska bra på att inte gå över min budget. Planering och extrapriser är ett måste. "ler"
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att du gör det väldigt bra med din matbudget.
      Det låter inte mycket då ni är flera i familjen, bra gjort!

      Kram

      Radera